Publicerat Augusti 9, 201016 yr Hej, dags att köpa jaktställ. Vill ha vind och vattentätt. Är det någon som har erfarenhet av Chevaliers "eget" laminat Chevalite som anges som vattentätt? Prisskillnaden mot deras (och andras) kläder i Gore-Tex är trots allt ca 3 000 kr för ett ställ med jacka+byxor.
Publicerat Augusti 9, 201016 yr Hej,dags att köpa jaktställ. Vill ha vind och vattentätt. Är det någon som har erfarenhet av Chevaliers "eget" laminat Chevalite som anges som vattentätt? Prisskillnaden mot deras (och andras) kläder i Gore-Tex är trots allt ca 3 000 kr för ett ställ med jacka+byxor. Jag har en av deras jackor i Chevalite, snygg jacka men inget jag använder i regn mer än en gång. Elaka tungor säger att Gore-tex bara är ett varumärke, det stämmer inte riktigt. Men klart är att inte heller Gore-tex kan anses som vattentätt, kanske för stilla nederbörd men blötast blir man iaf som hundförare av blöta grenar etc som belastar tygets yta annorlunda. Förr eller senare kommer vatten in i öppningar som krage och ärmar. Har skaplig erfarenhet av jaktkläder, såväl Härkila, Woodline som Swedteams kläder håller jag kvalitetsmässigt högre i premiumsegmentet, det har inte alltid varit så men senaste 10 åren håller jag mig till de tre som nämns, i Gore tex.
Publicerat Augusti 9, 201016 yr det funkar fint tycker jag men slits snabbt, chevalier har dålig kvalitet på gränsen till värdelöst om man ser till prislappen men jag fortsätter att köpa då jag gillar komforten.
Publicerat Augusti 9, 201016 yr har hunnit prova en hel del Gore-Tex plagg vid olika friluftsaktiviteter, konstaterat att att jag inte blivit genomblöt någon gång trots svåra prövningar. Har hittat två favoriter som fortfarande håller mig torr i riktigt blött väder. Härkilas Pro-hunter ställ klarade en hel dags vandrande i hällregn genom såväl snår som gammelskog och över buskiga myrar i jämtland. Kepsdjäveln från Chevaliere däremot läckte som ett såll. Festligt är när man ser att färgen på yttertyget blir mörkare och känns vått så är man fortfarande torr mot kroppen. Så ventilationen var det inget fel på trots att man svettades ymnigt bitvis. Galvin Greens allvädersgolfställ har heller aldrig gjort mig besviken. Dessa ställ är också Gore-Tex trademarkade. Trots kroppsrörelser släpper de på sin höjd väta i nacken. När man tänker efter är det en förbannad massa pengar man lagt på kläder, men efter Jämtlandsveckan så ansåg jag att åtminstonde Härkilastället betalat sig. Förresten, har en Chevaliere windstopper. Varför heter det windstopper när det blåser rakt igenom skiten? Och nej, jag har inte använt den ut och in... Måste dock påpeka att Packlite har en vindjacka i deras tysta Packlite material (brun jacka med huva) som är oerhört bra. Prasslar inte mer än en ulltröja. Vinner nästan över Härkila jackan som både är torr och tyst. Detta till en kostnad av ca 1100kr. Tyvärr transporterar den ut kroppsvärme lite sämre varför man får en något manligare doftkaraktär efter en dag i naturen. Tyvärr finns det ingen matchande byxa i samma material från Packlite. Går utmärkt att använda den jackan med en ulltröja under när temperaturen kryper neråt en bit. Tight i formen utan att bli trång. Bra kläder kostar några kronor mer vilket kan betala sig om man tänker långsiktigt och inte ändrar kroppsform allt för mycket Dock begriper jag inte hur gummistövlar av bra kvalité kan få kosta över 2000kr Tyvärr gav jag inget svar vad gäller Chevaliere, eller deras Chevalite men kanske ändå något att tänka på innan köp... Deras kepsar rekommenderar jag ingen
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Författare Jag har mycket erfarenhet från Gore-Tex i andra sammanhang, som t.ex. regnställ för fiske/vandring och från skidkläder. Bara goda erfarenheter ska sägas. Men, jag har oxå goda erfarenheter av t.ex. Dermizax som används av norska Bergans. Därav att jag är nyfiken på Chevalite. Tycker oxå att Chevalier har snyggare jackor i Chevalite än i Gore-Tex. Men, att döma av kommentarerna här så får det väl bli Gore-Tex den här gången oxå
Publicerat Augusti 29, 201015 yr hej, har Chevaliers Canada Light -ställ till jakt under sommar/tidig höst och Chevalite -membranet gör sitt jobb (sitter ändå inte ute om det mer än duggregnar eller blåster storm).
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Har provat en del olika jaktställ & även Chevalier, måste säga att de flesta är bättre än Chevalier, känns som det e mest "modemedvetna" storstagsjägare som har Chevalier Mest näjd är jag nog med Härkila ställen.
Publicerat Augusti 30, 201015 yr Hallå! Har alltid haft förmånen att handla till netto netto så därav har jag provat det mesta av märkena. Och Chevalier kommer längst ner på listan och härkila på topp. Även plaggen hos itab håller högre standard än tex Chevalier och dessutom för halva priset. Mvh
Publicerat Oktober 13, 201015 yr Jag köpte ett par Chevalier byxor med Chevalitefoder för 5 år sedan o dom har hållit mig torr tills nu,till min stora förvåning ! Nu har dom vattentäta dragkedjorna på benfickorna separerat så jag blir blöt den vägen. Annars brukar det bara vara Gore Tex som funkar, dom billigare membranen är ju billigare av en anledning,är dom vattentäta så har dom samma komfort som att gå i en plastpåse. / Hasse
Publicerat Oktober 17, 201015 yr hej, tror att Chevalier hade en formsvacka kvalitetsmässigt under de förra ägarna - synd, för jag trivs bra med deras grejer. upplever de som smidigare än t.ex. Härkilas, men självklart på bekostnad av slitstyrkan. kunde dock utan problem ta vattenslangen och spola av benen efter en timme i slaktboden under älgjakten utan att detta gick igenom, så helt kass är de inte