Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur skall Dunderklumpen göra i optikfrågan?

Featured Replies

Publicerat

Hej hopp! Nu har jag legat sömnlös några nätter och tänkt på hur fan jag ska göra och välja mellan ett dyrt eller ett litet billigare sikte som första riktiga kikarsikte.

De sikten jag var tänkt att välja mellan är Zeiss Conquest 3-9x50 och Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50, skillnaden i pris mellan dessa är ju inte så förbannat högt kanske, utan det är kanske mer garanti och kvalitet som är skillnaden mellan dessa.

Det som gör att skon klämmer är just att jag inte har ett jobb än, utan tänkte istället lägga alla mina pengar på ett Zeiss Classic, eller en del av mina pengar på ett Zeiss Conquest. Riktiga fästen och ringar är det redan tillagt pengar till, men pengarna som blir över om jag nu väljer ett Conquest kan t.ex. satsas på ett justerbart kindstöd m.m.

Frågan som jag då vill ställa är; ska jag satsa på ett Classic eller Conquest? Eller är det då kanske hellre lönt att jaga älg med den Leupold VX1 3-9x40 som jag har monterat på min m38-mekanism och sedan köpa ett Zeiss Classic när jag sparat ihop mer pengar? Det senare förslaget och frågan tillkom under tiden jag skrev detta, så jag kanske kommer med fler idéer framöver...  -_-:P<_<

Hoppas jag klargjort några av mina tankar kring kikarsiktesköp för er och att ni kan svara på mina frågor...

Mvh Christer 

Publicerat

Om du nu har klarat dig hittills med en vx1a, då lär du väll klara dig med en conquest tills den dagen du har jobb och anser dig ha råd med en classic eller liknande? Skulle jag ha ont om pengar och stå i samma val som du hade jag gått på conquest först och lagt resterande pengar på att anpassa bössan.

Valet och kvalet vad man ska handlar är alltid lika roligt :lol:

Publicerat

Ska du mest bara ha det på älgjakten ser inte jag något större syfte att köpa ett nytt sikte när du har en VX1-tub. Bättre då att välja sikte sen när du har råd, kanske har ditt tänkta behov av vilket sikte som behövs ändrats också.

Publicerat

Classicen är en mycket trevlig tub, jag har en exakt sån du funderar på själv. Men behåll du Leupolden så länge, det är ingen dålig tub! Sen när du får lite mer inkomster så satsar du på Classicen eller nåt bättre.

Publicerat

Hej Dunder.

Kikade efter dig inne på Simon i somras men såg ingen som stämde in på beskrivningen.

Vad gäller älgjakten tror jag om jag skall vara ärlig att det är lite bortkastat att gå på något bättre än Leupolden.

Kan t.o.m vara en fördel med 40 glugg eftersom den ger ett lägre montage.

Men sedan vet jag inte riktigt vilken jakt du tänker dig. Du har ju inte så mycket gris i närheten. Vill du ta grävling så finns ju Jämthundar i var och varannan gård. Så det är väl eventuellt för att vaka räv du behöver riktigt bra ljusinsläpp.

För toppfågeln kan du möjligtvis behöva större förstoring. Men 9ggr går nog att börja med. Kanske bättre att satsa tid och pengar på övningsskyttet. (Detta sagt utan att ha en aning om hur mycket du skjuter idag.)

Så ett lite annorlunda tips från mig. Behåll Leupolden och satsa de där pengarna på en laddutrustning.

Med laddutrustningen kanske du sedan kan försöka få ihop lite extra pengar.

Jag bor i småland så jag är van vid att folk klagar när saker är dyra. Men när det gäller övningsplugg hör jag mer klagomål uppe hos dig...

Jag vet dock inte hur svårt det är att få tillstånd för att ladda för försäljning. Men det kan du säkert lösa.

MVH // Henrik

Publicerat
  • Författare
Om du nu har klarat dig hittills med en vx1a, då lär du väll klara dig med en conquest tills den dagen du har jobb och anser dig ha råd med en classic eller liknande? Skulle jag ha ont om pengar och stå i samma val som du hade jag gått på conquest först och lagt resterande pengar på att anpassa bössan.

Valet och kvalet vad man ska handlar är alltid lika roligt :excl:

Ok, ja till älgjakten klarar man sig bra med en VX1:a, sedan får vi kanske se hur det blir med optiken.

Ska du mest bara ha det på älgjakten ser inte jag något större syfte att köpa ett nytt sikte när du har en VX1-tub. Bättre då att välja sikte sen när du har råd, kanske har ditt tänkta behov av vilket sikte som behövs ändrats också.

-//-

Classicen är en mycket trevlig tub, jag har en exakt sån du funderar på själv. Men behåll du Leupolden så länge, det är ingen dålig tub! Sen när du får lite mer inkomster så satsar du på Classicen eller nåt bättre.

-//-

Hej Dunder.

Kikade efter dig inne på Simon i somras men såg ingen som stämde in på beskrivningen.

Vad gäller älgjakten tror jag om jag skall vara ärlig att det är lite bortkastat att gå på något bättre än Leupolden.

Kan t.o.m vara en fördel med 40 glugg eftersom den ger ett lägre montage.

Men sedan vet jag inte riktigt vilken jakt du tänker dig. Du har ju inte så mycket gris i närheten. Vill du ta grävling så finns ju Jämthundar i var och varannan gård. Så det är väl eventuellt för att vaka räv du behöver riktigt bra ljusinsläpp.

För toppfågeln kan du möjligtvis behöva större förstoring. Men 9ggr går nog att börja med. Kanske bättre att satsa tid och pengar på övningsskyttet. (Detta sagt utan att ha en aning om hur mycket du skjuter idag.)

Så ett lite annorlunda tips från mig. Behåll Leupolden och satsa de där pengarna på en laddutrustning.

Med laddutrustningen kanske du sedan kan försöka få ihop lite extra pengar.

Jag bor i småland så jag är van vid att folk klagar när saker är dyra. Men när det gäller övningsplugg hör jag mer klagomål uppe hos dig...

Jag vet dock inte hur svårt det är att få tillstånd för att ladda för försäljning. Men det kan du säkert lösa.

MVH // Henrik

Ibland är man ledig och behöver inte sitta i en sketen kassa med en massa folk som beter sig som idioter, vet du..  :):o Annars är det bara 3 olika kassörer med manligt kön, en är pevrig, en annan är skallig och den sista är jag.  :o

Lägre montage är onödigt, då jag ändå har flaggsäkring på bössan och därmed är ju den omöjlig. Men visst har även du rätt i att jag klarar mig med en Leupold på älg- och björnjakten.

Mängdträningen jag skjuter görs dock med luftgevär, så skyttet är inget problem.

Sedan var det ju en lite annorlunda idé. Värt att fundera ett tag på..

Publicerat
Ok, ja till älgjakten klarar man sig bra med en VX1:a, sedan får vi kanske se hur det blir med optiken.

-//-

-//-

Ibland är man ledig och behöver inte sitta i en sketen kassa med en massa folk som beter sig som idioter, vet du..  :o:excl: Annars är det bara 3 olika kassörer med manligt kön, en är pevrig, en annan är skallig och den sista är jag.  :)

Lägre montage är onödigt, då jag ändå har flaggsäkring på bössan och därmed är ju den omöjlig. Men visst har även du rätt i att jag klarar mig med en Leupold på älg- och björnjakten.

Mängdträningen jag skjuter görs dock med luftgevär, så skyttet är inget problem.

Sedan var det ju en lite annorlunda idé. Värt att fundera ett tag på..

Det kanske inte ger lika många sekiner i timmen som att sitta i kassan. Om du inte gör riktigt stor sak av det...

Men att dömma av det lilla jag lärt känna dig här på forumet så skulle du nog trivas bättre med att pilla med detta än att sitta i kassan! 308, 30-06 och 6,5 täcker nog ganska stor del av "marknaden" du har kring dig. Tomhylser kan du nog plocka åt dig på några skjutbanor. Moderat laddade övningsplugg kan du därmed säkert få ihop väldigt enkelt och billigt.

Och du kan göra det när du känner för det. Se dock till att inte vara för billig. Då kan nog både skola jakt och vänner bli lidande...

Publicerat

Tillstånd för att ladda till försäljning inkl försäkringar och tillstånd för bunker osv,

en mycket stram estimering skulle medföra en insats om kanske 50 000 kr, tillståndet som sådant kostar 3000 kr att ansöka för.

här kan man läsa mer om det hela,

en sak som jag ser som ett stort hinder/bekymmer är att man måste kunna verifiera ammon, dvs att den tryckmässigt inte överstiger angivna maxtryck samt att den skall vara i övrigt överenstämmande med CIP/SAAMI standard,

I grannkanalen har vi en forumist som har börjat med att ladda o sälja ammo, han med NF kulorna, såvitt jag minns var hans resa en tre/fyra årig sådan från idé till fullbordan.

Men visst hade det varit roligt om man hade kunnat erbjuda costum ammo, inte bara billig träningsammo men verklig anpassad ammo till skyttar,

som jag ser det finns det dock för liten kundkrets i Sverige så där fallerar idén.

Angående optikfrågan så tycker jag att du skall spara dina pengar Dundret och en dag kommer en bra deal din väg och då har du cashen i handen och kan klippa till omgående.

/Christian

Publicerat
Tillstånd för att ladda till försäljning inkl försäkringar och tillstånd för bunker osv,

en mycket stram estimering skulle medföra en insats om kanske 50 000 kr, tillståndet som sådant kostar 3000 kr att ansöka för.

här kan man läsa mer om det hela,

en sak som jag ser som ett stort hinder/bekymmer är att man måste kunna verifiera ammon, dvs att den tryckmässigt inte överstiger angivna maxtryck samt att den skall vara i övrigt överenstämmande med CIP/SAAMI standard,

I grannkanalen har vi en forumist som har börjat med att ladda o sälja ammo, han med NF kulorna, såvitt jag minns var hans resa en tre/fyra årig sådan från idé till fullbordan.

Men visst hade det varit roligt om man hade kunnat erbjuda costum ammo, inte bara billig träningsammo men verklig anpassad ammo till skyttar,

som jag ser det finns det dock för liten kundkrets i Sverige så där fallerar idén.

Angående optikfrågan så tycker jag att du skall spara dina pengar Dundret och en dag kommer en bra deal din väg och då har du cashen i handen och kan klippa till omgående.

/Christian

Hoppsan, Betydligt krångligare än jag hade förväntat mig. Dock verkar det vara vedertaget att kontrollera/dokumentera maxtryck genom att mäta Vo. Gör det ju lite lättare men på det stora hela ändå väldigt jobbigt.