Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad gäller vid fällfångst? (lagstiftning)

Featured Replies

Publicerat

Min mor har fått nog av alla skator hemma i trädgården och nu har jag hittat ett ställe där jag kan köpa en typgodkänd L84 Trolle/Ljungby kråkfälla.

Men innan jag beställer den så vill jag höra mig för om vad det är som gäller.

Min mor äger tomten och ger mig tillstånd att jaga på den (sätta ut ovan nämnda fälla). Jag har jägarexamen och jaktkort.

Räcker detta? Finns det några krav på storleken på tomten vid fällfångst?

Något annat man bör veta/tänka på? ;)

Publicerat

Tråden flyttad till Svenska Jägareförbundet för svar.

(diskussionen var även om det är ok om marken ligger på stadsplanen)

Publicerat

Ola har semester veckan ut. Jag tror mig veta vad som gäller, men jag ger Hipshot mandat att svara. Jag vet att han vet utan att behöva kolla alla delar för säkerhets skull :ph34r: !

Publicerat
  • Författare

Oj, det har minsann hänt saker i/med min tråd!

Jag väntar med spänning och tackar för visat intresse! :D

Publicerat

Tja!

Det du missar att beskriva är vart tomten ligger, i stadsplanerat område eller ute på landet så att säga?

Det jag kan säga generellt är att din mor är jakträttsinnehavare och hon upplåta jakträtten åt dej dvs du kan sätta fälla även om tomten är liten. Fällan du talar om är dessutom synnerligen lämplig och väldigt effektiv. Tipset är dock att försöka ställa den avskiljt och lite insynsskyddat för när du lurat första skatan så lyfter du över den till lockrummet och därefter tar du snabbt resten av skatorna. Se dock till att skatani lockrummet har skydd från väder och vind samt mat och vatten. Detta med insynsskyddat är lite viktigt, grannar och annat folk som kan passera kanske inte har samma förståelse för att din mor har bekymmer med skatorna så försök ställa fällan så den inte syns allt för väl.

Tror att en levandefälla ska ha tillsyn minst en gång per dygn, tror iofs det löser sig om din mor är hemma. Ska hon dock iväg så måste du sköta detta.

Det jag är lite osäker på är avdagatagandet av fångade skator. Jag tror det går bra att plocka skatan i fångstburen och ge den ett kraftigt slag i huvudet med lämpligt föremål men jag är lite osäker där. Alternativet är att skjuta skatan med lämpligt verktyg (22lr) men då blir det genast viktigt vart tomten ligger. Stadsplanerat område kräver speciellt skottlossningstillstånd och det kostar 1200 kronor att söka och känns hyfsat onödigt om du ska avliva ngr skator bara.

Är det ute på landet så funkar det att skjuta men jag tror lämplig käpp är att föredra.

Passa dej då du ska plocka ut fångad fågel. Hänt flera gånger att kråkor och skator passat på att sticka då jag lyft på fångstluckan för att sträcka in handen!

Om Ola trots allt passerar så skulle jag uppskatta någon form av "kvalitetssäkring" på avlivningsdelen, lite osäker där.

Lycka till!

/ Rikard

Publicerat

Det finns egentligen två saker man måste ta hänsyn till om man ska bedriva jakt eller fällfångst på små marker som är detaljplanlagda. Lockande av vilt och skottlossningstillstånd. När det gäller skator lär ingen klaga på att du fångar mer än marken producerar så den kan vi glömma. Ska du avliva med krutvapen behövs skottlossningstillstånd. För att avliva en skata behöver du dock knappast något krutvapen utan en käpp duger finfint bara du vet någorlunda hur du ska göra och gör det snabbt. In med handen, greppa och slå den hårt i huvudet med en käpp eller en "fiskdödare".

Det är t ex mycket vanligt att sommargäster i skärgården lånar minkfällor och har på sina tomter eller bryggor. Emellanåt får vi rapporter om folk som då inte klarar att avliva minken på ett bra sätt utan vapen, så där skulle jag nog avråda en som är osäker, men en skata klarar du nog. Se bara till att du inte utsätter skatan för "onödigt lidande".

Publicerat
  • Författare

Tackar för svaren!

Som jag förstår det, baserat på era svar, så är det OK att fånga skator med en godkänd fälla, även om tomten råkar vara stadsplanerad?

Det är först vid avlivningen som det blir knivigt?

Jag vill minnas att jag läst någonstans att fällfångat vilt ska avlivas "på ett så humant sätt som möjligt". Detta tolkar jag som att det vore ok att avliva skatorna med min .22-kalibriga luftpistol (precis under 10J - licensfri)? Naturligtvis kan jag slå skatan över nacken/huvudet också men jag tror det hade varit behagligare både för mig och skatan om jag använt luftpistolen istället.

Att ställa fällan diskret kommer jag absolut att göra, även om grannarna bara tycker det är bra om vi fångar skator. Tydligen så brukar skatorna hoppa upp på deras bord ute på altanen och knycka kakor och mat när grannarna vänder bort blicken, haha! -_-

Tack igen!

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.