Publicerat Augusti 11, 201016 yr Hej! Jag har en Carl Gustaf 1900 30-06 vänster med en trijicon 3-9x40 kikarsikte. Då jag undrar vad man ska ha för ammunition till räv och rådjur? Alla tips är tacksamma:)
Publicerat Augusti 11, 201016 yr Norma har en 150 grains Balistic Tip laddning som kommer att fungera, men den lär inte vara billig, Sako gör en 123 grains Game Head i kalibern, torde fungera bra, lite för bra kanske tom, sen har de Arrowhead en BT igen men i 180 grains variant, Sako ammon är runt 2/3 av Norma priset så där måste man nog vara prisokänslig för att inte välja Sako. /Christian
Publicerat Augusti 11, 201016 yr Har testat Gamehead i 6.5x55 och skjutit 10-talet dov och är mycket nöjd. Upplevde den möjligen en smula hård. Om du har möjlighet att handladda så slår jag ett slag för Hornady SST 150 grs.
Publicerat Augusti 11, 201016 yr Hej Robban. Om du inte tänkt bereda skinnet på räven så rekomenderar jag dig att använda en patron/kula du även använder/ kan använda (lagligt) på klass 1. Rätt vad det är så står det en gris där... (Ok jag vet inte var du jagar och norrut är ju chansen/risken inte så stor) I övrigt är det viktigaste att du och bössan gillar ammon i fråga. DVS ta den som skjuter bäst i just din bössa. Träffområdet på en räv är inte överdrivet stort...
Publicerat Augusti 11, 201016 yr Har testat Gamehead i 6.5x55 och skjutit 10-talet dov och är mycket nöjd. Upplevde den möjligen en smula hård. Man borde få lite olika resultat med en 6,5:a i 10,1 gram 800m/s och en 30-06:a i 8 gram 950 m/s. Men en bra rävpatron borde det vara iaf.. /Må
Publicerat Augusti 11, 201016 yr Författare Hej Robban.Om du inte tänkt bereda skinnet på räven så rekomenderar jag dig att använda en patron/kula du även använder/ kan använda (lagligt) på klass 1. Rätt vad det är så står det en gris där... (Ok jag vet inte var du jagar och norrut är ju chansen/risken inte så stor) I övrigt är det viktigaste att du och bössan gillar ammon i fråga. DVS ta den som skjuter bäst i just din bössa. Träffområdet på en räv är inte överdrivet stort... Ja nu har jag norma nosler partition och den går rätt bra men den är dyr och köpa. hade norma alaska innan men jag tycker dom är lite tunga med så det går inte skjuta på långa håll.
Publicerat Augusti 11, 201016 yr Norma har en 150 grains Balistic Tip laddning som kommer att fungera, Christian, jag köpte två askar av just denna Norma Nosler BT idag som jag tänkt ha till räv, förvisso i 308... men du anser att den är bra även för rå? Vad jag förstått ger den ganska kraftig expansion? Du har också rätt att den inte är gratis. Eftersom handlaren inte hade någon match-ammo hemma, så blir det till att även skjuta in med dessa i veckan till det facila priset av 33 kronor smällen Laddträsket kommer närmare... Hälsningar, /Bosse
Publicerat Augusti 11, 201016 yr Bosse, jag har skjutit 10-15 rådjur med 150 grains BT och så länge du inte sätter kulan mitt i bogen så funkar den bra. Sätter du kulan i bogen så kommer förvisso rådjuret att bli på platsen men det blir inte speciellt mycket kvar av bogen. Henrik
Publicerat Augusti 11, 201016 yr Bosse- Henrik förekom mig, skott bakom bogen alles gut, dåliga vinklar och bogskott, kommer att rendera vissa förluster av kött. Ja det kostar att skjuta o jaga, det är sant men det är kära pengar. /Christian