Publicerat Augusti 9, 201015 yr Skriver inte så ofta men ska ta en kort berättelse. Kontaktmannen för vårt område ringde vid 08:00 och berättade att han inte fick tag på den ordinarie eftersöksgubben. Olyckan skulle varit vid 07:00. Så det var bara kasta in bössa och hund i bilen. Skulle inte finnas nått markerat men olyckan ska ha varit 100meter från en korsning. Ställde bilen och tog wachteln i kopplet och började gå i dikeskanten. Hunden tar upp ett spår redan efter 30meter, kollar på vägen men inget syns. Tar hunden av spåret och går fram ca150m till. Hon visar inget intresse alls. Svär lite och muttrar nått om skithund. Går andra sidan tillbaka men inget intressant. Går tillbaka och tar an spåret där hon visade intresse hinner bara spåra ca 10m (ut i en ko hage) när jag ser 2 pinnar röra sig i det halvhöga gräset. Stirrar ett tag innan jag kommer fram till att det är horn. Fasen vad trög man är ibland. Sätter hunden ner och smyger fram och ser att det är en stor fin 6taggare. Den försöker resa sig men går omkull och vid nästa försök får den en hagelkärrve i nacken. Mitt första trafikeftersök på egen hand. Var ju välldans lätt men man skulle kollat noggrannare på vägen för det fanns lite hår där. Men det gick ju bra i alla fall. Skönt att den bara hunnit gott 30meter från vägen. mvh
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Skriv lite oftare det är OK. Lita inte på de uppgifter du får om olycksplats det är sällan det stämmer helt. Så lita på hunden den brukar ha rätt. Bra jobbat. Lasse
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Härligt! Skoj att det gick bra med första eftersöket! Själv väntar även jag på första telefonsamtalet av någon som behöver hjälp, lär väll inte bli förens vintern är kommen:)
Publicerat Augusti 10, 201015 yr Författare Satt och retade upp mig igår efter eftersöket. Vad fasen kan man inte märka upp en olycksplats ordentligt för? Ok om man inte märker upp den exakt men nog fasen ska man väl kunna stanna bilen och sätta upp nått? Jag fick numret till föraren igår och ringde till han på vägen fram för att få lite info. Jag hade inte tid att märka upp sa föraren. Men jag ska ha tid och leta efter plattsen? Sen ska djuren behöva lida extra länge bara för att man inte orkar stanna och märka upp ordentligt. mvh
Publicerat Augusti 10, 201015 yr Jag var med om något korkat förra veckan. Blev uppringd, trafikolycka med rådjur, ligger dött i vägkanten och polisen har varit där och satt sin snitsel!!!! Åkte dit och drog in det i skogen, men varför kunde inte polisen göra det när dom ändå var dit?
Publicerat Augusti 10, 201015 yr Jag var med om något korkat förra veckan.Blev uppringd, trafikolycka med rådjur, ligger dött i vägkanten och polisen har varit där och satt sin snitsel!!!! Åkte dit och drog in det i skogen, men varför kunde inte polisen göra det när dom ändå var dit? Kanske rädda att skita ned sig. Hade två poliser till att hjälpa mig att hålla, när jag passade en älg som var rätt sönderslagen invändigt. Rätt kul att se deras miner!
Publicerat Augusti 10, 201015 yr Författare För ett antal år sedan körde en polisbil på en älg på våran jaktmark. Vi var där på en halvtimme och poliserna var kvar. Tyvär strejkade min fars lampa. Men som tur var fick vi låna polisens. Vi sa att vi snart skulle vara tillbaka. Vi började spåra och ni vet hur det är när man väl sätter igång då rinner klockan iväg snabbt. Efter 2h så var eftersöket avklarat, då kommer vi på att vi har polisens lampa. Men dom var på gott humör endå när vi kom tillbaka. mvh