Publicerat Januari 22, 200620 yr Idag har jag varit ute på jakt efter hare med stövare. vi började på ett område ungefär kl 8-halv 9 tror jag, men där fanns det tyvär inget. Så vi körde till en annan del av de 66.000 ha stora småvilts området. Vi släppte hunden,sen gick vi och satt oss och grillade. Stövarna fick upp lite drev,men inget sånt där ordentligt. Micke som jag jagade med tog fram pejlen och titta, . Då såg vi att hunden hade dragit iväg en bit. Så de var bara att gå efter drevet.. vi gick och vi gick, efter ett tag stannade vi och vilade oss. Då kom stövartiken tillbaka till oss, så sen sprang hon iväg igen ,och de dröjde inte länge innan hon började skälla. Micke sa åt mej att sitta kvar vid ett harspår medans han själv skulle gå en bit in i skogen. Det hände inget där heller,drevet for iväg, så det var bara att gå efter drevet igen. Tillslut kom vi fram till en myr. Där gjorde vi en brasa av en torr stubbe och värmde oss lite. Hunden sökte upp oss, och Micke beslutade att vi skulle lägga ner jakten för idag för att drevern blöde lite på tassarna. Så började den (som det kändes) eviga vandringen till bilden. Vi vart lite osäkra på vart bilen var, så vi försökte luska ut de. Tillslut kom vi ut på ett skoter spår. Efter ett tag fick tiken nos på färska har spår., Så micke frågade om vi skulle släppa henne igen, .Självklart sa jag JA! Så det gick inte mer än 1 minut tills tiken började skälla ordentligt. som vanligt satt jag kvar vid harspåren medans Micke gick bort 2 meter. Medans jag satt där började jag att tänka på "undra vilket läge den här knappen ska vara för att bössan ska vara säkrad?". Jag tryckte lite försiktigt på avtryckaren, och PANG... Jag gick med lite tunga steg till micke och förklarade som det var att jag inte visste i vilket läge säkringen skulle vara. Han sa "ok" ,stoppade i ett nyttt skot till mej och sa" gå och skjut en riktigt hare nu istället" Jag gick till min ryggsäck och satt mig där. Hunden slutade skälla och Micke beslutade att hämta hunden. Jag hörde Micke prata med hunden så jag gick till hans ryggsäck och väntade... Då fick jag höra att en bamse hare hade kommit 5 meter ifrån Micke, och eftersom han hade kombi vapen med kikarsikte så hann han inte mer än höjja bössan innan haren skvatt iväg fort som tusan. Så vi bestämmde oss för att gå tillbaka till bilen för att åka hem. Även det var en lång väg att gå "tycker jag". Men det gick bra,. Väl framme vid bilen satt vi oss och åt kall korv.. Även drever tiken fick sej en smakbit. Sen var det bara att packa in i bilen och åka hem. Men det hade varit en kanon dag,solen sken.. Iofs var det runt -20 grader, men det gick bra. Tack Micke "testeboån" för att jag fick följa med. Hoppas det blir mer jakt nästa helg... MVH// Viktor
Publicerat Januari 22, 200620 yr Författare ja, de hoppas jag verkligen.. Det var ju så nära, men endå inte
Publicerat Januari 25, 200620 yr Författare Jhapp, nu var det slut på jakten för min del. Tack för mej
Publicerat Januari 25, 200620 yr Jhapp, nu var det slut på jakten för min del.Tack för mej Varför då... ???
Publicerat Januari 25, 200620 yr Författare Kanske överdrev ngt då Men är deppig nu. Jag som ställt in mej på att få skjuta min första hare i denna vinter. Men eftersom jag handskades så ovarsamt med vapnet så måste jag vänta tills jag är exakt 15 år, enligt pappa. Men men, jag får ta igen denna missade månad som är kvar till våren., men är ju hur många dagar som helst dit ju Men vi får hoppas på att man kanske får skjuta ngn räv i mars.
Publicerat Januari 25, 200620 yr Kanske överdrev ngt då Men är deppig nu. Jag som ställt in mej på att få skjuta min första hare i denna vinter. Men eftersom jag handskades så ovarsamt med vapnet så måste jag vänta tills jag är exakt 15 år, enligt pappa. Men men, jag får ta igen denna missade månad som är kvar till våren., men är ju hur många dagar som helst dit ju Men vi får hoppas på att man kanske får skjuta ngn räv i mars. Ok ...då var det ju inte så farligt då... Ps.Jag tror nog att nästan alla jägare har gjort något misstag...så du är nog inte ensam... man lär ju sig av misstagen!
Publicerat Januari 26, 200620 yr Författare joo, men de kan vara ens sista misstag oxå, om du fattar hur jag menar-.
Publicerat Januari 26, 200620 yr joo, men de kan vara ens sista misstag oxå, om du fattar hur jag menar-. Visst, Helt klart....fast alla gör vi misstag, och det är inget att deppa ihop för ...men jag tror nog att det aldrig händer igen, man blir garanterat varsammare efter en sån händelse Mvh Fredde
Publicerat Januari 26, 200620 yr Författare jo,absolut. Man får sej en tankeställare när man kommer hem. Men men, inget att deppa för. Om en månad kan INGEN stoppa mej ifrån att bära vapen.
Publicerat Januari 26, 200620 yr jo,absolut.Man får sej en tankeställare när man kommer hem. Men men, inget att deppa för. Om en månad kan INGEN stoppa mej ifrån att bära vapen. Är det ett hot eller löfte... ;)
Publicerat Januari 26, 200620 yr Författare Du kan nog uppfatta det som både och,. Och alla här måste förstå att jag är jävligt sugan på att jaga. Enda sen jag var 5 år har jag näst intill brunnit för jakten, men nästan aldrig fått komma ut. Så nu har jag en stor uppladdning inom mej, och tro mej. Det kommer ta många år innan den börjar försvagas.
Publicerat Januari 26, 200620 yr jo,absolut.Man får sej en tankeställare när man kommer hem. Men men, inget att deppa för. Om en månad kan INGEN stoppa mej ifrån att bära vapen. Fyller du 18 då?... du ska se att en helt ny värld öppnar sig när man får fara å jaga själv...för å inte tala om när man får körkort....känslan att veta att i morrn tar man sig själv till jakten...Underbart ;D Mvh Fredde
Publicerat Januari 27, 200620 yr Författare hahha, om det endå vore så bra. Ne, jag fyller 15. Jag menar att jag får jaga med bössa.-
Publicerat Januari 27, 200620 yr Medans jag satt där började jag att tänka på "undra vilket läge den här knappen ska vara för att bössan ska vara säkrad?".Jag tryckte lite försiktigt på avtryckaren, och PANG... Jag gick med lite tunga steg till micke och förklarade som det var att jag inte visste i vilket läge säkringen skulle vara. Han sa "ok" ,stoppade i ett nyttt skot till mej och sa" gå och skjut en riktigt hare nu istället" Måste fråga om det inte var någon som förklarade för dig om säkringen och dess funktionalitet eller om du endast var tonårigt klåfingrig och disträ? ;)
Publicerat Januari 27, 200620 yr Tänkte att jag måste svara Orjant på hans fråga då det var jag som tog Zerox ut på jakt. Viktor har vana att hantera vapen då han skjuter regelbundet. Varför händer detta då? Jo, därför att han på sin första harjakt och jakt överhuvudtaget hade nerverna utanpå kläderna och tonåringars nyfikenhet ( läs klåfingrighet ) Epilog: Detta var en läxa för honom och jag vet att det aldrig kommer hända mer. Troligtvis var detta bättre än att nöta in säker vapenhantering för jägarexamen och sen glömma inom några år. Jag tror dom flesta av oss har sett en del skrämmande behandlingar av vapen tex under älgjakter. Hoppas denna tråd kan avslutas här, då detta tog väldigt hårt på Zerox då han är otroligt intresserad av jakt. Jag kommer i alla fall ta med honom på fler jakter/ Micke
Publicerat Januari 27, 200620 yr Jag kommer ihåg min första jakt med nyinköpt hagelgevär, ett rådjur kom fram, jag osäkrade, tryckte av och inget hände. Jag tog fel på vad som vad säkrat och vad som var osäkrat i min iver att få skjuta mitt fösta vilt med hagelgevär. :- :- Jättepinsamt när jag fick frågan via radio varför jag inte sköt? :-[ :-[ Alla gör fel i början och hur skulle vi kunna utveckla oss som människor om vi ej fick lov att göra våra misstag?
Publicerat Januari 27, 200620 yr Precis... ne inge ide att klandra någon för att de gör misstag. har en kompis som slutade jaga första gången han var på jakt. Han hade nyss fått jägarexamen och skulle vara med på sin första älgjakt. Han råkade skadeskjuta en kalv och då retade honom så han börja gråta ips så han har inte jagat sedan dess och visar inga tecken att vilja ut igen. han är en kanon skytt. skjuter bättre en de flesta på banan här hemma men alla gör ju misstag... så e det ju... Så skall dt inte behöva gå till
Publicerat Januari 27, 200620 yr Tycker gott man kan sticka in en ros till Testeboån för att han tar ut en jaktintresserad tonåring! Det borde helt klart fler göra tycker jag. Kommer absolut själv ta med yngre jaktintresserade om några år när jag anser mig säker nog att kunna ha ansvar för andras ungar, men det förutsätter att dom är seriösa och inte bara vill panga. Det absolut sämsta sättet att lära en männsika säker vapenhantering är att stå i 2/h och pladdra ur en bok, man lär sig absolut ingenting annat än att vapen är tråkigt och att det är bra mycket roligare att spela dator. Nä, förena enkel och självklar teori med nybörjarna och ha obönhörligen ett vapen med dig! Om det sker i en inomhuslokal första gången spelar mindre roll, men helst bör man enligt min mening öva lite patron ur och sådant på skjutplatsen om möjlighet finns, sedan därefter låta nybörjarna skjuta några serier för att känna på, på så vis lär man sig bäst enligt vad jag själv erfarat. Undertecknat har både utsatts för timtals långa tristess teori om vapenhantering och såväl praktisk.. Kanske värt att nämna att den teoretiska delen kommer från Hemvärnsungdom och FSR. Sveriges jägare behöver fler ungdommar om vår fritidssyssla ska få leva vidare under anständiga förutsättningar!
Publicerat Januari 27, 200620 yr Författare ja,det var bra sagt Micke. Det var helt enkel en allvarlig olycka. Och det som var mest pinsamt var att jag följde med en *okänd" person som jag just dagen innan sagt att jag kan hantera vapen, så händer detta .. aja, Micke är en bra kille, tur att han inte vart arg Imorrn ska vi ut igen, men den här gången utan bössa för min del
Publicerat Januari 27, 200620 yr Heja Jonti!!! Säker vapenhantering bygger mycket på sunt förnuft...fick jag lära mig som 13 åring när jag började att tävlingskjuta, på tävling och träning är det fruktansvärt viktigt att man på ett tydligt sätt markerar att bössan är oladdad, och är den laddad ska pipan peka upp i luften eller mot målet. Men precis som Jonti säger är det viktigt att få praktisk erfarenhet istället för att läsa om det...låt mig ta ett exempel: Hur många läser igenom bruksanvisningen på den nyinköpta bilen?...inte särskillt många, istället sätter man sig bakom ratten och tar en tur, för att lära sig bilen allt eftersom. Det första man lär sig i bilen är förhållandet koppla-växla-gasa...det skulle jag villja påstå är rätt så likt med säkervapenhantering, som också är det första man bör lära sig... Zorox fick den absolut bästa lektionen i säker vapenhantering, Samma sak kommer aldrig att upprepas. Jag har gjort en tabbe en gång på en träning...vi sköt korthåll (22LR på 50m) i en innomhusbana...samtliga låg och sköt mot sina respektive tavlor, lika så jag...sen fick jag hjärnsläpp, höll fingret på avtryckaren samtidigt som jag la in ett skott i bössan, gissa vad som händer när jag lägger åt slutstycket...PANG!, tätt följt av det karakteristiska ljudet av en rickoschett...jag har skjutit med typ 20 graders vinkel ner i golvet (som är gummerat för att det är en löpningsbana också) kulan studsar upp i taket ovanför tavlorna...jag tittar mig försiktigt om...alla ligger fortfarande och skjuter, helt ovetandes om min tabbe...alla utom farsan förståss som satt bakom mig med målkikaren, och han blev fundersam när smällen kom men inte skottet syntes på tavlan...han var diskret under träningen, men frågade mig sen i bilen på väg hem vad som igentligen hände...numer har man inte ens fingret i närheten av avtryckaren...det var en rejäl läxa, som såhär i efterhand är nyttig. Mvh Fredde
Publicerat Januari 27, 200620 yr Författare Jo,. jag tror absolut som er att erfarenhet lär man sig mycke bättre på än vad man gör när man läser jaktskyttets ABC. Jag har skjutit en hel del lerduvor och så ,och där har de aldrig hänt nå dyligt. Men de är en helt annan sak när spänningen kommer över en i skogen, man tänker inte klart helt enkelt. Nu pratar jag såklart om dom som är nybörjare. Men det dära som ngn nämnde tidigare , att dom i jaktlaget skratta åt en persons tabbe så han slutad jaga, de var riktigt dålig stil. I det läget ska ju en jaktledare visa vad han har för uppgift och styra iväg gubbarna ifrån sandlådan och sätta dom på plats.
Publicerat Januari 27, 200620 yr Jo,. jag tror absolut som er att erfarenhet lär man sig mycke bättre på än vad man gör när man läser jaktskyttets ABC.Jag har skjutit en hel del lerduvor och så ,och där har de aldrig hänt nå dyligt. Men de är en helt annan sak när spänningen kommer över en i skogen, man tänker inte klart helt enkelt. Nu pratar jag såklart om dom som är nybörjare. Men det dära som ngn nämnde tidigare , att dom i jaktlaget skratta åt en persons tabbe så han slutad jaga, de var riktigt dålig stil. I det läget ska ju en jaktledare visa vad han har för uppgift och styra iväg gubbarna ifrån sandlådan och sätta dom på plats. Du jag kan lova dig att det inte bara är nybörjare som inte klarar av "spänningen" i skogen. Jag har sett exempel på äldre erfarna jägare som tappar omdömet i stressade situationer. Samtidigt håller jag med om att det är riktigt illa att reta en ung jägare så till den milda grad att han slutar att jaga, det måste finnas plats för misstag under förutsättning att "misstagen" inte tenderar att bli en vana. De som retade honom borde skämmas ordentligt och det är definitv inte rätt sätt om man vill få ungdomar intresserade av jakt. >
Publicerat Januari 28, 200620 yr Författare ne, kämms på er > Idag var jag ute på en ny ´harjakt med testeboån.. Riktigt roligt faktiskt,. Men finnstövartiken ella fick inte de riktiga draget på drvet, men som alla andra jakter så var även detta en upplevelse. Jag lärde mig tex att man kan använda en hagelpipa till signalhorn