Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nån som vakar gris med 1,5-6x42?

Featured Replies

Publicerat

Letar nytt sikte till 9,3:an. Är inne på ett 1,5-6x42. Ska använda den till älg och gris, både vak och drev. Funkar det att vaka med en 42:a? Blir en tysk kikare men har inte bestämt vilket märke. Är det riktigt dåliga vak förhållanden har jag en 3-12*56. Men vill kunna använda 9,3an på grisvaket ibland också.

mvh

Publicerat

Har tyvärr inte en 42 tub själv än , men snart !

Men:

Om du nu tycker att du klarar dig med 6ggr förstoring på vaket vilket man i regel gör så funkar din 42 tub perfekt !

Publicerat
Letar nytt sikte till 9,3:an. Är inne på ett 1,5-6x42. Ska använda den till älg och gris, både vak och drev. Funkar det att vaka med en 42:a? Blir en tysk kikare men har inte bestämt vilket märke. Är det riktigt dåliga vak förhållanden har jag en 3-12*56. Men vill kunna använda 9,3an på grisvaket ibland också.

mvh

det funkar om optiken har kvalitet tillräckligt.

Publicerat
  • Författare

Använder sällan mer än 8 gånger förstoring då jag vakar. Var mest rädd att man skall bli besviken på ljusinsläppet.

Publicerat

Belyst åtel och tyska 1an

Publicerat

Klart det går, om man inte vill utnyttja hela dygnet eller alla väder (eller kör med belysning). Det går självklart inte lika bra som med en kikare avsedd för ändamålet. Har du dock en sådan att ta till vid mörka tillfällen så har du ju inga problem... Och jag är en stor fan av 1,5-6x42 för de flesta andra ändamål.

Publicerat

Tjena !

Har den senaste tiden suttit med en Varipoint 1,1-4*24 pga att just denna sitter på 9,3pipan. Fungerar ypperligt och jag ser faktiskt inte SÅ jätte stor skillnad mot 3-12*56 varipointen jag brukar använda. Jag kanske börjar bli till åren (35) :D

Med andra ord skulle jag nog våga påstå att en Zeiss eller Swarovski i 1,5-6*42 är en väl fungerande kikare för vak.

Publicerat

Skjutit ngr grisar med 1,5-6x42 och jag måste säga att jag är impad.. visst, i dåligt ljus så blir det siluettskytte men det har trots det känts helt säkert tack vare den fina lilla röda punkten. Köper du ett Varipoint så lär du klara av att vaka gris samtidit som du har ett grymt drevjaktsriktmedel!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Det låter ju perfekt. Blir nog en varipoint då jag har en så 3-12:a och den är ju ruskigt fin. Det känns som det kommer bli perfekt med en 1,5-6 och eventuellt en aimpoint då man ska in i granplanteringar och röja. Nu kanske man slipper sitta och fundera så mycket mer på det här. Bara beställa. B)

Publicerat
Det låter ju perfekt. Blir nog en varipoint då

NEj nej nej du menar en CSX !!!

Publicerat

Jag har också en varipoint 1,5-6x42 men även en i 2,5-10x50 och de funkar lika bra att vaka med. Tror faktiskt att kvaliten på optiken är viktigare än storleken på tuben.

Publicerat
  • Författare

Ledel Postat Idag, 06:19

Jag har också en varipoint 1,5-6x42 men även en i 2,5-10x50 och de funkar lika bra att vaka med. Tror faktiskt att kvaliten på optiken är viktigare än storleken på tuben.

Ja det verkar ligga mycket i det. Har aldrig haft hög kvalititets optik annat än i stora kikare. Men nu har bestämt mig att det blir en varipoint. ;)

mvh

Publicerat
Ledel Postat Idag, 06:19

Ja det verkar ligga mycket i det. Har aldrig haft hög kvalititets optik annat än i stora kikare. Men nu har bestämt mig att det blir en varipoint. :D

mvh

Tjena ! Vart köper du din ngn stans ?? Kommer också under dagen beställa en Varipoint i 1,5-6*42T. Lutar åt Karlssonsjakt i Enköping. Han tar 17900:- för dem men har dock inga hemma just nu. Vilket riktmedel skall du köpa ? Funderar på att ta 60 denna ggn. Har på mina andra Varipoint 0 och 56.

Vi kanske skall beställa tillsammans och få mängdrabatt :huh:

/Fredric

Publicerat

Får jag göra ett förslag,

en 2,5-10x42 är en bra mycket mer användningsbar förstoringsgrad enligt mig,

men det är klart det kan vara enbart min åsikt.

Oaktat vilket valet blir är det helt klart tillräckligt med en 42 mm frontlins till mycket av jakten, särskilt om man belyser platsen.

/Christian

Publicerat

Hmmm...lögn i h__e att finna rätt på en Varipoint i 1,5-6*42T i riktmedel 60. Leverenstid på ca. 1,5 månad enl. Per på Zeiss.

Fann tillslut en ny med riktmedel 56 dock !! Får hem den nästa vecka !! Yippie !

Snart är optik garderoben komplett :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Jag brukar handla det mesta vid karlssons i enköping. Kan nog bli riktmedel 56 lr 0. Vad kan man betala för den gamla modellen med belysningen uppe på? Vet en handlare som hade en sån kvar med riktmedel 0. Jag tänkte bjuda 11, det borde den väl vara värd?

mvh

Publicerat

1,5-5x20. Gott nock, belyst dock :blush:

Publicerat

hej,

vill oxå slå ett slag för 2,5-10x42 - samma smidiga format, finns som Varipoint om detta eftersöks och den något högre förstoringen brukar vara uppskattad uder rå- och rävjakt.

skillnaden mellan 1,5 och 2,5 ggr. neråt i en bra tysk kikare tror jag är mindre än skillnaden 6 vs. 10 ggr. uppåt. :rolleyes: