Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lite etiska funderingar och konklusioner

Featured Replies

Publicerat

Nu börjar jakten på Måndag, säsongen går igång. Jag har funderat igenom min jaktetik de sista dagarna och hur jag tänker jmf många andra.

Jag är både trött och besviken på rätt många jag träffat på när jag sitter som skjutledare. det finns guldklimpar dessa dagar men många är rätt dåliga skyttar. nu snackar vi älgfigur och 80m. 45x45cm och vi snackar om folk som missar ett stillastående skott på dessa håll i stort set 50% av alla lossade skott.

vi har dragit denna diskussion 100 ggr om vad man ska göra åt det och svaret på det är rätt enkelt och opopulärt bland de flesta.

I stort sett ingen gör det men man bör helt enkelt säga till dessa människor:

-" om du inte blir betydligt bättre på att skjuta och övar seriöst så bör du inte jaga i år"

man bör säga detta som skjutledare. man bör även säga att "om du vill så ska jag hjälpa dig vad jag kan"

jag ska ha en sådan instruktörsskjutning imorn med en mycket modig kvinna som tog till sig det jag sa och lämnade in bössan och byggde om den så den passar henne mm. EN person gjorde något alls för att bättra sig.

Detta ser jag som enda chansen att bättra på skyttet på bred front. att i bansammanhang ge en verklighetsanknuten statusbild för skytten ifråga.

Det är inte ok att sitta på bockjakt nu på måndag om man inte kan träffa en cocaburk på 80m med fullt stöd.

jag har fått rätt många kommentarer då jag sagt att "det här går inte bra" när folk skjuter på älgen. det är allt från "i vårt jaktlag så är det ok med att luta sig si och så bla bla bla..."

svaret blir om något ett rätt kyligt "du gör som du vill men detta går inte bra, du träffar inte" eller nåt...

läget är inte okej i jägarkåren.

Peter här på forat sa något väldigt tänkvärt idag, han sa:

- det är så mycket mer än bara skyttet som är pressande och stressande för dem i ett läge under jakt.

med dem menar han dom som inte har koll på sig och grejorna.

jag har lagt rätt mkt pengar i år med för att ordna till mina grejor, dom e i bra vigör nu. även om jag övat som satan de två senaste åren har jag en bit kvar. men tänk så många punkter som ställer till det för nerverna jag byggt bort!!

- Stackars dom som inte gjort det är det roligt o jaga då? egentligen inte. varken för skytten som står och velar eller dem som går eftersöket.

Alla gör tabbar, jag med i rimlig omfattning. men att inte vara förberedd är slarvigt. Vi snackar rätt ofta om hur bra sverige är på detta forat i slaktfrågor och jaktfrågor jmf andra länder men jag vetifan, halva jägarkåren skjuter rätt risigt vill jag påstå, dock inte vi här inne i ngn större omfattning.

så min etiska plädering mynnar ut i att för att vi skall få en bättre situation med fler som tränar på papper innan man lossar på levande djur, så måste vi nog våga säga sanningen till dem vi inte känner - rak kommunikation.

Publicerat

Kan bara säga att jag håller med dig till fullo!

[skrev ett långt inlägg om några anekdoter från verkligheten som jag sedan raderade då någon som det handlade om kanske skulle läsa det...]

Egentligen borde det vara enkelt. Kan man inte träffa pappälgen har man fan inget i skogen att göra heller!

Sedan kan man diskutera huruvida älgbanan är realistisk eller inte men det spelar ingen roll om folk inte är intresserade av övningsskytte.

Jag är 100% övertygad om att vi skulle ha en bättre jägarkår om vi hade lagstadgade årliga skjutprov som kunde tvinga folk att öva mer om de var för dåliga, men det lär vi nog inte få se på ett bra tag...

Publicerat
  • Författare
Kan bara säga att jag håller med dig till fullo!

[skrev ett långt inlägg om några anekdoter från verkligheten som jag sedan raderade då någon som det handlade om kanske skulle läsa det...]

Egentligen borde det vara enkelt. Kan man inte träffa pappälgen har man fan inget i skogen att göra heller!

Sedan kan man diskutera huruvida älgbanan är realistisk eller inte men det spelar ingen roll om folk inte är intresserade av övningsskytte.

Jag är 100% övertygad om att vi skulle ha en bättre jägarkår om vi hade lagstadgade årliga skjutprov som kunde tvinga folk att öva mer om de var för dåliga, men det lär vi nog inte få se på ett bra tag...

Som läget ser ut nu Wizz så tror jag att vi skulle nästan nå det målet om banorna runt om i landet hade strategin att det är centralt att man kan jägarskyttets grunder och arbetar för att den andemeningen kommer ut. detta vid vanlig övningsskjutning, så illa är det nog.

årliga skjutprov är knepigt, det kommer nog inte hända. men att organisationen manar till att man får ett bevis för att man varit och tränat i viss omfattning vore en bra start. vi har det egentligen om jag fattat det rätt inom skytte med enhandsvapen. är du inte aktiv så får du ingen ny licens efter 5 år typ.

Publicerat

Jag håller med er bägge, många skjuter förbannat uselt, har knappt koll på hur deras egen bössa fungerar osv, har ingen vapendiciplin på banan, utan kommer dit med slutstycket ikört i lådan och magget på plats osv.. och det tror jag är för de egentligen inte är intresserade av vapnet och skyttet, utan bara själva jakten, och det är väl ok iofs, men man har då fan skyldigheten att kunna sitt eget vapen så pass att man kan skjuta med det, och hantera det säkert.

Men...vad gäller själva älgbaneskyttet, så är jag en av de som definitivt tycker att en älg i den farten skjuter man inte på ! :(

Jag är en jävligt duktig skytt på djur som står/sitter stilla, eller går sakta, skjuter enbart lugna och behärskade skott under jakten, annars avstår jag hellre.

Under älgjakten har jag släppt många älgar där jag ansett att jag inte kan skjuta ett bra skott, och jag har fått massor av skit för det av vissa i laget, men det rinner av mig som vatten på en gås, för ingen ska tala om för mig när jag ska skjuta, och jag tar inte ett osäkert läge bara för att vissa ska ha frysfan full fortast möjligt.

Jag är ingen bra skytt i snabba lägen längre, pga medicinska orsaker, så jag jagar inte heller drevjakter, kråkjakten med uv har jag lagt ner, och på älgjakten går jag numera med hund, och jag skjuter som sagt bara på stillastående djur.

Men likaförbannat ska jag skjuta godkänt på galoppälgen på skjutbanan varje år, och det gör jag, fast jag aldrig i helvete skjuta på en levande älg i den farten.

Sänk farten på pappälgen, och sluta uppmana folk till att skjuta på älgar som kommer i fyrfota språng, så kanske det blir mindre eftersök också. ;)

Publicerat
Sänk farten på pappälgen, och sluta uppmana folk till att skjuta på älgar som kommer i fyrfota språng, så kanske det blir mindre eftersök också. ;)

Håller med dig där! Vi (jägarkursdeltagarna) blev dock inpräntade att bara skjuta på stillastående djur och att den löpande pappälgen är till för att man ska lära sig att snabbt skjuta ett andra skott ifall älgen går iväg efter första skottet. Intelligenta personer fattar och tar till sig detta men sedan finns det ju de som tror att de ska öva sig på att skjuta på vilt i rörelse :(

Publicerat
Håller med dig där! Vi (jägarkursdeltagarna) blev dock inpräntade att bara skjuta på stillastående djur och att den löpande pappälgen är till för att man ska lära sig att snabbt skjuta ett andra skott ifall älgen går iväg efter första skottet. Intelligenta personer fattar och tar till sig detta men sedan finns det ju de som tror att de ska öva sig på att skjuta på vilt i rörelse ;)

Precis.

Det är som du säger, man skjuter på ett stillastående djur i med första skottet, och uppföljningsskottet blir på den löpande.

Problemet är att ju att många ( åtminstonde här.. ), börjar med att sätta skott 1 i den galopperande älgen, och där skott 2 sitter i röven på älgen...och extra "kul" är det om det skulle vara en ev skenälg för unghunden... :)

Fast det är klart, vissa kommer ju att göra så även om pappälgen skulle stå still hela tiden.. :(

Fast nu var väl det kanske inte trådens egentliga syfte..

Det tränas för lite generellt tror jag, eller rättare sagt, vissa tränar mycket, och vissa inte alls.

och synen på att öva verkar vara lite mysko hos en del.

Jag skjuter på flera olika banor, och för sportskyttarna är det ju en självklarhet att träna så fort tillfälle ges, men för många av jägarna verkar det vara av ondo ? :P

Jag själv har fått klagomål för att jag skjuter för mycket på våran älgbana, och då är det den bana jag skjuter minst på, i genomsnitt två ggr i månaden, den tjälfria perioden..

Eller som en av surdegarna i laget ilsket sa till mig för nått år sen.. " lär dej att skjuta någon gång för fan, så slipper du ligga här och nöta i tid och otid !"...det visar ju liiiite på hur vissa resonerar.. :D

Publicerat

jag erkänner att jag skjuter för dåligt på löpande älg men jag ser inte löpande som prio när det gäller skyttet utan det är lugna skott i den jävligaste ställningen jag kan tänka ut

dock så har jag insett att jag borde träna mer på det och börjat åtgärda det men det går sakta framåt

Publicerat
Eller som en av surdegarna i laget ilsket sa till mig för nått år sen.. " lär dej att skjuta någon gång för fan, så slipper du ligga här och nöta i tid och otid !"...det visar ju liiiite på hur vissa resonerar.. :(

en jäkla tur för gubben att han inte sa så till mej får då hade det tagit hus i helvete

Publicerat

jag tycker som er att det är lite pinsamt att se endel på banan, framförallt höra ursäkterna, "det är dom nya glasögonen" "den här nya kikarn" Tog fel bössa med mig idag" mm.

Själv skjuttränar jag av två skäl, det ena är att jag vill va säker på min egen förmåga, skjutsjälvförtroende är en färskvara. Det andra är att jag vill vara säker på att jag kan förfalta dom lägen jag får, att när drömdjuret glider förbi ska jag känna mig hundra alltid.

För att själva skjutadet på vilt det avgörs helt och hållet av etik, jag ska va säker på att när jag kramar då dör det jag siktar på, och ju mer jag tränar, ju fler lägen kan jag skjuta i.

Vi har genom åren haft guld som rekomendation i laget, vi bokar banan ihop och vi skjuter tills vi är nöjda. alla klara inte guld med vi brukar alltid snacka om hur det gått och då brukar nån säga "älgar som kommer springande från höger dom ger jag fan i iår för jag kan fan inte träffa från det hållet".

Så jag tror att folk, eller hoppas iallafall att folk får en insikt om hur dom skjuter och tar med sig det ut i skogen. För jag som går hundförare på många ställen har i allafall märkt en otroligt stor skillnad i folks sett att skjuta och hur folk tänker dom senaste 20 åren käns lite som folk jagar mer efter sig egen förmåga och inte bara dammar på allt som rör sig.

Men det råder heller inget tvivel om att en otroligt stor procent av landets jägare skulle ha mer behållning av jakten om dom va på skjutbana oftare. Framförallt om man oxå tog lite hjäp och tips från dom som kan och är beredda att hjäpa.

Publicerat
en jäkla tur för gubben att han inte sa så till mej får då hade det tagit hus i helvete

Det kan jag säga att det gjorde här också.. :(

Publicerat
Det kan jag säga att det gjorde här också.. ;)

perfekt :(

Publicerat

Skytte måste alltid underhållas! Jag har börjat skjuta en hel del med luftgeväret hemma i källaren. Då man skjuter i princip varje dag så ser man hur påverkad man är av dagsformen! Ibland kan man på morgonen sätta skotten hål i hål, medans man på em sprider som en elvisp! MEN, det jag märkt efter ett par tusen skott, är att toppar o dalar alltid finns kvar, men skillnaden blir mindre mellan toppen o dalen! :D

Att bara hålla i en bössa ett par gånger i veckan gör underverk för skyttet! Ok, inte som enda träning, men som underhåll är det bra!

Publicerat
  • Författare

Idag va jag med Jeanette ensam på skjutbanan för att råda bot på bristande förmåga.

vi började med att skjuta in hennes bössa. jag "bäddade ner henne" i mina skjutkuddar och höll en säkerligen tråkig lektion om vad hon skulle tänka på. rekyltagning kolvplacering, kindkontakt, sittställning mm mm, hon såg rätt chockad ut. hon gjorde verkligen sitt bästa och koncentrerade sig enormt. snabbt hade hon petat in tre skott på ca 17 mm. precis i samma härad som vad jag själv presterar :D

detta kunde hon upprepa.

rätt förvånad så pratade vi igenom allt och jag sa from nu kan du inte skylla på dina grejor mer.

;) ungefär så såg hon ut i ansiktet och så här :P när hon tog upp sin bössa och provsiktade lite förstrött!

sen gick vi över till älgen, som fick stå helt stilla och jeanette sköt 3-skottare på treskottare på enbart stillastående.

motivet: varför skjuta på löpande om inte stillastående sitter bra?

efter ca 30 skott så hände det som jag enträget väntade på. hon slappnade av och vipps började femmorna trilla in och många!!!

hon skötte sig skitbra och sa ifrån efter ca 50 skott att hon börjar bli slutkörd i huvet och armar. - vi slutade.

vad genererade detta? Jo!:

- en skytt som kan sätta sig på bockjakt och veta att allt är i ordning och att en bock på 100m plockar hon.

- hon vet när hon är för trött och när hon ska lägga av.

- en tacksam medmänniska

- inspiration

- medvetenhet

dvs en bra start på fortsatt skytte och jakt...

barnen slåss så jag måste gå nu och fortsätter sen

Publicerat

Kanon jobb Kalle ;)

Även jag var till skjutbanan i dag.

Sköt första serien och det var katastrof B) 2 nollor och en tavelträff.......

Kände själv hur ringrostig jag var så jag satte upp mig på en serie till coh ställde mig brevid kuren och torrövade på älgen när den for fram och åter.

Slutligen min tur igen och jag sköt skapligt för att vara av mig. 5ettor 5or och fyror sen gjorde jag något dumt.. jag laddade med tre :D skott.... Serien 5ett,4,5 och sedan en klar nolla pga avsaknaden av skott i vapnet :P

Nu gjorde det inte så mycket iom att jag kände själv hur mycket mer rätt jag gjorde denna gång.

Killarna som skötte banan idag är suveräna, alla i det laget skjuter riktigt mycket och är väldigt duktiga skyttar och det märks genomgående.

Sen avslutades min vistelse på banan med ett gapflabb.

MaxW hade stora problem att få "sin" älg att komma fram från muren *ASG*

//

Publicerat
Kanon jobb Kalle ;)

Även jag var till skjutbanan i dag.

Sköt första serien och det var katastrof :( 2 nollor och en tavelträff.......

Kände själv hur ringrostig jag var så jag satte upp mig på en serie till coh ställde mig brevid kuren och torrövade på älgen när den for fram och åter.

Slutligen min tur igen och jag sköt skapligt för att vara av mig. 5ettor 5or och fyror sen gjorde jag något dumt.. jag laddade med tre :D skott.... Serien 5ett,4,5 och sedan en klar nolla pga avsaknaden av skott i vapnet B)

Nu gjorde det inte så mycket iom att jag kände själv hur mycket mer rätt jag gjorde denna gång.

Killarna som skötte banan idag är suveräna, alla i det laget skjuter riktigt mycket och är väldigt duktiga skyttar och det märks genomgående.

Sen avslutades min vistelse på banan med ett gapflabb.

MaxW hade stora problem att få "sin" älg att komma fram från muren *ASG*

//

Mhm... Proffsig älgmaskinist, om man säger så.. :P men älgen gick inte många meter.. B) trist att vänta på att älgen ska röra sig efter första skotte bara... Hann repetera o hitta målet o fick vänta på att skjuta...:/ men reperteringsträningen har gett resultat! :)

Publicerat

Har nämnt det i någon annan tråd.....

Jag anser att det borde vara obligatoriskt att skjuta på tavla. Varje eller vart annat år.

(Kanske som ett årligt prov för att få behålla licensen för klass 1. Ev kan något liknande grundprov göras även för lägre klasser av vapen)

Med valfritt stöd och 5 skott/nivå, på avstånd tex: 50, 100, 150, 200, 250m. Utan krav på träffar(eller kanske minst tavelträff på dom 3 första nivåerna!?).

Sen kanske det skall vara en 5 skott utan stöd på 100m. Med någon form av träffkrav.

Då vet kanske skytten på vilka avstånd han kan träffa och inte. Samt får en liten bild på hur långt de olika avstånden är.

Samt hur pass svårt det är att träffa bra på dessa avstånd trots optimala förhållanden och stillastående mål....

Har skytten problem på 100m så kanske han inser att han måste träna mer, alt se över vapnet.

När det grundläggande är klart, så kanske det är dags att försöka på rörliga mål.....

Vissa praktiska problem finns med tex antalet skjutbanor som klarar avstånden. Men det går säkert att lösa på något vis!

Dom som skjuter pistol är vana med att det ställs krav på skyttet, varför skulle det inte gå att göra det även för gevärsskyttar?

Publicerat

Skytteförmågan hos jägarna är generellt sett helt värdelös och omöjlig att försvara vid en närmare granskning. Den genomsnittliga förmågan är ju otroligt nog sämre än vad den är bland nyutexaminerade jägare.

Senaste besöket på skjutbanan(björnpasset)resulterade att vissa inte lyckades på 80m och ytterligare någon inte lyckades på 40m, dessutom var det även folk som fick avbryta pga ammobrist för att man varit tvungen att skuta om ca 5-6ggr.

Man har försökt att som jag upplever det dom senaste åren uppmuntrat folk att öva mera. Helt utan resultat!

För att jägarkåren ska behålla någon form av trovärdighet måste det till någon form av årliga krav för att få inneha vapen och jaga, som det är nu är det ju bara tur att det inte granskas närmare av myndigheterna. Det skulle även underlätta betydligt för jaktledarna om man kunde hänvisa till lagen när man ställer krav på skjutförmågan.

Mvh

Publicerat
  • Författare

Jag har läst era inlägg noga och jag förstår och håller i hjärtat med er i att någon form av prov skulle ändrat synen på hela konceptet.

dock tror jag inte det kommer hända på 50 år, tyvärr.

jag har under dagen funderat på en förenings rent logiska ansvar i detta.

Det är för slappt att inte klubbar och deras skjutledare tar skyttet och skyttarnas brist på förmåga på mer allvar. vem skall annars ge feedback, någon annan som står och glor på skärmen - nej.

skjutledaren bär egentligen ett ansvar att arbeta för att klubbens medlemmar utvecklas och att skyttarna blir bättre hela tiden.

det finns tom tävlingar i viltmål och i detta fall är skjutledaren central i skyttarnas utveckling.

Om det funnits tex tävlingar likt korpserie i älgbaneskytte hade detta inneburit bättre kompetens hos jägarkåren. hur svårt hade det varit att fixa det?

jag tycker faktiskt att en del av skulden ligger hos klubbarna/skjutledarna som inte

- säger hur dåligt läget är

- inte hjälper skyttarna att blir bättre i rätt omfattning , de har ett ansvar.

- klubbarna som inte har något liknande nybörjarskytte i organiserad form alls, inte vad jag vet.

jag är lite trött i huvudet och ni får interpolera lite själva i texten.

ett ex. är mitt skytte i malmö senast.

jag skjuter en kass serie mitt bland de som är bra, bengt säger helt sonika:

- vad gör du?

mentalt uppfattar jag det mer som:

- hörru! skärp dig nu! är du trött så ut ur båset.

det är ett sätt att bättra på förmågan på bred front att faktiskt peka skjutledarens pedagogiska och kreativa ansvar, klubbarna borde tänka om i detta fall och känna mer ansvar för individens utveckling.

Publicerat
" lär dej att skjuta någon gång för fan, så slipper du ligga här och nöta i tid och otid !"...det visar ju liiiite på hur vissa resonerar.. :D

:) Men mest tragiskt egentligen.

många kloka ord här.

Jag ser mig själv som en ganska medelmåttig skytt och har kroniskt dåligt samvete för att jag tränat för dåligt i år, likväl har jag skjutit guld på älgen och jämfört med ALLA andra jag mött på banan så skjuter jag mycket :D

Guldserie på pappälg betyder dock för mig personligen mycket lite (mer än att det känns rätt bra för egot att visa upp för jaktledaren i oktober), jag skulle, likt kråkskräcken, aldrig lossa ett första skott på en älg i den hastigheten.

Men där jag jagar älg är den allmänna hållningen att "det är bättre att få iväg ett skott", när man sen ser gubbarna som plockat fram bössan söndagen vecka 41 och har problem att sätta 4 skott i träffområdet på stillastående älg med båda armbågarna på bänken framför sig så blir man ju mörkrädd.

För att vara lite positiv, de flesta jaktlag har någon form av krav på skyttet inför älgjakten även om det inte är lagpålagt, det är bra. Det varierar ju dock kraftigt mellan jaktlag och det är nog dessvärre inte ovanligt att det lättas lite på kraven för att man som skjutledare har svårt att neka någon som varit med i alla år.

Jag tror också att mycket av problemet ligger i att många inte är skytteintresserade, de är ute efter jakten, gemenskapen och köttet. Det är klart man är med på älgjakten. Typiskt för dessa är väl just det att de inte sätter sin fot i skogen mer än v42.

Jag tror som Kalle att ansvaret måste ligga på de lokala skjutledarna, man måste våga säga ifrån: sorry Oskar, i år är det inte bra nog, du får gå på drevet hela veckan om inte du tränar lite mer.

Men att göra detta på ett positivt sätt som inte skapar osämja och bitterhet utan stimulerar till träning och positiv utveckling, det är ingen lätt sak :)

Publicerat

Skjutbanan behöver ju inte heller enbart användas för träning utan också till att kontrollera att vapnet tar som det ska. Det är lätt hänt att en kikare med dåliga fästen får sig en smäll som gör att träffläget ändras. Och det är inget som i alla fall inte jag vill upptäcka vid skott mot ett vilt.

Men att göra träningen till ett tvång för att få bukt med de mindre seriösa jägarna i vårat land skulle nog kunna fungera. Tränar man inte ska man inte heller inneha vapen, enligt min mening. Det handlar ju trots allt om att ta livet av ett djur och det ska skötas på ett snyggt och prydligt sätt, kort och gott.

Publicerat
Nu börjar jakten på Måndag, säsongen går igång. Jag har funderat igenom min jaktetik de sista dagarna och hur jag tänker jmf många andra.

Jag är både trött och besviken på rätt många jag träffat på när jag sitter som skjutledare. det finns guldklimpar dessa dagar men många är rätt dåliga skyttar. nu snackar vi älgfigur och 80m. 45x45cm och vi snackar om folk som missar ett stillastående skott på dessa håll i stort set 50% av alla lossade skott.

vi har dragit denna diskussion 100 ggr om vad man ska göra åt det och svaret på det är rätt enkelt och opopulärt bland de flesta.

I stort sett ingen gör det men man bör helt enkelt säga till dessa människor:

-" om du inte blir betydligt bättre på att skjuta och övar seriöst så bör du inte jaga i år"

man bör säga detta som skjutledare. man bör även säga att "om du vill så ska jag hjälpa dig vad jag kan"

jag ska ha en sådan instruktörsskjutning imorn med en mycket modig kvinna som tog till sig det jag sa och lämnade in bössan och byggde om den så den passar henne mm. EN person gjorde något alls för att bättra sig.

Detta ser jag som enda chansen att bättra på skyttet på bred front. att i bansammanhang ge en verklighetsanknuten statusbild för skytten ifråga.

Det är inte ok att sitta på bockjakt nu på måndag om man inte kan träffa en cocaburk på 80m med fullt stöd.

jag har fått rätt många kommentarer då jag sagt att "det här går inte bra" när folk skjuter på älgen. det är allt från "i vårt jaktlag så är det ok med att luta sig si och så bla bla bla..."

svaret blir om något ett rätt kyligt "du gör som du vill men detta går inte bra, du träffar inte" eller nåt...

läget är inte okej i jägarkåren.

Peter här på forat sa något väldigt tänkvärt idag, han sa:

- det är så mycket mer än bara skyttet som är pressande och stressande för dem i ett läge under jakt.

med dem menar han dom som inte har koll på sig och grejorna.

jag har lagt rätt mkt pengar i år med för att ordna till mina grejor, dom e i bra vigör nu. även om jag övat som satan de två senaste åren har jag en bit kvar. men tänk så många punkter som ställer till det för nerverna jag byggt bort!!

- Stackars dom som inte gjort det är det roligt o jaga då? egentligen inte. varken för skytten som står och velar eller dem som går eftersöket.

Alla gör tabbar, jag med i rimlig omfattning. men att inte vara förberedd är slarvigt. Vi snackar rätt ofta om hur bra sverige är på detta forat i slaktfrågor och jaktfrågor jmf andra länder men jag vetifan, halva jägarkåren skjuter rätt risigt vill jag påstå, dock inte vi här inne i ngn större omfattning.

så min etiska plädering mynnar ut i att för att vi skall få en bättre situation med fler som tränar på papper innan man lossar på levande djur, så måste vi nog våga säga sanningen till dem vi inte känner - rak kommunikation.

Har varit skjutledare och jaktledare i många år. Och självklart är träningskytte något som de flesta jägare borde öka sin dos av. Men det som är allra viktigast tycker inte jag är en massa övningsskott. Det viktigaste tycker jag är att vapnet är riktigt inskjutet och framför allt att omdömet är att endast skuta på vilt då man är säker att skjuta ett bra skott utifrån sin förmåga. Har sett allt för många duktiga banskyttar släppa skott i helt felaktiga lägen med eftersök som följd. Och sen har man upplevt många "gamla gubbar" som när de skjuter så sitter skottet där det ska, men de skjuter inte i alla lägen.

Publicerat
  • Författare

Erdenvik och Ståndskall:

ni har skitbra synpunkter. jag hoppas/tror att intresset eller kontrollen på att bössan och kikare fungerar som det ska kommer av sig självt om man får skyttar som intresserar sig för skyttet. det är ju dithän jag vill komma! själv stoppar jag älgen och ber skytten dra 2 skott med fullt stöd om jag ser att det finns minsta tvekan om saken. vissa gånger har det fanimej stått fel!

jag vet att många äldre inte skjuter över sin förmåga, jag har sådana i mitt lag. Dom är av just den åsikten om allt i livet att man skall vara säker på sin sak.

vi har som jag nämnt tidigare även typen som bränner iväg 4 skott oavsett hur det tar.

Nu har denna tråden fokuserat sig på pappälgen som representant för viltet, det var inte min mening faktiskt. man hade kunnat ställa upp 3 st läskburkar på 80-vallen och sagt att när du tar dem 3 med jägarmässigt stöd så är allt ok.

skytte på löpande hjälper dock i situationer på andra drevjakter typ hjort och gris, där marginalerna är betydligt mer slimmade. en rövskjuten gris på drevjakt är inte speciellt roligt och är brist på omdöme för att man inte övat på det läget och således blev det fel. man övar på viltet. Inte ok.

jag förväntar mig heller inte ett jaktlag som kommer ut på morgonen och börjar prata om hur det känns rent skyttemässigt och dagsform etc. men det kan kanske hjälpa upp 20% av skotten som släpps under säsongen. dessutom kan det bespara mig och andra yngre/medeålders jägare en del kommentarer och glirningar från "de som kan" dvs skjutkåta män som köpt in sig via mark i laget och som ser det som status att vara med.

Publicerat
Har varit skjutledare och jaktledare i många år. Och självklart är träningskytte något som de flesta jägare borde öka sin dos av. Men det som är allra viktigast tycker inte jag är en massa övningsskott. Det viktigaste tycker jag är att vapnet är riktigt inskjutet och framför allt att omdömet är att endast skuta på vilt då man är säker att skjuta ett bra skott utifrån sin förmåga. Har sett allt för många duktiga banskyttar släppa skott i helt felaktiga lägen med eftersök som följd. Och sen har man upplevt många "gamla gubbar" som när de skjuter så sitter skottet där det ska, men de skjuter inte i alla lägen.

Mycket bra skrivet!

Tänkte precis själv flika in det att vissa skjuter bra på bana men kommer det vilt framför pipan i skogen så går det nästan alltid på tok på något vis.

Sedan finns det dom som skjuter kasst på bana men som vet sina begränsningar och som i princip alltid dräper vilt.

Sedan var det någon som skrev att man var 100% säker innan man avlossar skott. Detta pratades och diskuterades det friskt om när jag var på jaktstigen i Obbhult den 1/8. I mitt gäng var vi nog mer eller mindre alla överens om att kunna skjuta ett dödande skott på vilt i 100 av 100 lägen kan man aldrig vara 100% säker på. I så fall är det enbart stillastående vilt som inte varit stressat och alltid med bra stöd. Man ska ha med i beräkningarna att förr eller senare händer det ALLTID något oförutsett och då kommer olyckan som ett brev på posten.

Nä 100% säker när man släpper ett skott är endast något teoretiskt, inget du kan följa i praktiken för då får man aldrig skjuta vilt.

MVH/Jocke