Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Omedveten olovlig jakt

Featured Replies

Publicerat

Vad gäller i följande scenario:

Person A utger sig för att vara jakträttsinnehavare för en mark och ber person B komma dit och jaga.

B går ut på jakt i god tro och fäller ett djur enligt konstens alla regler (när djuret i fråga är jaktbart alltså) och efter det framkommer det att person A inte alls har jakträtten på marken som djuret i fråga fälls.

Om länsman tillkallas, hur risigt är läget för person B? Och vad har man egentligen för undersökningsplikt som jägare?

Publicerat

Det här kan nog Ola bättre men jag försöker mig på ett svar så länge...

I princip är du alltid själv ansvarig för de skott du avlossar och de konsekvenser du ställer till med under en jakt. Här ingår också t ex det din hund ställer till med. Skjuter du i en säker skottvinkel som jaktledaren anvisat och ändå skadar något brukar du anses som mer eller mindre ensamt vållande. I detta fall skulle jag tro att det skulle ses som en förmildrande omständighet om du handlat i "god tro" men du skulle säkerligen hållas ansvarig och få det en smula hett om öronen.

Det här är en inte helt ovanlig fråga numer då markägare ofta kallar in "skyddsjägare" för att hålla vildsvinen stången i grödorna. Har man då arrenderat ut jakträtten utan undantag till någon annan så blir det väldigt tokigt...

Publicerat
  • Författare

Tack för ditt svar Daniel, lite som jag anade och det är just det som min fråga handlar om - "skyddsjakt".

Hur kan man försäkra sig som jägare om att inte råka i trubbel; Skriftligt intyg från person A i scenariot?

Vore ju extremt olyckligt om man skulle bli fälld för jaktbrott eller vad det nu blir om man "tjuvjagar" på annans mark.

Publicerat

Om du snackat med en snubbe på plattan som påtänd lovat dig jakt (som inte går att återfinna), jämfört med om du satt dig på slottet med kungen som lovat ta ut dig på jakt på hans mark, kommer nog du att åka dit i det första fallet men klara dig i det andra.

Publicerat
  • Författare
Om du snackat med en snubbe på plattan som påtänd lovat dig jakt (som inte går att återfinna), jämfört med om du satt dig på slottet med kungen som lovat ta ut dig på jakt på hans mark, kommer nog du att åka dit i det första fallet men klara dig i det andra.

Haha, ok... jag förstår vad du menar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.