Publicerat Augusti 12, 201015 yr Hej! Är på väg att börja handladda till en .223 med 1:8 stigning. Är det bättre att välja 55-60gr än 40-50gr på en varmintkula med tanke på räffelstigningen i pipan?
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Mr Snok, jag skulle säga att valet av kulvikt skall avgöras av ett tänkt maxhåll i skyttet, 50 grainare tappar ganska mycket i vinden på avstånd över 250-300 meter en lång och vacker 70:a från Berger exempelvis kommer att generera bättre långhållsprestanda. Dock är det lite som svarar upp mot en V-max och då Hornady gör både en 60 och en 75 grains variant hade nog jag för enkelhetens skull börjar med en 60 grains kula, den är mjuk nog för att öppna ordentligt på minsta lilla. Sen finns V-max i så lätta varianter som ned till 40 grain, det blir bra fart på en sådan i en 223 Rem /Christian
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Jag tror inte det är några problem att skjuta lätta kulor i 8" stigning fungerar för det mesta utmärkt.
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Själv kör jag med 40 grains V max och den e fin den ,om räven själv får välja ,typ....