Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Renkötsel

Featured Replies

Publicerat

Område för renskötsel, Renskötselområde, Renkötselns kalvningsland, inom Sameby etc.

När man läser om forskning, rovdjursförvaltning och skyddsjaktsbestämmelser m.m. hittar man ibland flera olika hänvisningar till områden som på olika sätt berörs av renskötsel.

Var hittar man en närmare beskrivning på dessa områden? Gärna kartor då jag mistänker att man ligger nära gränsen...

// Henrik

Publicerat

Har för mig att du kan hitta kartor som visar områden med riksintressen bla. Rennäring på länsstyrelsen.

mvh/Ståndskall

Publicerat
  • Författare
Har för mig att du kan hitta kartor som visar områden med riksintressen bla. Rennäring på länsstyrelsen.

mvh/Ståndskall

Blir tyvärr inte klokare av de kartor man kan hitta den vägen. De innehåller ju inte samma beteckningar som de man hittar inom villtforskning och jaktregler m.m. Eller hittar du något jag missat?

Publicerat

Renskötselområdet är det geografiska område som renskötseln bedrivs inom av en viss sameby. Sträcker sig oftast i en väst/sydlig riktning. Finns skogssame byar och fjällsamebyar.

Sameby är en juriskt benämning på den eknomiska sammanslutning som bedriver renskötseln inom ett området, dvs inte en geografisk benämning.

Kalvningsland är den del av renskötselområdet där renarna kalvar på våren.

Jag tolkar det som att när nån skriver inom sameby menar de igentligen renskötselområdet. Kalvningsland pratar man oftast om i samband med avlysta områden för att inte störa kalvningen.

Inte vet jag om det hjälpte dig speciellt mycket.

Publicerat
Område för renskötsel, Renskötselområde, Renkötselns kalvningsland, inom Sameby etc.

När man läser om forskning, rovdjursförvaltning och skyddsjaktsbestämmelser m.m. hittar man ibland flera olika hänvisningar till områden som på olika sätt berörs av renskötsel.

Var hittar man en närmare beskrivning på dessa områden? Gärna kartor då jag mistänker att man ligger nära gränsen...

// Henrik

Här: Rennäringens markanvändning

I listan till vänster väljer du "Andra myndigheter" och sedan "Sametinget". Där beskrivs allt i kartform och i detalj. För att se datat du valt måste du förhandskranska detta.

Publicerat
  • Författare
Hej!

Här kommer en karta över sveriges samebyar.

//Rine

http://www.sjv.se/download/18.84f66510fa3f...samebykarta.pdf

http://www.rovapystis.net/pdf_kuvat/odlingsgrans.pdf

Och här är en annan. Men problemet med båda är att de inte använder samma nomenklatur som på andra ställen.

Kolla t.ex. rapporten om Lo föryngringar. http://www.jagareforbundet.se/de/Swedische...landet-1.13929/

Vad menar de med inom samebyar.

Eller skyddsjaktsbestämmelse

den 1 juli-den 30 juni.

9) Rödräv och korp får jagas, om det behövs för att skydda ungar av tamdjur inom område för uppfödning av tamdjur och i renskötselområdets kalvningsland.

(Antar att det är områden markerade som åretruntmark som avses men vill gärna få det bekräftat)

Tacksam för om vi låter förbundet svara. Jag är en återfallsförbrytare själv men vi kan väl försöka...

KLYX kom dock med ett väldigt bra svar medans jag skrev detta...

Publicerat

My bad, såg inte vilket forum det låg i, annars är mitt svar korrekt och helt överensstämmade med jägarförbundets benämningar.

Publicerat

Lugn nu killar och låt våra representanter från Svenska Jägareförbundet svara!

I denna arean svarar nämligen bara de. Läs reglerna för denna tavlar i det klistrade inlägget i denna arean.

Mvh,

Wizard - Moderator

Publicerat

Kolla juridiksidorna på vår hemsida - där finns länkar till lagstiftningen om renskötsel som omnämner dessa termer.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.