Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vilken bössa och sikte är duglikt för 10000

Featured Replies

Publicerat

jag är en 18 åring som vill ha råd till införskaffningen av min första kulbössa jag skall jaga älgar,rådjur,rävar,toppfågel ja nästan allt. jag har funderat lite på en tikka m590 är det nånting att skjuta med på håll upp till 150-200 meter. den får inte kosta mycket mera än 10000 med sikte med. kaliber skall vara 308w. ge gärna råd på sikten med. PS. tackar för alla svar

Publicerat

Ja, sök en begagnad Tikka M55/590/595/558, och ett Leupold 3-9x40/50. Och BRA fästen. Du borde klara dig på 10 loppor :ph34r:

Lycka till!

Publicerat

Risken finns väl att han klarar sig på 8 med den uppsättningen =)

Publicerat

Jag skulle vilja påstå att det är bland de vettigaste bössorna du kan skaffa dig som nybörjare. En rätt intressant sak med dessa bössor är att de betingar ungefär samma pris som begagnade som vad de gjorde den gången de var nya, det tyder på ett visst sug på begagnatmarknaden :D

Henrik

Publicerat

Jag har en Tikka mod 65 i 6,5. älskar bössan. Skuter otroligt bra, dubbelradigt magasin i metall och justerbart trycke.

Men skippa 558/658 för de har platsbussning som slutstycket löper i. Tror inte på den lösningen omän de kanske fungerar.

Tikka 690/695 (master, popular) är fina bössor med omän enkelradigt magasin i sockiplast

Publicerat

Ligger en Tikka 55 308 Win på blocket nu,

för 3500 kr har du runt 6 000 kr kvar till optik, dvs den perfekta balansen, dubbla summan på optiken (egentligen skall det iofs vara minst samma summa men jag gillar att ta till det lite när det gäller optiken)

Säljaren är i Sthlm.

Har du inte tidigare hittat en pang skulle jag rekommendera den.

/Christian

Publicerat

med risk för cyberstryk så hade jag satsat på annan optik än leupold. det finns mycket annat bättre och här på forumet finns det milvis med text skrivet om detta.

Du får med rätt val MYCKET bra beggad optik för 6500 kr.

Publicerat
  • Författare

jag har inte haft tillgång till dator först nu så det är därför jag inte har svarat. men jag är väldigt tacksam över alla svar. jag är nämligen finnlandssvensk så jag har hittat en m590 som kanske är lite dyr men ser otroligt fin ut kommentera den gärna . http://www.ace-gun.com/product_catalog.php?c=7&page=2