Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Slutstycke ZKW 465

Featured Replies

Publicerat

Sitter här med faderns ZKW 465, som troligen får flytta litet norrut till mina skåp... Skall testskjuta litet imorgon på Öster Malma tänkte jag, och har lyckats skrapa ihop vintage Sako, Norma och RWSammo för ändamålet.

Bössan är tillverkad och inköptes 1959.

Först litet vapenvård dock, varpå frågan dyker upp: hur får man isär slutstycket, som för all del fungerar men är fullt av gammalt fett? En tanke som slår mig är att rätt medicin skulle kunna vara att knacka ut sprinten i slutstycksmuttern i slackat läge... men innan jag ger vika för min nyfikenhet frågar jag experterna här! Och om det är så det skall göras- är sprinten konisk, dvs spelar det ngn roll från vilket håll man knackar?

Publicerat
  • Författare

Liten provskjutning utförd, med gammal Norma blyspets, Sako FMJ och RWS FMJ. Norman matade litet halvtaskigt, men höll 15 mm med tre skott på 80 m. Sako höll 20 mm och RWS 50. Hajade till över RWS:en och testad en serie till, vilket gav 35 mm i en rundare samling än den första. Sköt därefter in med Normaammon, och då håll det ihop tätt igen. Kikaren lämnade en del övrigt att önska (gammal Redfield 3-9), så det går nog att putsa litet om jag får byta ut den.

Hornetammo1.jpg

RWS:en, som var den nyare av de tre (men trots det troligen minst 15 år gammal) går tveklöst sämst och håller därmed inte "orrstandard". Möjligen matar Norman sämre pga att flänsen är aningen tjockare på de hylsorna. Syns med blotta ögat, men är svårt att mäta...

Riktigt trevlig bössa annars, även om kolvträt lämnar en del övrigt att önska...

Någon slutstyckeskunnig som hittat förbi tråden?