Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

GPS- lagomt billig och vettig

Featured Replies

Publicerat

Jupp söker en GPS för en väns räkning,

var ju i Loftahammar trakten i helgen och på lördagen när vi skulle ut o plocka svamp tog jag vanan trogen med kompassen,

satte ut en kurs så att jag hade en bäring tillbaka till stugan och sen gick vi,

i tron om att min vän hittade utan bekymmmer, lallade jag kring lite för att han efter en timma säger,

hittar du hem nu?

Va- ja jo iofs gjorde jag det för jag pekade ut en bäring som var direkt hemmåt och sa ung att om 2,2 km i den riktningen hittar vi stugan.

Bemöttes med misstroende och en vän som ville gå åt ett helt anat håll.

Efter att vi tagit lite höjd och min google GPS i mobilen hoppat igång kunde jag med den och kompassen övertyga honom om hållet "hem".

Det tog inte ens 20 min att gå hem men han hade verkligen ingen aning om var vi var eller hur det var, lite skrämmande tyckte jag, för egen räkning var jag glasklar.

Således då jag gillar min vän trots hans brister i lokalsinne bör jag förära honom med en karta o kompass, det klarar jag själv samt en GPS av lagom modell, där behöver jag råd.

Är det någon som tips som vettigt prissatt GPS.

/Christian

Publicerat
Jupp söker en GPS för en väns räkning,

var ju i Loftahammar trakten i helgen och på lördagen när vi skulle ut o plocka svamp tog jag vanan trogen med kompassen,

satte ut en kurs så att jag hade en bäring tillbaka till stugan och sen gick vi,

i tron om att min vän hittade utan bekymmmer, lallade jag kring lite för att han efter en timma säger,

hittar du hem nu?

Va- ja jo iofs gjorde jag det för jag pekade ut en bäring som var direkt hemmåt och sa ung att om 2,2 km i den riktningen hittar vi stugan.

Bemöttes med misstroende och en vän som ville gå åt ett helt anat håll.

Efter att vi tagit lite höjd och min google GPS i mobilen hoppat igång kunde jag med den och kompassen övertyga honom om hållet "hem".

Det tog inte ens 20 min att gå hem men han hade verkligen ingen aning om var vi var eller hur det var, lite skrämmande tyckte jag, för egen räkning var jag glasklar.

Således då jag gillar min vän trots hans brister i lokalsinne bör jag förära honom med en karta o kompass, det klarar jag själv samt en GPS av lagom modell, där behöver jag råd.

Är det någon som tips som vettigt prissatt GPS.

/Christian

Hoppsan sa, här var det visst lite dåligt med vännens lokalsinne. ;) Jag köpte mig en Nokia X6 16 Gb och jag har testat den väl nu, och jag har kommit fram till följande att har man hemmet el. stugan inlagt i gps:en så kan du ta ut färdriktningen med den även om man är ute i skogen utan vägar. Den har lotsat mig fram 366 mil på 9 dagar i Gbg med omnejd samt resan t & r Norrbotten. Den har allt han behöver och lite till. :D:)

http://www.nokia.se/hitta-produkter/produk...okia-x6-landing

Publicerat
  • Författare

Tack Jonsson,

det är en lösning som bara fungerar när man har täckning med mobilen,

det har man inte i dem där skogarna kring Lofta,

så det bör/måste av behov bli en annan gizmo som blir aktuell.

/Christian

Publicerat

Jag tycker visserligen gps är det bästa sättet att förstöra sitt lokalsinne då man slutar träna upp det och litar på elektronik som alltid kan strula men visst är dem bra.

Jag har använt Garmin 60Csx och numera Astron som är i princip samma men med hund funktion också

tycker dessa fungerar toppen och till just svampplockning är dem super då man kan markera platserna speciellt trattisar som är svåra att få ögonen på men kanske lite dyr om man inte behöver en modell med karta.

Den största fördelen för mig är att man har kartor över hela länet och kan klara sig hjälpligt på den så man slipper en stor pärm då man åker på förutsättningslös jakt, sedan har jag sparat in många timmars ryggsäcks letande också då man ställer ifrån sig den på ställen man "tror" är lätta att återfinna när man smyger iväg på ståndskall ^_^

Publicerat
Tack Jonsson,

det är en lösning som bara fungerar när man har täckning med mobilen,

det har man inte i dem där skogarna kring Lofta,

så det bör/måste av behov bli en annan gizmo som blir aktuell.

/Christian

Varsågod Christian!

Det går att ställa in den via positioneringsmetoder om man vill ha den uppkopplad mot internet el. inte. X6:an letar reda på sateliterna och tar positionen. Jag har testat den i våra skogar runt Bondersbyn med att lägga in färdiga rutter här hemma som jag har gott för att kolla noggranheten och den stämmer riktigt bra. Telia är inte så noga med nätet här uppe heller, men den fungerar på allt än så länge. ^_^

Publicerat
Hoppsan sa, här var det visst lite dåligt med vännens lokalsinne. :o Jag köpte mig en Nokia X6 16 Gb och jag har testat den väl nu, och jag har kommit fram till följande att har man hemmet el. stugan inlagt i gps:en så kan du ta ut färdriktningen med den även om man är ute i skogen utan vägar. Den har lotsat mig fram 366 mil på 9 dagar i Gbg med omnejd samt resan t & r Norrbotten. Den har allt han behöver och lite till. :D:rolleyes:

http://www.nokia.se/hitta-produkter/produk...okia-x6-landing

Det där är väl inget du tar fram när det ösregnar och du är kall, dyngsur, hungrig och börjar bli lite stressad av att ev vara vilse... ;)

/Må

Publicerat
Det där är väl inget du tar fram när det ösregnar och du är kall, dyngsur, hungrig och börjar bli lite stressad av att ev vara vilse... :rolleyes:

/Må

Nej, det är det inte precis, men jag har iaf lärt mig en sak när man är ute och går i skogen att ha en fryspåse till mob. som är torr och ren om de nu börjar regna. ;)

Publicerat

Själv köpte jag en oregon 300 men den har utgått heter nu 450 om jag minns rätt väldigt enkel och användar vänlig gps om du jämför med astro... lite modernare och enklare menyer... den ligger i ca 3695:- ny + karta finns säkert billigare på nätet

mvh Johan

Publicerat

Du kan väl anmäla din vän till Mulle på Friluftsfrämjandet så att han kan lära sig grunderna i karta och kompass ;)

Tanken är mycket god att hjälpa din kompis från olägenheten att gå vilse men att lita blint på en GPS utan att kunna karta och kompass kan ju också straffa sig.

http://www.addnature.com/product.aspx?dept...=GARMINDAKOTA10

Detta är väl en av de lite billigare Garmin, sedan får man komplettera med mjukvara för att få bra kartor, det är inte billigt heller.

http://www.addnature.com/product.aspx?dept...ANTRITON400_PKT

Magellan har bra paketpris med karta.

Det går att hitta fulversioner av kartor på nätet också men det är inte helt okompliserat att få det att fungera :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Tja ni vet ju hur det är med vänner,

jag "trodde" faktiskt att han hade bättre lokalsinne än vad som var/är fallet,

sen var i lördags en hopplös dag, grå o mulen.

Angående Skogsmulle referensen kan det bli lagom att han går kursen med sin dotter snart, hon är fyra, som femåring borde hon kunna förstå koncepten :rolleyes:

Det jag inte skrev ut ovan var att jag redan beställt o betalat för en karta till min vän, den är väl i posten på väg till honom vid detta nu, men sen återstår då frågan om GPS o därvid tackar jag för alla goda råd,

skall vidarebefordra dem och så får vi se vad han beslutar om.

/Christian

Publicerat

Det var ett bra förslag ang. Mulleskolan åt din vän Christian! :D

Publicerat

Nu är jag en snåljåp, men Bushnells BackTrack GPS kostar runt en tusenlapp och ska funka helt okej. Har dock inte provat den själv, bara hört om den av en bekant.

Publicerat

Har en Garmin 76CS som jag är nöjd med, skulle dock aldrig lita helt och hållet på någon elektronisk pryl om jag skulle på någon större expedition. karta och kompass är bäst.

//rine

Publicerat

Be honom kolla mobilen! Han kanske redan har en GPS :rolleyes:

Publicerat

Hmm, kan faktiskt rekommendera en back tracker...... Köpte en på Claes Ohlsson för 600kr tror jag det var, funkar kanon!

Men det är klart, vill man lägga in intressepunkter mm mm så bör man satsa på en GPS....

Jag måste erkänna att jag skulle behöva anmäla mig till en Mulleskolan i hur man navigerar med kompass, har nästan noll koll på hur man ska använda den! -_-

Som en annan finne sjöng: Vilse i skogen vandrar han omkring, han vandrar omkring och hittar ingenting B)