Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Med eller utan loop?

Featured Replies

Publicerat

Jag får ibland frågan om varför jag inte skjuter med loop.

Har provat loop många gånger på olika bågar genom åren. Men har aldrig blivit riktigt kompis med den.

Efter att ha skjutit ett tag med loop så har jag alltid återgått till att koppla avtryckaren direkt på strängen.

Numera skjuter jag endast med James Greene dubbelkäftad avtryckare.

För det första så har jag aldrig märkt att jag skulle skjuta bättre med loop.

Sen vill jag inte ha något ytterliggare som kan krångla under jakt.

Har aldrig sett några fördelar med loop. Många säger att den förlänger livet på mittlindningen och så är det ju. Men med tanke på att det tar max 20 minuter att linda på en ny lindning så är ju inte det direkt något problem. Åker man sedan på en jaktresa så är ju samtliga strängar, kablar och lindingar förmodligen nya. Då är ju risken liten att något händer med dom.

Vissa säger att man påverkar vridningen på strängen mindre med en loop än när du har avtryckaren kopplad direkt på strängen. Så var det kanske tidigare. Men idag tillåter de flesta avtryckare att du roterar handen då avtryckaren är ledad.

Vridning av strängen har aldrig varit något problem för mig oavsett avtryckare.

Det största felet med loop är att den stjäl lite draglängd av dig.

I videon nedan går loopen av i uppdraget och det är ju inget man önskar händer på jakt. Man får en käftsmäll av sig själv och kanske trillar ner och blir hängande i sin säkerhetssele. :lol:

Publicerat

Har provat loop många gånger på olika bågar genom åren. Men har aldrig blivit riktigt kompis med den.

Efter att ha skjutit ett tag med loop så har jag alltid återgått till att koppla avtryckaren direkt på strängen.

Har aldrig sett några fördelar med loop. Många säger att den förlänger livet på mittlindningen och så är det ju. Men med tanke på att det tar max 20 minuter att linda på en ny lindning så är ju inte det direkt något problem. Åker man sedan på en jaktresa så är ju samtliga strängar, kablar och lindingar förmodligen nya. Då är ju risken liten att något händer med dom.

Vissa säger att man påverkar vridningen på strängen mindre med en loop än när du har avtryckaren kopplad direkt på strängen. Så var det kanske tidigare. Men idag tillåter de flesta avtryckare att du roterar handen då avtryckaren är ledad.

I videon nedan går loopen av i uppdraget och det är ju inget man önskar händer på jakt. Man får en käftsmäll av sig själv och kanske trillar ner och blir hängande i sin säkerhetssele. <_<

Ha ha, tror nog den va felknuten, knuten man använder om den är rätt gjord går inte upp!

loop snöret i sig håller för över 200 lbs.

Jag har använt loop några säsonger nu och inte funnit att det är direkt bättre eller sämmre, en nackdel är

att nockläges justering är betydligt krångligare och kanske inte fullt så exakt som man vill. Om man inte

kombinerar med nocklägen i metall förstås, dubbel säkerhet men mer på strängen som slöar ner bågen förstås

om en marginellt.

Slavigt knuten loop kan också glida så man bör kolla lite nu och då att allt stämmer, har man en gång knutit på loopen

och vill göra om den, bör man ha en ny tråd då det är för lite material kvar för att göra en ny säker knut...

Publicerat

Sedan tycker jag att loopen stabiliserar ( styr upp) peepen. Gäller då i första hand utan gummi (peepslang) ;)

Men ...... med loop förlorar man 20-24mm i draglängd ........ blir ju nästan 1 tum :)

Publicerat
Sedan tycker jag att loopen stabiliserar ( styr upp) peepen. Gäller då i första hand utan gummi (peepslang) :)

Men ...... med loop förlorar man 20-24mm i draglängd ........ blir ju nästan 1 tum :blink:

det gör du inte

använd rätt realeser som truball short and sweet (har skjutit 29,5 utan loop och skjuter nu 30,5 med loop och den realeser)

fick kanon hastighet på pilar

klart bättre gruppering med den avtryckare

köpte den hoss den kille i trollhättan som har G5 grejer

sen fick jag köpa 2 till till mina kompisar hemma i Rysland

båda är skit nöjda med de

idiot säker releaser

använd loop

Publicerat
Sedan tycker jag att loopen stabiliserar ( styr upp) peepen. Gäller då i första hand utan gummi (peepslang) ;)

Men ...... med loop förlorar man 20-24mm i draglängd ........ blir ju nästan 1 tum :(

jo lite som hunter säger, man anpassar releasen till loopen samt att endel har onödigt stor/lång loop

eller för lång release, för min del vill jag att releasen/avtrycket ska ligga mitt i handflatan.

jag har alltid dragit 29 med eller utan loop och inte noterat det att vara ett problem direkt.

det kan vara marigt att få loopen i linje med slanglös peep, detta har jag egen erfarenhet av, speciellt

då strängar har en tendens att vida sig lite med tiden, på min nya båge satt allt i linje, men efter ca 50 pilar

så vred sig peep o loop (hela strängen) lite till höger, så loopen pekar nästan 90 grader till höger nu, lite irriterande faktiskt.

Publicerat
  • Författare
jo lite som hunter säger, man anpassar releasen till loopen samt att endel har onödigt stor/lång loop

eller för lång release, för min del vill jag att releasen/avtrycket ska ligga mitt i handflatan.

jag har alltid dragit 29 med eller utan loop och inte noterat det att vara ett problem direkt.

det kan vara marigt att få loopen i linje med slanglös peep, detta har jag egen erfarenhet av, speciellt

då strängar har en tendens att vida sig lite med tiden, på min nya båge satt allt i linje, men efter ca 50 pilar

så vred sig peep o loop (hela strängen) lite till höger, så loopen pekar nästan 90 grader till höger nu, lite irriterande faktiskt.

Jag har inga problem med att peepen vrider sig. Skjuter med G5 peep och avtryckare, dubbla nocklägen.

Man måste se till att ha bra strängmaterial som inte sträcker eller vrider sig.

Publicerat

min loop är aldrig längre en 8mm

grejen är att avtryckare på den här release sitter längre fram en hoss de flesta andra,och den har en enda krok som är i samma höjd med avtryckare

darför kan man skjuta med lite längre draglängd

roterande peep-orsakas oftast om man drar och släper när båge med hand

beroende på cam system tar det ca 50 skott tills han kommer tilbaka

hoyt använder mjukare material en andra (har själv en)

skjut minst 100-150 skott innan du sätter peep på plats

sen roterar han aldrig

original sträng är alltid för dåligt gjord

bytt bort mot en annan hand gjord märke

Publicerat

Tjena!

Jag bytte release förra säsongen till en med avtryckaren närmare käftarna och det gjorde att jag kunde få lite längre draglängd ( 1 ") - det tog en eftermiddag att vänja sig.

Det är nog speciellt bra för personer med kortare draglängd att använda en sådan här release, alla ni andra kommer ju upp i bra hastighet ändå! Loopen rättade till ankringsfel i mitt skytte och det verkar som den förlåter lite avtryckningsfel också.

Loop är en bra grej helt klart men allt är ju en smaksak!

Publicerat
Tjena!

Jag bytte release förra säsongen till en med avtryckaren närmare käftarna och det gjorde att jag kunde få lite längre draglängd ( 1 ") - det tog en eftermiddag att vänja sig.

Det är nog speciellt bra för personer med kortare draglängd att använda en sådan här release, alla ni andra kommer ju upp i bra hastighet ändå! Loopen rättade till ankringsfel i mitt skytte och det verkar som den förlåter lite avtryckningsfel också.

Loop är en bra grej helt klart men allt är ju en smaksak!

bra

en som fattar varför ska man ha loop

det är ju för fan ett måste

hur många tavelskyttar skjuter utan loop

har sätt tusentals på tävlingar men ingen utan loop-varför?

just för att båge är mer förlåtande

framförallt korta bågar

fattar inte att man ska diskutera om den här

det är ju så självklart

Publicerat

I videon nedan går loopen av i uppdraget och det är ju inget man önskar händer på jakt. Man får en käftsmäll av sig själv och kanske trillar ner och blir hängande i sin säkerhetssele. :)

Publicerat

Har nu kortat ner looparna till ca 16mm. Mindre kan jag inte ha med min releaser om även pilnocken ska få rum.

Kör med Tru-Fire - Patriot Buckle X-Caliper releaser.

Att loopen går av har jag inte varit med om... men jag kör ju med ett något grövre loopmaterial än standard.

Däremot är det viktigt att bränna loop-ändarna ordentligt vid montering .. så det inte glider ........ :)

Publicerat

Dito.

Har inte på något sätt saknat loopen sen jag bytte båge, tycker helt klart att JG:n gör jobbet, och kommer fortsätta med den.

Publicerat
  • Författare
bra

en som fattar varför ska man ha loop

det är ju för fan ett måste

hur många tavelskyttar skjuter utan loop

har sätt tusentals på tävlingar men ingen utan loop-varför?

just för att båge är mer förlåtande

framförallt korta bågar

fattar inte att man ska diskutera om den här

det är ju så självklart

En loop är absolut inget måste!

Jag tittar aldrig på tavelskyttarna när jag ska anpassa min båge till jakt. Tavelskyttarna har inget att erbjuda mig i den frågan. Tävling och jakt är ganska skilda saker.

Att skjuta med eller utan loop har jag inte märkt någon skillnad på precision. Personbästa på 18 meter är 292 av 300 för mig och kanske jag kunde ha plockat 2 poäng till med loop! ^_^

Men då använde jag ju den stora tian när jag räknade. (Överlåter den lilla innertian med glädje till tavelskyttar och de som vill använda förstorande lins) Översätter man det till jakt så bryr sig ett rådjur inte om ifall du har en nia eller tia i lungorna. Den dör oavsett!

Så det går inte att säga att en båge skulle vara ett dugg mer förlåtande när du använder loop. En loop kompenserar inte en felaktig handisättning bland annat! En loop kompenserar inte en felaktig ankring heller. Gör man fet fel så hjälper inte en loop dig.

En loop ger dig dock en till grej som kan jävlas under jakt. Jag försöker minimera dessa när jag väljer utrustning för bågjakt.

Slutkontentan är iallafall att du ska skjuta med den utrustning du träffar med. Allt annat är ovidkommande.

Om du sen har tre eller fyra loopar på strängen så spelar det ingen roll om du träffar det du siktar på.

Jag väljer att skjuta utan loop för att den gör ingen förbättring av min utrustning eller precision.

Publicerat
  • Författare
Dito.

Har inte på något sätt saknat loopen sen jag bytte båge, tycker helt klart att JG:n gör jobbet, och kommer fortsätta med den.

Den dubbelkäftade James Greene är suverän! Kombinerat med dubbla nocklägen i mässing så har du en uppsättning där inget glider omkring, allt är lika från skott till skott.

Att justera nockläget låter sig göras enklare än om du skulle ha en loop! Bara fördelar med andra ord!