Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åtelbelysning

Featured Replies

Publicerat

Vi monterade åtelbelysning med rödfilter förra veckan och passade samtidigt på att sätta upp kameran. Nu sitter jag och tittar på bilder från veckan som gått och jag tycker att grisarna blivit försiktiga att exponera sig vid spridaren i ljusskenet.

Märker ni som använder er av belysning av att dom blir vaksammare och/eller är det en vanesak för dom?

Belysningen är en Nordic 80 med rörelsedek.

Publicerat
Vi monterade åtelbelysning med rödfilter förra veckan och passade samtidigt på att sätta upp kameran. Nu sitter jag och tittar på bilder från veckan som gått och jag tycker att grisarna blivit försiktiga att exponera sig vid spridaren i ljusskenet.

Märker ni som använder er av belysning av att dom blir vaksammare och/eller är det en vanesak för dom?

Hm.. försökte hitta vad det var för belysning du hade, men utan framgång på Google iaf?

JAg har genomgående kört med rörelse sensor och det verkar som att inte riktigt alla grisar gillar. En del bryr sig inte alls.. Men min tanke är att köra en åtel med ljussensor och som ska lysa hela tiden. Får se om det funkar bättre..

Publicerat
  • Författare
Hm.. försökte hitta vad det var för belysning du hade, men utan framgång på Google iaf?

JAg har genomgående kört med rörelse sensor och det verkar som att inte riktigt alla grisar gillar. En del bryr sig inte alls.. Men min tanke är att köra en åtel med ljussensor och som ska lysa hela tiden. Får se om det funkar bättre..

Denna fast med lite mindre solcellspanel. :rolleyes:

http://z-aim.com/visa_produkt.asp?t=Z%2Dai...=76〈=sv

Publicerat
  • Författare

Är vi bara 2 på hela forumet som har åtelbelysning??? :rolleyes:

Publicerat

Japp vi andra fuljagar med IR sikten :rolleyes:

Jag har tveksam erfarenhet av åtlar utan belysning för jag monterade upp belysning på mina båda så fort det blev lagligt och innan det var det knappast någon gris där ( inte så mycket nu heller för den delen)

Jag har fast belysning som lyser hela tiden dygnet runt och jag märker inte att grisarna skyggar för den.

Ibland så kommer de och försvinner på någon min men jag tror inte det har med ljuset att göra för natten innan så gick samma grisar där i timmar o käkade.

Jag är ingen fantast av rörelsedetektorer och annat för jag tror att det stör betydligt mer en om ljuset är på hela tiden.

Jag kör med svagt ljus som lyser hela tiden, funkar bra för mig.

//

Publicerat

nej besök degen efter montering men då med konstant belysning.

Ska se om jag kan ta lite bilder men det tar någon vecka.

//t

Publicerat

Jag har sån belysning som tänds när det blir mörkt och är tänd hela tiden och släcks när det blir ljust igen. Det verkar som att en del grisar blir lite vaksamma för det, men de flesta bryr sig inte alls om det.

Publicerat

Har haft belysning dygnet runt nu ett år.. två lampor och en med rörelse sensor. Tog ett halvt år sen hade dom vant sig vid belysningen.. dessa lampor ger knappt något skjutljus så när jag vakar så har jag en åtelbelysning som jag tänder med fjärrkontrol.. den är dom därimot lite mer försiktiga mot.. men dom kommer nog att vänja sig vid denna också så småning om.

Har haft kamera ett halvt år och i början såg man på bilderna att dom hoppade rakt upp i luften då IAr lampan tändes men nu skiter dom i det fullständigt.

post-4059-1281644433_thumb.jpg

Publicerat

Jag kör med Gyttorps bely. Har funkat hur bra som helst Första natten grisarna var där var dom lite försiktiga. Men nu verkar det som dom inte bryr sig

Publicerat
  • Författare
Japp vi andra fuljagar med IR sikten ;)

Jag har tveksam erfarenhet av åtlar utan belysning för jag monterade upp belysning på mina båda så fort det blev lagligt och innan det var det knappast någon gris där ( inte så mycket nu heller för den delen)

Jag har fast belysning som lyser hela tiden dygnet runt och jag märker inte att grisarna skyggar för den.

Ibland så kommer de och försvinner på någon min men jag tror inte det har med ljuset att göra för natten innan så gick samma grisar där i timmar o käkade.

Jag är ingen fantast av rörelsedetektorer och annat för jag tror att det stör betydligt mer en om ljuset är på hela tiden.

Jag kör med svagt ljus som lyser hela tiden, funkar bra för mig.

//

Ja det kunde jag ge mig på! :);)

Jag kör med Gyttorps bely. Har funkat hur bra som helst Första natten grisarna var där var dom lite försiktiga. Men nu verkar det som dom inte bryr sig

Har du rörelsedek på din?

Publicerat
Ja det kunde jag ge mig på! :blink::)

Har du rörelsedek på din?

Japp det har jag och den reagerar i 180 graders vinkel och på 15 m

Publicerat
  • Författare

Var till åteln idag då vi reste kojan och nu var det soprent med mat så det verkar som grisarna rört sig friare där nu. Har kameran uppe igen och det ska bli spännande att se hur dom beter sig framöver.

• 3 weeks later...
Publicerat

För de som tycker det är roligt att bygga nåt själv kan jag tipsa om:

http://www.molectric.com

Publicerat

Ett tips är att ljuset skall komma så långt ifrån åteln som det går... Desto närmre åteln och grisarna blir mer skygga!