Publicerat Augusti 13, 201015 yr Nu är det så att jag har en liten fråga Jag har en 1 årig blandning av smålandstövare, drever och lite tax. Och det enda han visar intresse av det är fågel! Någon som har några tips på hur jag ska få han intresserad av tex rådjur, hare och/ eller älg? Har en sådan blandning i älgjakt laget och är toppen hund.. Så nu hoppas jag på lite tips..
Publicerat Augusti 13, 201015 yr Mycket tid ute i skogen är de som gäller! Visa han på älgspår,harspår och nöt på. Ge han även lite älgklövar att busa/äta på. Finns aldrig någon genväg till en bra jakthund. Utan de är som med allt annat, bara att nöta! Lycka till!
Publicerat Augusti 13, 201015 yr Författare Jag har provat det mesta, färska legor, mycket ute i skogen, älg klövar m.m Han stog öga mot öga med ett rådjur och han bara la huvudet på sne och såg allmän förvånad ut bara. men är väl bara att träna , träna och träna! tänkte om det finns nå knep för att få han mer intresserad..
Publicerat Augusti 13, 201015 yr visa hur jävla uppspelt du blir av dom djur han ska jaga. som till min finnepinne säger ja ( äre pippi) med en riktigt ljus och possitiv röst. Då ser han de som något roligt.
Publicerat Augusti 13, 201015 yr fäll en bock nu till måndan gärna så den drar i väg några meter eller så får du dra i väg den en bit så låter du hunden lukta på skottplatsen sen låter du den gå till djuret å nafsa å hålla på det borde väcka intresset
Publicerat Augusti 13, 201015 yr Författare ja okej får prova med det! Ja får se till att fälla en på måndag då =) bra start på jakt säsongen =)