Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ögat & seendet

Featured Replies

Publicerat

Var hos vapenhandlarn igår och kände och klämde på en glugg med 3-12 X 56, belyst.

Han kommenterade med att jag inte behövde en sådan då jag var för gammal att kunna utnyttja den ??? :lol:

Han tyckte det var bättre att köpa en med max 50 i öppningen... :rolleyes:

Kan någon på forumet förklara detta för mig ?

Publicerat
Var hos vapenhandlarn igår och kände och klämde på en glugg med 3-12 X 56, belyst.

Han kommenterade med att jag inte behövde en sådan då jag var för gammal att kunna utnyttja den ??? :lol:

Det handlar om utgångsbilden gentemot din pupills möjlighet att öppna sig. En 56:a ger optimalt 7 mm utgångsbild men är du lite äldre så kan ditt öga maximalt öppna sig till ca 5 mm (beroende på ålder). Nu är detta lite av skitsnack därför en större lins samlar mer ljus även om du inte kan utnytja bilden lika effektivt som när du var runt 20. Däremot ska man väga in andra fördelar med en mindre lins som lägre montage, lättare sikte, bättre balans o s v. När man väger in alla parametrar så kan det vara så att en 50:a passar dig bättre men det är nåt som du själv bör bestämma, inte din handlare.

Publicerat
  • Författare

TACK för ditt snabba svar...

Jag har fotograferat sedan början på 80 talet och alltid haft inställningen:

Stor lins/ljusöppning= mycket ljusinsläpp = lättare att få till en bättre bild.

Liten lins=mindre ljus=svårare att få till en bra bild.

Ljuset är fotografens bäste vän, och det vill jag hävda även inom jaktoptik.

Publicerat
TACK för ditt snabba svar...

Jag har fotograferat sedan början på 80 talet och alltid haft inställningen:

Stor lins/ljusöppning= mycket ljusinsläpp = lättare att få till en bättre bild.

Liten lins=mindre ljus=svårare att få till en bra bild.

Ljuset är fotografens bäste vän, och det vill jag hävda även inom jaktoptik.

Ok, en jämförelse. Smygg runt o fota med en 300/2,8 eller 300/4. 2,8:an kan ge dej möjligheter som 4:an inte kan men hur många gånger samtidigt som du ska konka runt med skiten. Det kan vara bättre med en 300/4 ibland.... :rolleyes:

Publicerat

Samma genuina skitsnack som alltid snurrar runt,

när man åldras minskas den maximala öppningen i ögat, åldrandet är individuellt och enbart generaliserat kan man säga något om ålder och öppning i mm,

den delen är sann.

På frågan om vad man kan utnyttja i ljus från en optik är det uppenbart för alla, såsom för dig, framgår ovan att det inte går att titta på ljuset på det sätt som krämare vill göra,

detta kan du "få" in i ögat, detta spiller bredvid.

Med en 56 mm lins tar du in mer ljus, det fokuseras i tuben och ger dig bättre bild, med en 72 mm dvs det största man kan köpa på fabriksoptik som inte är costumbeställd så har du ännu mera ljus.

Förövrigt är US optics dem som säljer sikten med störts front lins så vitt jag vet, de har 80/88/90 mm frontlinser på specialbeställning för sina sikten,

vill man se mer än så i mörker är det dags med ljusförstärkande prylar.

Något av en litania ovan men som sagt jag är hyffsat trött o sne på krämare som vill sälja en viss tub eller tro sig göra köpare en tjänst genom att stå o blåljuga om att "det är ljus som du inte kan tillgodogöra dig" osv,

de har ingen aning om vad de talar om.

Förövrigt om man nu är "gammal" och bara har en max iris om 6 mm så med en 3-12x56 så ställer man bara tuben på 9,33~ 9x och vips så har man optimerat tubens prestanda mot ögats iris.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Ha ha ha

Jag gillar din förklaring bättre Christian...

Ja RW du har helt rätt i att bära runt på skiten, jag känner till allt detta och vet att min sambo springer långa vägar ifrån mig om det blir aktuellt att bära på de "riktiga" gluggarna. Hon gillar varken min 300/2:8 eller 400/2:8. Inte ens med stödbenet monterat.

Min inställning är iallafall att 3-12X56 är bättre för ljusinsläppets skull än 3-12X50. I min värld är det på fäljande sätt:

Mycket ljus är bättre sikt. Sedan om man ändå inte kan tillgodoräkna sig ljuset pga slitna ögon?? So what.

Står man bara ut med att kånka runt på grejerna så är det upp till var och en, oavsett ålder.

Tack alla vänner här på forumet. Jag medd när jag vet hur det blir med köp etc...och vad det blev. :D