Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Det smäller på 70 pound

Featured Replies

Publicerat

Varför smäller bågen när jag drar upp den på 70 ? Om jag lossar lembultarna ett eller två varv så är bågen riktigt tyst och fin men om jag drar dem i botten så smäller det till i den. Det är inget som kompisarna direkt reagerar över men jag hör och känner det.

Publicerat

Hej För det första utgår jag från att du hade en pil på när du släppte strängen=) Men jag upplevde något liknande med min förra båge. Ingen aning egentligen exakt vad det berodde på, men under en period hade jag lättare pilar då jag oftast hade den ställd på 60# men när jag ställde den på max så lät det nästan som ett torrsläpp, inte riktigt så mycket men åt det hållet. När jag bytte till tyngre pilar igen så försvann ljudet. Så i mitt fall var det nog den lätta pilvikten som framkallade (o)ljudet. Men vet inte alls hur ditt oljud låter. Kanske en spricka i lemmen som gör oljudet?Finns garanterat nån som kommer med ett mer relevant svar för din del=) mvh

Varför smäller bågen när jag drar upp den på 70 ? Om jag lossar lembultarna ett eller två varv så är bågen riktigt tyst och fin men om jag drar dem i botten så smäller det till i den. Det är inget som kompisarna direkt reagerar över men jag hör och känner det.
Publicerat

Vad har du för båge?

Använder du strängdämpare?

Nu låter mina bågar också lite mera då de är dragna i botten. En tyngre pil kan göra underverk ljudmässigt. <_<

PS..... Gå inte under pilvikter på 350 grain (22.68 gram) med en båge ställd på 70#

( redigerat)

Publicerat

Helt enkelt för att mer energi avges från bågen och då ökar självfallet även vibrationerna som går ut i bågen och omvandlas till ljudvågor. Men om du ställer en båge på 40 pound och tar en pil som väger 2 kilo så ska du få höra på något som blir tyst! :lol:

Du kan dämpa bågen ytterliggare med olika vibrationsdämpande "svampar" från limbsaver eller liknande.

På youtube finns dock mer eller mindre vetenskapliga tester mellan dessa konkurrenter att se.

Omöjligt att säga vilken som dämpar bäst. Har testat båda sorterna och upplever limbsaver som bättre. Den håller bättre. Bowjax tappar sina "vingar" ganska snabbt. Det gäller både strängdämpare och lemdämparna.

Här testar bowjax sina mot andra:

Här testar limbsaver sina mot bowjax.

http://www.youtube.com/watch?v=x1pwNsoeqjc

Bedöm själva och handla därefter.

Publicerat
  • Författare

Jag har en bear truth 1 med dämpare på lemmarna, på strängen, en dartondämpare på cableguarden och en PSE-dämpare under greppet. Jag har Vapor pro pilar som väger ca 29 gram. Jag vet att pilarna är lätta men skall det göra sådan jäkla skillnad med ett par pund hit eller dit ? Det retar mig lite att jag inte får tilll det.

Publicerat

Jaha då är iallafall inte pilarna för lätta=/ Låter som nåt allvarligare då kanske. Om (o)ljudet låter misstanksamt farligt så skulle jag inte skjuta nåt för stunden innan jag fått svar från nån som vet=/

Jag har en bear truth 1 med dämpare på lemmarna, på strängen, en dartondämpare på cableguarden och en PSE-dämpare under greppet. Jag har Vapor pro pilar som väger ca 29 gram. Jag vet att pilarna är lätta men skall det göra sådan jäkla skillnad med ett par pund hit eller dit ? Det retar mig lite att jag inte får tilll det.