Publicerat Augusti 10, 201016 yr vi har tillslut fått gris på åteln och det är en stor galt. ska vi plocka bort den direkt eller drar han dit andra grisar eller stöter han bort dom?? hur ofta är 100+galtar bra matgrisar?? svara gärna så många efarenheter som möjligt så behöver man inte överjobba med finstyckning om det knappt duger till hundmat!!
Publicerat Augusti 11, 201016 yr Vi har skjutit galtar upp till 130 som har varit ätbara. Men det är ju inga garantier för att alla är det.
Publicerat Augusti 11, 201016 yr Såg ju välväxt ut den grabben... Hade låtit honom vara, han har viktiga jobb att sköta! Bättre att vänta och ta bort hans söner småningom. Har aldrig skjutit så stor galt men normalt sett är det inget fel på köttet utom ordinarie brunsttid, ja lite segt och tufft kanske men för övrigt OK och köttfärs behöver man ju alltid.
Publicerat Augusti 11, 201016 yr Nu är det svårt utan något att jämföra med, men jag tycker inte det där ser ut som någon bjässe, eller ens kapital galt. En stor mellangalt skulle jag kalla det. Vad grundar jag det på? Jo, jag tittar på rygg och buklinjen och även om det är sommarpäls på bilden skulle "galtkroppen" utmärka sig mer på en riktigt stor. Precis en sådan som brukar vara först på plats när nya områden koloniseras. Låt bli att skjuta om ni vill ha gris.
Publicerat Augusti 11, 201016 yr Nu är det svårt utan något att jämföra med, men jag tycker inte det där ser ut som någon bjässe, eller ens kapital galt. En stor mellangalt skulle jag kalla det. Vad grundar jag det på? Jo, jag tittar på rygg och buklinjen och även om det är sommarpäls på bilden skulle "galtkroppen" utmärka sig mer på en riktigt stor. Precis en sådan som brukar vara först på plats när nya områden koloniseras. Låt bli att skjuta om ni vill ha gris. Håller med, en stor gris men inte kapital. Troligen är den ätlig men inga garrantier finns när det gäller galt. En kompis sköt en galt på 133kg som blev åtel. Till råga på allt så var bägge betarna brutna så ingen trofé heller, bara en massa jobb.
Publicerat Augusti 11, 201016 yr Har iofs varit med om galtar som har hållit undan de andra grisarna. Dock inga kapitala utan snarare 110 kg. Men så fort de blev skjutna så kom suggorna tillbaka. Men detta är ju inget område där stammen håller på att etableras. Svårt att avgöra om den skulle skjutas, tror ju för min egen del inte att den i hög grad drar dit andra grisar heller.
Publicerat Augusti 11, 201016 yr Jag har skjutit 4 galtar ifrån 100kg upp till 160kg och det har inte vart nått fel attt äta dem ! Men säker kan man väll aldrig va då de kan brunsta när som. /mvh.
Publicerat Augusti 11, 201016 yr De större galtar som setts på våra kameror har aldrig vait framme i dagsljus, jag tror att detta är en skaplig "mellangris"..
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Jag tycker heller inte att det är en så stor gris. Sköt en som vägde 74 levande som ser ut som din ungefär.
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Författare jag ska sätta mig och titta en sen kväll så jag får se han på riktigt,men när jag står där han står och jag blir fotad så är hans rygg vid min höft ca 80-90 cm hög, men jag tycker inte heller att han har det där jättegaltutseendet i kroppen riktigt..jag är nog ganska ensam om att vilja ha gris på vår mark så jag får se vad som händer!! bönderna runt omkring och byborna vill ej ha gris men jag vet att det är oundvikligt dom blir fler och fler och då är det väl bra om man kan hålla dom vid åtlar..men det är svårt med gamla lantisar
Publicerat Augusti 13, 201016 yr Suggorna brukar hålla sig borta när galtarna är i närheten. Har varit med om flera gånger då det har varit galt i grödorna och att man har hört en flock stå och vänta i skogen tills galten försvinner. Jag tror dock inte att de motas bort från marken, utan att de mer håller sig på lite avstånd från de större galtarna. Angående köttet så beror det helt på brunst. Köttet på en stor galt kanske inte är som på en årsgris. Men jag skulle inte tro att det är någon större skillnad. Bara aningen segare i sådana fall.
Publicerat Augusti 14, 201016 yr Författare det kom svar från kameran oxå,, nu e de ju bara att könsbestämma "galte(n(arna)" som kanske helt plötsligt blivit mor..fan jag tyckte jag sett en pensel under magen och en pung bakifrån e de någon som vill tycka till annars får dom väl leva i frid ett tag till
Publicerat Augusti 14, 201016 yr det kom svar från kameran oxå,, nu e de ju bara att könsbestämma "galte(n(arna)" som kanske helt plötsligt blivit mor..fan jag tyckte jag sett en pensel under magen och en pung bakifrån e de någon som vill tycka till annars får dom väl leva i frid ett tag till Är inget proffs på att se sugga eller galt men första bilden i tråden verkar för mig vara en sugga? Ganska runt i kroppen, så jag hade, kanske felaktigt, friat den grisen. Andra bilden av de tre är mer en galt kropp i mina ögon.. Men jag har tyvärr inget facit.
Publicerat Augusti 14, 201016 yr Jag är heller inget proffs,men jag hade nog friat den på översta bilden den tror jag är en sugga. Däremot så är det utan tvekan en galt på bild nr 2
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Hade nog låtit den första bilden gå för galt, tycker mig ana nå't som kan gå för pensel under buken men avgörande för mig är att jag tycker det förmodade hugget sitter för högt upp mot anus, det borde vara längre ner på kroppen om inte annat så för galtarnas skull, här måste de kliva på bra nog för att få till det...
Publicerat Augusti 15, 201016 yr det kom svar från kameran oxå,, nu e de ju bara att könsbestämma "galte(n(arna)" som kanske helt plötsligt blivit mor..fan jag tyckte jag sett en pensel under magen och en pung bakifrån e de någon som vill tycka till annars får dom väl leva i frid ett tag till Bild ett och två utan tvekan galt, koddarna syns ju tydligt. Har aldrig sett en gris med bullfitta Och den är stor.
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Om det nu är fritt att gissa så säger jag att det är samma galt på samtliga bilder samt ytterligare en okänd på 3:an. Om okänd är en sugga kanske man ska låta dom hållas ett tag om man vill ha flera.
Publicerat Augusti 17, 201015 yr Ettan och tvån är galt - inte helt otroligt att det är samma... Trean går inte att könsbestämma men en gissning skulle vara att det är två galtar som frekventerar din åtel och att de fastnat på bild samtidigt. Galtar upp till ca tre år kan gå ihop ibland, inte helt ovanligt. Jag tycker inte de ser så hemst stora ut ca 100 (+ - 10-15 kg)
Publicerat Augusti 23, 201015 yr Ettan och tvån är galt - inte helt otroligt att det är samma...Trean går inte att könsbestämma men en gissning skulle vara att det är två galtar som frekventerar din åtel och att de fastnat på bild samtidigt. Galtar upp till ca tre år kan gå ihop ibland, inte helt ovanligt. Jag tycker inte de ser så hemst stora ut ca 100 (+ - 10-15 kg) Håller med dig, man ser tydligt pungen på bild nr 1 samt på bild nr 2 så syns ju penseln väl. Bild nr 3 är med största sannolikhet två galtar, kullsyskon och vikten borde ligga mellan 80-110kg.