Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Småviltsbössa?!?

Featured Replies

Publicerat

Vil ha ett nytt kulvapen som duger till jakt på räv, toppfågel och rådjur. Har redan 2 hagelvapen, så funderar om kombi är en dålig idé. Vad kan annars vara en bra bössa? 6,5 är det lämpligaste kalibern, eller kan .222 passa bättre?

Gärna också tips på märken då jag är dåligt insatt i kulvapen. Tänkte försöka hitta ett vapen för mellan 2-5 000 kr. Kanske t.o.m nån här som tänkt uppdatera vapenskåpet och har en pang till övers. ;)

Publicerat
Vil ha ett nytt kulvapen som duger till jakt på räv, toppfågel och rådjur. Har redan 2 hagelvapen, så funderar om kombi är en dålig idé. Vad kan annars vara en bra bössa? 6,5 är det lämpligaste kalibern, eller kan .222 passa bättre?

Gärna också tips på märken då jag är dåligt insatt i kulvapen. Tänkte försöka hitta ett vapen för mellan 2-5 000 kr. Kanske t.o.m nån här som tänkt uppdatera vapenskåpet och har en pang till övers. :ph34r:

Eftersom du skriver att du är dåligt insatt i kulvapen rekomenderar jag att åka till någon större handlare och kika/känna på begagnat. Kombi kan vara bra. Men personligen är jag tveksam till precisionen i de billigare prisklasserna. Skulle tro att det går betydligt lättare att lära sig skjuta toppfågel med en gammal långmauser i 6,5. Den blir bra även för vakjakt på räv och för bockjakten är den suverän. När du känner på begagnat så glöm inte bort att känna på trycket. Är det segt och släpigt har du svårt att hålla ihop serierna. Jag har själv visserligen en kombi i skåpet. Men idag används den nästan uteslutande till när jag "trampar" skogsfågel.

// Henrik

Publicerat

Håller med Henke där ang 6,5x55. Bra även om det i framtiden skulle bli aktuellt med tex Älgjakt...

För 5000-6000 får du en BRA begagnad bössa, HVA 1900, CG 2000, Tikka M65/M55, Sako Hunter, några alternativ kanske ?

• 2 weeks later...
Publicerat

en kombi är halvdålig på båda sakerna enligt mitt tycke, dvs kula och hagel.

att kompromissa är sällan bra. du har ju redan två hagelvapen.

öppna smålandsburken och kolla efter en 6,5 eller 308 i ovan nämnda vapen.

det är alltid bra med en fin kulpjäs i våra skogar. :)

Publicerat

Det står en C-G 3000/Sauer 90 222R på Jakt o Camo i Arlöv som jag haft. Den skjuter treklöver med rätt ammo och har trycket justerat av vapensmed. Kostar 4900:-

Publicerat

Vill du ha en flak kulbana i småviltskaliber men samtidigt en kula som inte är lika vindkänslig som 222:an, skulle jag satsa på en 243 win. En jäkligt bra kula som det finns en hel del ammunition att köpa om man inte laddar själv. Annars är ju 6,5:an rätt i alla lägen. Jag skulle försöka hitta en begagnad CG 2000, dom skjuter otroligt bra.

Publicerat

På Hillmans Vapen i Gävle står en Sako 223 med varmintpipa för 5000 kr.