Publicerat Augusti 9, 201015 yr Jaha kära vänner, bockjakten ser ut att bli lite sämre i år tror jag. Jag har iof inte varit ute o kikat efterdom riktigt lika mycket om förra året men jag har bara sett 2 bockar ännu Nu har vi mycket stora hyggen som är allt från 5 år ner till 3 så det är mycket växtlighet på dom så det är mycket svårt att få syn på rådjuren. Även vallen är väldigt hög nu så ett liggande rådjur försvinner helt och även om det står upp så kommer bara huvud och öron att synas. Jag har sett en hel del smaldjur/getter utan kid men även get med både en och två kid även om jag tycker att de är något färre i år. Lo djur finns inte, i vart fall inte i den mängd att de påverkar. Trolig orsak. Hård vinter och mycket mat på hyggen som gör att jag inte ser dom helt enkelt, för spår efter dom finns //
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Samma sak hos mig. Har hittat en grupp på fyra djur från förra året men inga kid, den andra gruppen har jag bara sett en get ifrån och där är det inga kid heller. Lång vinter och dåligt med föda fick "mina" djur att kasta tror jag. Dock har de gott om rådjur på skogstäta marker i skåne så där verkar de har klarat sig bättre.
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Blir ingen bockjakt här iår heller!! För rådjurstammen där jag jagar är lika med NOLL.... Inte långt ifrån i alla fall. Har endast sett en skaplig bock och en get med ett kid så de är fredade!
Publicerat Augusti 9, 201015 yr här verkar det stabilt, har väl sett från våren tills nu ett 15tal olika bockar som håller till på min mark, vi har sagt att vi får skjuta 2 bockar per jägare, men jag är lite sugen på att reglera det till en, vi får se hur jag gör med det. känns som om vi borde vara allmänt återhållande efter denna vintern, trots att det ser rätt bra ut här hemma för rådjuren. dock verkar det vara något sämre med kid, men det har jag sagt förr om åren med men sen har det visat sig vara ganska gott om dem ändå. dessvärre ligger ju lodjuren strax utanför vårt här och gnager, så det är väl bara en fråga om vilket år vi har de asen här permanent.....
Publicerat Augusti 10, 201015 yr En väldigt lyckad kombo: Rialavargarna har inte hittat till oss, ett lodjur som strök omkring i faggorna torskade en fajt mot en bil, samt att han som arrenderar ut jakten har lagt ut säkert 6 ton ensilage och ett par ton spannmålskross under vintern. Resultatet är en rådjursstam som är helt otrolig. Kommer att bli ett par riktigt trevliga pass nästa vecka. //Fitz
Publicerat Augusti 10, 201015 yr Har sett väldigt få rådjur de senaste veckorna MEN de senaste dagarna har temperaturen gått ner 5-6°C och nu har jag börjat se rådjur ute igen. Däremot har jag dålig koll på individerna men nu ska jag ut några kvällar och "jaga räv" på min nya jaktmark för där är stubb och slagen klöveräng. Då kan jag kanske få bättre koll på den marken i a f.
Publicerat Augusti 10, 201015 yr Författare Hmm Verkar som mina rådjur har flyttat till bättre (läs era ) marker NU ska vi inte vara så pessimistiska, utfodringen har varit total i vinter och då fanns det skapligt med djur så några borde det finnas, även om det nog är lite sämre med dom i år. //
Publicerat Augusti 10, 201015 yr Hmm Verkar som mina rådjur har flyttat till bättre (läs era ) marker NU ska vi inte vara så pessimistiska, utfodringen har varit total i vinter och då fanns det skapligt med djur så några borde det finnas, även om det nog är lite sämre med dom i år. // Till och med jag har sett en del bockar faktiskt! Ska se om det blir lite bilder snart.. då jag alltså kan hitta sladden till kameran alltså.. :/