Publicerat Augusti 9, 201015 yr Vi när planer på att försöka skapa en liten åtel för att lättare komma åt räven på jaktmarken. Dock har vi lite brist på tid för att på traditionellt sätt underhålla en åtel så att den är attraktiv. Då kom min kompis med den briljanta idén att man kunde kanske rigga en liten foderspridare och fylla den med enklare hundfoder så att det alltid finns något att mumsa på åteln. Är detta överhuvudtaget lagligt? Och om då är fallet: Trror du att det skulle kunna fungera??
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Klart att det är, ja det fungerar bra tillskjutande krav är att ni har en doftande del av åtel, företrädesvis nedgrävd, ie hitta något som är dött på vägen och gräv ner det, ta skrotten från de duvor ni sköt och gräv ner till hälften. Just det, hundmat tar fukt mer än annat foder, leta efter hårda pellets, gärna små. Lycka till/Christian
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Författare Nice, då blir det lättare att sätta åtelprojektet på banan. Har naturligtvis även tänkt lägga allt slaktavfall som blir medan vi jaga på åteln, men det känns bra att ha något som ger en giva även under "torrperioder".
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Det funkar säkert men som Christian sa så sväller/löses vanligt torrfoder upp av fukt. Jag fixade en åtel igår. Grävde ner ett 70mm avlopsrör så att det stack upp ca 50cm ovan mark (ca 60cm under mark) Det som stack upp borrade jag flera hål i mellan 15-35mm stora. jag har nu fyllt röret med kött och om det fungerar som jag tänkt skall det stinka godis lång väg utan att dem kan ta hela bytet och dra iväg. Funktionen blir lite som en aktiveringleksak för hund där dem får mat men kan inte bara släpa med det till grytet. Det är också lätt att underhålla genom att bara dumpa allt annat köttrens i röret efterhand. Får väl se hur det fungerar /petter
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Jodå, foderspridare och torrfoder funkar bra. Den foderspridare jag har, American Feeder tror jag den heter, hade metallringar runt spridartallriken som skydd för snattande fåglar, dessa fick jag ta bort annars fastnade fodret i dessa och klumpade ihop sig, dessa spridare är väl gjorda för majskorn i första hand, och de är ju betydligt mindre än det mesta torrfodret till hund. Jag kör med COOP EXTRA billiga foder. Tunnan är en vanlig plasttunna som de flesta har till sina foderspridare, och inuti den så gjorde jag en tratt av tunn masonit så att fodret skulle styras mot hålet i botten. Lagligt ? Ärligt talat så har jag inte ens tänkt tanken på att det skulle falla under någon miljömuppsfråga..
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Just det, som nu i kräftätar/drickartider kan det tilläggas att en bra hög med kräftskal kommer att ha attraktionskraft på både räv och annat vilt i skogen. /Christian
Publicerat Augusti 17, 201015 yr För att inte tala om vad surströmming och dess rens ger för doftupplevelse för både räv och annat vilt. Fyllde en 2 liters flaska med fiskrens och vatten skakade och gjorde ett hål och drog den efter bilen ett par hundra meter efter skogsbilvägen. Satte mig sedan och lockade. Upp dök både räv och grävling men tyvärr under för kort tid att jag inte kunde sätta dit kulan på ett säkert sätt. Skäll fick jag i alla fall av räven som drog en bit upp på skogshygget innan det åter blev tyst och ingen ytterligare besökare kom.
Publicerat Augusti 17, 201015 yr Visst funkar det bra med hundmat. Men som tidigare sagts så krävs det en grundåtel för att få riktigt bra drag. Tänk på att det troligtvis inte kommer att bli ett jättedrag direkt vid åteln. Rävarna brukar komma mer plikttroget först när det börjar tryta på mat ute i naturen. Men det är bra att dra igång med åtlingen redan nu så de vet var skafferiet finns. Jag har en åtel här hemma som drar riktigt bra vintertid men nu under sommaren är det hur dåligt drag som helst på den, förutom om man inte slänger på maginnehåll från vilt på den, då kommer dom direkt Lycka till!!!
Publicerat Augusti 18, 201015 yr brukar ha en överkörd ren som grundåtel i stugan,,,och när jag kommer dit under t.ex en helg brukar jag ta ca 2 nävar torrkulor och sprida ut i snön...resulterar att dagen efter har räven plockat varenda kula ,,så nog fungerar hundmat bra