Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skäligt pris?

Featured Replies

Publicerat

Vad anser ni att ett skäligt pris för en Kleiner münsterländer valp. Fick ett pris på 12 000 tyckte att det lät som om det var mycket men jag kanske har fel. Är dåligt insatt.

Publicerat

Som jag ser det styrs priset på en hundvalp på veterinärkostnader, tillgång & efterfrågan, linjer, träning, parningskostnader osv...

Visst skiljer det sig lite mellan hundraserna men en renrasig registrerad hundvalp med meriterade linjer kostar några slantar.

Dock blir man nog inte rik på att föda upp jakthundar så det är nog inga ockerpriser det handlar om i detta fallet.

Nu är jag ingen uppfödare ännu men det är min gissning som ägare i alla fall :rolleyes:

Publicerat
Som jag ser det styrs priset på en hundvalp på veterinärkostnader, tillgång & efterfrågan, linjer, träning, parningskostnader osv...

Visst skiljer det sig lite mellan hundraserna men en renrasig registrerad hundvalp med meriterade linjer kostar några slantar.

Dock blir man nog inte rik på att föda upp jakthundar så det är nog inga ockerpriser det handlar om i detta fallet.

Nu är jag ingen uppfödare ännu men det är min gissning som ägare i alla fall :D

Vet och uppfödarkostnaden är mycket sällan högre än 2000/valp. Oftast bara 1000-1500.

Sen ska hanen ha något....... (Språngavgift, parningsvalp eller en slant/valp. Vad nu har blivit överenskommet)

Så får du en kull på 6 valpar. Låt säga att det kostar 1500/valp med vet kostnader och uppfödning = 9000

Han hunden "vill" ha 10000:-.

Du säljer valparna för 10000:-

Då får du 60000 - 19000= 41000 i fickan. Har du inte haft fler kullar de senaste åren så är det skattefritt.

Är det fler valpar så blir det 10000 till i fickan för varje valp....

Får du 12000/ valp så blir "vinsten" större.

Får du "bara" 6000/valp så är kanske största vinsten att du behåller en valp efter föräldrar du tycker om......

Efterfrågan på rasen styr det mesta.

En blandras hund kostar inte sällan mer än vissa renrasiga och meriterade jakthundar. :rolleyes:

Verkar som Tex Jämthunds marknaden är mättad nu, inga problem att hitta en valp efter hyfsat meriterade föräldrar för runt 6-7000. Samtidigt så säljs det blandningar av sällskapshundar för 8-10000.

En valp är värd det folk är beredda att betala!

Publicerat
Vet och uppfödarkostnaden är mycket sällan högre än 2000/valp. Oftast bara 1000-1500.

Sen ska hanen ha något....... (Språngavgift, parningsvalp eller en slant/valp. Vad nu har blivit överenskommet)

Så får du en kull på 6 valpar. Låt säga att det kostar 1500/valp med vet kostnader och uppfödning = 9000

Då får du 60000 - 19000= 41000 i fickan. Har du inte haft fler kullar de senaste åren så är det skattefritt.

Får du "bara" 6000/valp så är kanske största vinsten att du behåller en valp efter föräldrar du tycker om......

En blandras hund kostar inte sällan mer än vissa renrasiga och meriterade jakthundar. :rolleyes:

Verkar som Tex Jämthunds marknaden är mättad nu, inga problem att hitta en valp efter hyfsat meriterade föräldrar för runt 6-7000. Samtidigt så säljs det blandningar av sällskapshundar för 8-10000.

Har just nu en kull med valpar hemma och utan att räkna på uppfödningskostnader så kan jag lätt konstatera att det kostar betydligt mer att föda upp en kull än vad kalkylen ovan visar. I alla fall om man inte snålar. Sen tillkommer fler avgifter så som registreringsavgift, vacin, vet.bes mm. till kalkylen.

Men visst blir det en slant över men med tanke på det jobb som krävs att föda upp en kull så är det inte så hög timpeng.

Slår man sedan ut valppriset på de antal år man förhoppningsvis får tillsammans med hunden så blir det kanske runt 1000:-/år. Både försäkrings och foder kostnaderna är högre än så.

Personligen tycker jag att mellan 8000-11000 är själigt för en renrasig valp av bra stam. Men jag kan tänka mig att betala mer om det är så att just denna (dyra) kull är av så bra stam att den ger högre odds att uppfylla mina förväntningar än övriga kullar som finns för tillfället. Man ska ju som sagt förhoppningsvis tillbringa många år tillsammans.

Publicerat

En blandras hund kostar inte sällan mer än vissa renrasiga och meriterade jakthundar. <_<

OK, många eller kanske rent av de flesta som föder upp hundar gör det för sitt höga nöjes skull, man är genuint intresserad så man räknar kanske inte med att bli rik på sin uppfödning. Du har gjort en klassisk valpkullsberäkning och likt alla andra klassiska beräkningar så har du glömt några poster...

Meritering av valptiken, 10 "normala" utställningar kostar ca: 3500:-, resan till dessa utställningar går lätt på det dubbla så totalt för utställningsmeriteringen kan vi säga 10,000:-

Några jaktprov med resor kanske vi kan krympa ner till 5000:-

Du har röntgat din hund kanske både fram och bak och dessutom kanske ögonspeglat, veterinärkostnad + lagringskostnad och hantering av resultaten hos SKK blir kanske 3000:- om inte mer.

Din tilltänkta täckhund bor sällan hos grannen, den bor 60 mil bort - enkel väg, du var där förra löpet också men tiken gick dessvärre tom men det är den hanen du vill ha så du åker igen. 240 mil blir det bara för parningsresan x 18:-

Det är passning som gäller för en valpkull, första veckorna gör väl tiken det mesta men sedan... Du pusslar bäst du kan med innestående komp och så vidare men du tvingas ta ledigt ett par dagar, semesterdagarna är ju slut, dom gick till andra hundaktiviteter och jakt. Beroende på vad du har för lönearbete förstås men här ryker många tusenlappar.

Kontentan är att man tjänar just inte ett dugg på en valpkull i ordets rätta bemärkelse, de flesta uppfödare har bara ett annat pengaflöde än andra så det kanske ger sken av att vara en lukrativ affär men det är egentligen bara pengar man får tillbaka som man tidigare lagt ut för att nå en av sina drömmar.

Publicerat
OK, många eller kanske rent av de flesta som föder upp hundar gör det för sitt höga nöjes skull, man är genuint intresserad så man räknar kanske inte med att bli rik på sin uppfödning. Du har gjort en klassisk valpkullsberäkning och likt alla andra klassiska beräkningar så har du glömt några poster...

Meritering av valptiken, 10 "normala" utställningar kostar ca: 3500:-, resan till dessa utställningar går lätt på det dubbla så totalt för utställningsmeriteringen kan vi säga 10,000:-

Några jaktprov med resor kanske vi kan krympa ner till 5000:-

Du har röntgat din hund kanske både fram och bak och dessutom kanske ögonspeglat, veterinärkostnad + lagringskostnad och hantering av resultaten hos SKK blir kanske 3000:- om inte mer.

Din tilltänkta täckhund bor sällan hos grannen, den bor 60 mil bort - enkel väg, du var där förra löpet också men tiken gick dessvärre tom men det är den hanen du vill ha så du åker igen. 240 mil blir det bara för parningsresan x 18:-

Det är passning som gäller för en valpkull, första veckorna gör väl tiken det mesta men sedan... Du pusslar bäst du kan med innestående komp och så vidare men du tvingas ta ledigt ett par dagar, semesterdagarna är ju slut, dom gick till andra hundaktiviteter och jakt. Beroende på vad du har för lönearbete förstås men här ryker många tusenlappar.

Kontentan är att man tjänar just inte ett dugg på en valpkull i ordets rätta bemärkelse, de flesta uppfödare har bara ett annat pengaflöde än andra så det kanske ger sken av att vara en lukrativ affär men det är egentligen bara pengar man får tillbaka som man tidigare lagt ut för att nå en av sina drömmar.

Ser man hundaveln som en affär och lägger pengar på att meritera hunden och räknar in resor mm.

Då kostat det betydligt mer.

Som "normal" hundägare räknar jag inte in vad tiken har kostat i inköp, ej heller alla timmar i skogen eller för den delen alla resor till och från jaktmarkerna. Hunden har jag skaffat för att jaga med. Prov och utställningar ser jag också som ett rent fritidsnöje, då det är roligt att visa upp vad hunden kan. Har man lyckats med en hund är det bara roligt att kunna få det på papper så att andra inte bara behöver tro på vad man berättar om hunden. Utan det finns en objektiv bedömning också.

Vad det gäller passning av valpar så är det som med att ordna med ledigt för jakt. Man får planera sitt uttag sem. Samt nyttja familjens tider.....(tex jag jobbar natt och kan passa ev valpar dagtid. Frun kanske jobbar dag och kan passa valpar på kvällar/nätter eller tvärtom. Kanske finns det barn i familjen som har några timmar över till passning.)

Har man hund så kräver dom normalt en heldel tid av en.

Skulle man räkna med all semester/komptid som nyttjas tillsammans med hunden som förlorad tid och räknar det som ett bortfall av lön. Då finns det inga möjligheter att få det att gå ihop....

(Men räknar man den tiden som förtjänst så blir kalkylen bättre. Nyttjar man sem till att göra saker med hunden, så slipper man åka 2 veckor/år till tex Thailand samt 1 eller 2 veckor vintersemester i fjällen. 2 veckor i Thailand med en familj på 4 pers kostar sällan under 70000. Vintersem kostar också, kanske 20-30000/vecka. Vilket gör att man sparar i runda slängar 100000/år. Med den kalkylen är det bara en ren förtjänst med att ha hund och ta någon valpkull ibland)

Har man uppfödning som födokrok så hamnar saken i ett helt annat läge. Men dom flesta hundägare arbetar och har jakt som intresse.

Valpar skaffar man sig för att man vill ha en lika duktig hund igen när den äldre måste pensioneras.

Fast det klart har jag en hund som går som tåget i skogen, och lyckas ok på utställning. Då skulle det kunna hända att man tar en kull om det finns efterfrågan på valpar efter hunden.

Så räknar man på vad mat valparna behöver i 8 veckor. Och vad det kostar att regga dom samt kostnad för vet/vac, så blir det inte så mycket mer än 1500/valp.

Sen om du ska skicka med foder, utb mtr, koppel och "små prylar" mm vid försäljningen, så tillkommer den kostnaden.

Behöver du bygga ett hundhus till valpningen med klinkergolv och golvvärme, ja då stiger kostnaden/valp. Men sånt känns som det går i en annan budget.....

Publicerat

nog rätt normalt prisläge..

Poolaren köpte en precis från bra föräldrar för 11.000 kr.

Jag har en Basset Griffon och en tysk terrier, de ligger på mellan 9-11.000 kr.

Fast det är klart,,, min TJT är jääävligt billig just nu :))

MVH

Pikehunter

Publicerat

Jag köpte en KLM vid midsommar och i min värld spelar det inte så stor roll om hunden kostar 9000 eller 12000 kr, det viktiga för mig var att få en hund med bra forutsättningar jag gav som pikehunter skriver 11000 för min.

Är det bra stamtavla och seriös uppfödning tycker jag inte att 12000 kr låter som ett överpris. Får man fråga vart ifrån hunden kommer?

Publicerat
Ser man hundaveln som en affär och lägger pengar på att meritera hunden och räknar in resor mm.

Då kostat det betydligt mer.

Som "normal" hundägare räknar jag inte in vad tiken har kostat i inköp, ej heller alla timmar i skogen eller för den delen alla resor till och från jaktmarkerna. Hunden har jag skaffat för att jaga med. Prov och utställningar ser jag också som ett rent fritidsnöje, då det är roligt att visa upp vad hunden kan. Har man lyckats med en hund är det bara roligt att kunna få det på papper så att andra inte bara behöver tro på vad man berättar om hunden. Utan det finns en objektiv bedömning också.

Vad det gäller passning av valpar så är det som med att ordna med ledigt för jakt. Man får planera sitt uttag sem. Samt nyttja familjens tider.....(tex jag jobbar natt och kan passa ev valpar dagtid. Frun kanske jobbar dag och kan passa valpar på kvällar/nätter eller tvärtom. Kanske finns det barn i familjen som har några timmar över till passning.)

Har man hund så kräver dom normalt en heldel tid av en.

Skulle man räkna med all semester/komptid som nyttjas tillsammans med hunden som förlorad tid och räknar det som ett bortfall av lön. Då finns det inga möjligheter att få det att gå ihop....

(Men räknar man den tiden som förtjänst så blir kalkylen bättre. Nyttjar man sem till att göra saker med hunden, så slipper man åka 2 veckor/år till tex Thailand samt 1 eller 2 veckor vintersemester i fjällen. 2 veckor i Thailand med en familj på 4 pers kostar sällan under 70000. Vintersem kostar också, kanske 20-30000/vecka. Vilket gör att man sparar i runda slängar 100000/år. Med den kalkylen är det bara en ren förtjänst med att ha hund och ta någon valpkull ibland)

Har man uppfödning som födokrok så hamnar saken i ett helt annat läge. Men dom flesta hundägare arbetar och har jakt som intresse.

Valpar skaffar man sig för att man vill ha en lika duktig hund igen när den äldre måste pensioneras.

Fast det klart har jag en hund som går som tåget i skogen, och lyckas ok på utställning. Då skulle det kunna hända att man tar en kull om det finns efterfrågan på valpar efter hunden.

Så räknar man på vad mat valparna behöver i 8 veckor. Och vad det kostar att regga dom samt kostnad för vet/vac, så blir det inte så mycket mer än 1500/valp.

Sen om du ska skicka med foder, utb mtr, koppel och "små prylar" mm vid försäljningen, så tillkommer den kostnaden.

Behöver du bygga ett hundhus till valpningen med klinkergolv och golvvärme, ja då stiger kostnaden/valp. Men sånt känns som det går i en annan budget.....

Oavsett vad man har för agenda för sitt hunduppfödande så har de flesta jag känner inte råd att bedriva nå'n Ebberöds bank, man måste helt enkelt ha kostnadstäckning och som vanligt så påverkar det priset på "varan". Rik på hunduppfödning blir man först sedan man börjat para sin tik, oavsett ras med grannens hane, oavsett ras och sedan sålt valparna besiktade och avmaskade på sin höjd och i många fall fått ett normalt valppris för minimala utlägg men det är ju en helt annan diskussion.

Publicerat

Summa summarum. 12 000-15000 kr för en rashund är rätt normalt idag.

Tösen har precis införskaffat en Welsh Springer och den betingade ett pris på 12.000. Själv var jag i Lule och hämtade hem en pudel för några månader sedan - den gav jag 14.000 för.

Publicerat
Oavsett vad man har för agenda för sitt hunduppfödande så har de flesta jag känner inte råd att bedriva nå'n Ebberöds bank, man måste helt enkelt ha kostnadstäckning och som vanligt så påverkar det priset på "varan". Rik på hunduppfödning blir man först sedan man börjat para sin tik, oavsett ras med grannens hane, oavsett ras och sedan sålt valparna besiktade och avmaskade på sin höjd och i många fall fått ett normalt valppris för minimala utlägg men det är ju en helt annan diskussion.

Folk sitter i olika lägen.... En uppfödare som har hundar som intresse(kanske tom som en deltids syssla) och vill ha avkastning på hobbyn ställer upp en annan kalkyl än jägaren som har hund oavsett...

Det innebär en vissa kostnader att hålla sig med hund, det tar jägaren eftersom han ska hund.

Visar det sig att hunden är bra i skogen och ser bra ut, då blir det en bonus om det går att ta valpar efter hunden.

Då blir "valp kostnaden" parning, vet bes, vac, avmaskning, registrering och maten. För det övriga kring hunden kostar oavsett om man väljer att ta valpar eller inte.

(Har en bekant som tog valpar efter en hund(gråhund) som han ville ha valpar efter. Ingen av föräldrarna var på papperet meriterade men renrasiga. Han behöll 2 valpar själv och sålde resterande. Han tog 800 kr/valp för det vad vad det hade kostat honnom i vet bes, avmaskning, registrering, mat osv)

Har man för avsikt att allt med hobbyn ska gå jämt ut eller med plus, då ser kalkylen helt anorlunda ut.

Har man otur så har du 2-3 eller fler hundar innan du har en som går att meritera och ta valpar efter(fel på höfter, EP, utan jaktlust, har ett ras otypiskt utseende mm).

Räknar man in alla kostnader då, så är det mycket svårt att få vinst.

Så visst är vi någorlunda överens, men kanske ser på saken med olika ögon.

Det som jag kan tycka är underligt, är att rena blandrashundar som inte duger till något mer än att vara till sällskap och "tvinga" husse/matte att motionera lite, kan kosta mer än en jakthund efter meriterade föräldrar.

Valppriset brukar styras av efterfrågan.... Vill många ha valpar av en viss ras, då stiger priserna oavsett vilka meriter hunden har eller utlägg uppfödaren har.

Finns det fler valpar i en ras än vad som efterfrågas så sjunker priserna. En som då har valpar efter välmeriterade föräldrar kan då kanske sälja sina valpar, fast till ett "lågt" pris. Samtidigt som valpar efter omeriterade föräldrar blir osålda oavsett pris och får placeras som sällskapshundar eller avlivas.

(Så 12-14000 för en Finnspets, våren efter en riktig toppfågelhöst är inget onormalt. Samtidigt kan det vara svårt att sälja stövarvalpar efter välmeriterade föräldrar om du finns i ett vargområde, det kan sluta med att du skänker bort valpar när dom är 5-6 mån gamla)

Publicerat
nog rätt normalt prisläge..

Poolaren köpte en precis från bra föräldrar för 11.000 kr.

Jag har en Basset Griffon och en tysk terrier, de ligger på mellan 9-11.000 kr.

Fast det är klart,,, min TJT är jääävligt billig just nu :blush:)

MVH

Pikehunter

Vad kostar tysk*n?.....

Publicerat

Det är bara efterfrågan som styr valppriserna idag. Gråhundar och jämthundar ligger idag mellan 7 och 10 tusen idag en laika med samma meriter kostar 12 till 15 tusen. Precis som att priset på blandraser idag är uppe mellan 6-8 tusen vilket jag tycker är hellt jävla sjukt, en blandras ska inte kosta mer än 5-5,5 tusen kronor och jag tycker inte en renrasig hund ska kosta mer än 8-10 tusen. Idag är det mycket mer än stamtavlor,utställningar och jaktprov som säljer valpar, en jätte stor valpsäljare är vildsvinen och björn. Jag har haft valpkullar o jag har hört hur folk ressonerar när dom köper hundar idag, för skriver du bara grishundar i en annons så har du sålt hundarna innan dom är födda och jag tror inte jag ljuger om jag säjer att det skulle va lika lätt o sälja hundar om du skrev att den va björnhund.

Jag tycker man ska tänka efter när man köper hund för det är vi valpköpare som bestämmer hur priserna ska ligga

Mvh Daniel