Publicerat Augusti 9, 201015 yr Nu börjar det dra ihop sig att köpa jaktammo till älgjakten. Jag har för säsongen en ny bössa i kaliber 308 Win och undrar om ni har några bra tips på ammunition? Annars får det väl bli det gamla vanliga ... just precis - oryx Obs: Ev handladdning har jag tyvärr inte tid med.
Publicerat Augusti 9, 201015 yr När jag hade min 308:a använde jag Remington Core Lokt, billig ammo som gjorde jobbet!
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Nu börjar det dra ihop sig att köpa jaktammo till älgjakten. Jag har för säsongen en ny bössa i kaliber 308 Win och undrar om ni har några bra tips på ammunition? Annars får det väl bli det gamla vanliga ... just precis - oryx Obs: Ev handladdning har jag tyvärr inte tid med. Tja jag köpte Federal fusion,405 kr,(ska vara jämförbar med oryx). Sköt med Normas Nosler innan men ville prova något nytt. Sen är ju priset bra också
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Båda Lapua och Sako har ju en hel del ammo i 308 win. Lapua Mega är ett säkert kort. Finns i både 150 och 185 gr. Själv har jag fastnat för Sako Arrowhead II, som är en Nosler Accubond-kula. Har bara dräpt en handfull vilt, men grisen jag sköt stöp på platsen. Dessutom trivs den i min Tikka... /Må
Publicerat Augusti 9, 201015 yr jag skulle titta runt på Norma Swift A-Frame 165 gr Norma Oryx 180 gr Federal Barnes TSX 165 gr Lapua Mega 185 gr Lapua Naturalis 170 gr eller varför inte den nya svenska ammunitionen! http://millforce.se/ En 165 gr North Fork kula 308 Win.
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Nu börjar det dra ihop sig att köpa jaktammo till älgjakten. Jag har för säsongen en ny bössa i kaliber 308 Win och undrar om ni har några bra tips på ammunition? Annars får det väl bli det gamla vanliga ... just precis - oryx Obs: Ev handladdning har jag tyvärr inte tid med. Jag har tröttnat på Normas priser och jagar numera med Sako Super Hammerhead (308W). Bra ballistiska egenskaper och bondad kula (likvärdig med Oryx säger en del) samt ett bra pris!
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Författare Någon som testat Normas .308 Win Diamond Line 168grs? Har aldrig hört talas om den förut ...
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Någon som testat Normas .308 Win Diamond Line 168grs? Har aldrig hört talas om den förut ... Det är en tävlingspatron från Norma med en molybden belagd Sierra MatchKing 168gr kula. Jättebra patron för träning/tävling just för att den brukar skjuta bra. En del vill inte blanda molly belagda kulor och ej belagda, jag har aldrig provat så jag kan inte säga något själv om detta.
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Någon som testat Normas .308 Win Diamond Line 168grs? Har aldrig hört talas om den förut ... Som angivet ovan, SMK dvs Sierra Match king har efter tester inte visat sig vara en fungerande jaktkula, allt från explosiv expansion (läs explosion) till att den bara går rakt igenom. I vissa kalibrar har den testats och funnits att fungera för jakt, i Norma DL serien gör den inte det. /Christian
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Jag har bara bra erfarenheter av laupa mega. Har även använt winchester silvertip en hel del, hela gågna säsongen använde jag silvertip, sköt 15-talet grisar med silvertipen i vintras och har inte varit annat än nöjd, både vid bra och dåliga skott. Priset var helt rätt, 200kr/asken Nu har han min handlare dock inte samma roliga pris längre, nu är det 345kr/asken istället
Publicerat Augusti 10, 201015 yr Christian, Är det inte dessutom så att kravet är att den skall vara konstruerad för att expandera? DVS det är inte om den expanderar eller ej som är inskrivet i lagen. Det är om den är konstruerad för att göra det. Eller är jag ute på villospår nu? // Henrik
Publicerat Augusti 10, 201015 yr Angående att blanda Molly och icke molly belagda kulor. Jag har blandat i några år på min 6,5x55. Oryx för älg, Billig 140 grain för träning och Scenar (med Molly) för toppjakten. Efter allt för noggran rengörning eller träningsskytte tar det ca 10 skott med scenaren innan träffbilderna kryper ihop ordentligt. Har en känsla av att de egentligen krymper mer efter ytterligare några skott men det är svårt att se i statistiken pga problem som sitter bakom kolven... Om jag är nöjd med Rhinon som nyligen införskaffats så blir det hädanefter bara Molly i den bössan. Åtminstone under säsong...
Publicerat Augusti 10, 201015 yr Christian,Är det inte dessutom så att kravet är att den skall vara konstruerad för att expandera? DVS det är inte om den expanderar eller ej som är inskrivet i lagen. Det är om den är konstruerad för att göra det. Eller är jag ute på villospår nu? // Henrik En ofta förekommande stöttefråga: "NFS 2002:18 6 Kulgevär; ammunitionens klassindelning 14 § Kulpatroner indelas i fyra klasser, avsedda för jakt efter olika grupper av viltarter. Följande minimivärden för kulvikt och anslagsenergi samt krav på typ av kula (kulkonstruktion) gäller för respektive klass: Klass 1. Kulvikt minst 9 g (139 gr) eller minst 10 g (154 gr) E 100 minst 2 700 J minst 2 000 J Kulan skall vara konstruerad för att expandera, t.ex. blyspets och hålspets." En klass 1 kula skall vara konstruerad för att expandera, det står inget om hur eller varför om det skall vara kontrollerat eller oförutsägbart eller explosivt, oaktat det skall det självfallet brukas sunt förnuft vid val av kula. Om en tilllverkare anger att kulan inte är för jakt, ja då är det en signal för att kulan inte är anpassad för jakt, dvs att expandera. Angående just SMK är hålspetsen i den kulan mer ett resultat av tillverkningsprocessen än att den är designad för att expandera därutöver är den kulan valet för amerikanska styrkors prickskytte ammo för att den "skjuter så väl" att kulan sedan expanderar väl i medium är en annan sak. Dock har jag efter eget övervägande, praktiskt och juridiskt nått slutsatsen att om en kula i medium expanderar på ett förutsägbart och konsekvent, dvs önskat sätt, oaktat om det är lite eller mycket, om kulan vid test har visat sig fungera väl och att den designmässigt kan garanteras ej riskera att bara gå rakt igenom som en helmantel, ja då är det enligt mig en kula som är tillåten att jaga med, den uppfyller NVV:s regler. /Christian
Publicerat Augusti 10, 201015 yr En ofta förekommande stöttefråga:Dock har jag efter eget övervägande, praktiskt och juridiskt nått slutsatsen att om en kula i medium expanderar på ett förutsägbart och konsekvent, dvs önskat sätt, oaktat om det är lite eller mycket, om kulan vid test har visat sig fungera väl och att den designmässigt kan garanteras ej riskera att bara gå rakt igenom som en helmantel, ja då är det enligt mig en kula som är tillåten att jaga med, den uppfyller NVV:s regler. /Christian Hej och tack för utläggningen. Personligen är jag dock väldigt tveksam till att använda tävlingskulor till jakt på klass 1 & 2 villt. Även om man skulle kolla 100kulor i gelatin eller blöta tidningar eller hur man nu gör så är det ju en väldigt liten del av produktionen. Du skrev ju själv en liten "brasklapp" som jag strök under ovan. (Fult att göra i ett citat men jag hoppas det är OK) Och den dagen det går fel. För hur mycket rätt man än har gjort kan det ändå gå fel... Tja då skulle det nog kännas lite kymigt om jag t.ex. använt mina Scenar på rådjur. Detta trots att resultaten i Tjäder tyder på att jag knappast behöver vara rädd för att de inte skall expandera... Nu talar jag visserligen om 6,5 som säkert är betydligt kännsligare är 0,3" men ändå. MVH // Henrik