Hoppa till innehåll

Vilken ställande ras mest lämplig för Vildsvin?


hariscehajic

Recommended Posts

Bor i södra Sverige och vill inrikta min jakt på vildsvin med ställande hund.

Har jagat vildsvin med många olika typer av hundar, allt från kortdrivare till sk "grisstövare" och kommit fram till att ställande hundars arbete på gris passar mig bäst.

Som alla vet så finns det ett antal raser av ställande hundar att välja mellan. Jag har varit inne på att antingen skaffa mig en av dem mest förekommande ställande: jämthund eller gråhund men det finns ett vissa oklarheter att reda ut.

Jag är rädd att jämthunden och gråhunden skulle föredra älg framför gris eller tar dem det som finns med tanke på lång inriktning på älgjakt med dessa raser??

Är Laikorna eller nån annan av ställande raserna bättre val om man bara vill inrikta sig på gris eller handlar det om rätt injagning och att skjuta "rätt" vilt för hunden?

Dela med er av era erfarenheter! :lol:

Hunden kommer garanterat få mycket jakt.'

Tacksam för svar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

[köp valp efter vildsvinsjagande föräldrar. jaga in den på gris och skjut bara gris för den. den kommer nog ändå att jaga älg grävling mm oavsätt vilken du väljer. men gör du så har du skapat en bra grund och gjort vad du kan. vissa hundar tycker inte om gris och då kan man inte tvinga dom till det. lycka till

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

[köp valp efter vildsvinsjagande föräldrar. jaga in den på gris och skjut bara gris för den. den kommer nog ändå att jaga älg grävling mm oavsätt vilken du väljer. men gör du så har du skapat en bra grund och gjort vad du kan. vissa hundar tycker inte om gris och då kan man inte tvinga dom till det. lycka till

okej, du sa något smart som jag inte tänkt på tidigare, dvs att köpa valp efter vildsvinsjagande föräldrar. tack

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

okej, du sa något smart som jag inte tänkt på tidigare, dvs att köpa valp efter vildsvinsjagande föräldrar. tack

de är ju gener man avlar på. Så att köpa en hund vars föräldrar är duktiga är ju att rekomendera. Ja skulle ju tex aldrig köpa en jämthund för att jaga tjäder, även om jämthunden möjligtvis kan skälla tjäder. Lycka till med valpköpet och ta inte första bästa erbjudande ^_^ Be om att få se stamtavlor och hör även med andra om dom känner till att din valps föräldrar funkar bra på gris. För frågar du ägaren själv så är svaret ganska självklart. Ingen hundägare vill erkänna att ens hundar är värdelösa ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att jaga gris med ställande hund är hur kul och spännande som helst, det viktiga är du har tillgång till areal så hunden får jobba ordentligt, söka ut, ställa gris, ställa om grisen om det går loss. Det viktigaste jag tycker är dock att hunden får jobba själv och kan jagas in själv och inte tillsammans med andra hundar, att använda flera hundar vid grisjakt och då kanske blanda ställande, drivande/stötande är inte att rekommendera.

Själv använder jag västsibirisk laika och är relativt nöjd med det. Fördelen med laikor överlag är att de är allround och det går oftast att styra in dem på det vilt man vill att de ska jaga, finns flera laikor som i stort sett bara jagar gris idag. Laikan har dessutom ett mycket smidigt och snabbt rörelsemönster i skogen, skärpan och dådkraften att jaga och jobba nära grisen (ibland för skarpa). :)

Att köpa valp efter grisjagande föräldrar är helt rätt, däremot inte så lätt då det än så länge inte finns så många officiellt meriterade hundar. Det finns ett antal och dem hittar du på SÄKs hemsida.

Lycka till i ditt sökande efter ”grisställaren”

/ ekebo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säja att gråhund o jämte funkar precis lika bra som tex laika o karelare. Men jag tror o då säjer jag tror att du har lättare o hitta en bra hund hos gråhund eller jämthund då avelsbasen och antal är mycket större. Jag har själv en gråhund och en jämthunds valp, gråhunden är det skjutet ungefär 50 grisar för o hon funkar bra men den bästa grishund jag jagat med är en östlaika hane vid namn Sågbäckens Goliat, när jag skulle köpa ytterligare en spets så funderade jag på en laika men jag valde o köpa en jämte då det helt enkelt är lättare o hitta en bra individ.

Jag tror man ska kolla på alla raser när man väljer hund och sen köper man den med bäste föreldra djur helt enkelt, sen om det är en laika,gråhund,jämte,hälleforsare eller karelare spelar igentligen i mina ögon ingen rol alls

Mvh Daniel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...