Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

22 kort i 22 longvapen?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Kan jag skjuta 22 kort i min armenius 22 LR grytrevolver?

Publicerat

Nej det kan du inte!! Det skulle inte bli bra!!

Publicerat
Nej det kan du inte!! Det skulle inte bli bra!!

För att?? :D

Publicerat

För att 22 kort inte är 22 lång!! Det skiljer ju en del i längd på patronerna, det skulle innebära att 22 kort patronens kula inte är riktigt där den borde när patronen avfyras!

En kanske dålig parallell kan vara att jämföra det att ladda en 30.06:a med 308 ammunition. Samma kuldiameter men olika hyllslängd!!

Men givetvis så kan jag ha fel! Men jag skulle inte våga prova i alla fall!!

Publicerat

Man kan väl ändå skjuta .22 kort i samtliga .22LR vapen som inte är auto/halvauto? (eller har någon mysko magasinslösning)

Alla .22LR vapen jag har haft har varit stämplade för både kort och lång.

Publicerat

Som sagt jag kan ha fel i sak! Och jag tänker inte disputera i det oändliga om jag har rätt eller fel om det! Är vapnet stämplat för både och så bör det inte vara något problem! Men inget 22 vapen jag har varit i närheten av har varit det. Det har varit antingen eller!

Men som sagt, jag skulle känna det som ruskigt olustigt att avfyra ett vapen som är 22 lång med en 22 kort patron i patronläget!!

Publicerat

Det finns däremot låånga 22-kulor i en 22-kort hylsa har jag sett, så ekipaget tillsammans blir en 22 long =)) Det kanske kan vara ngt? Tror det finns på vapex eller staffans vapen.

Publicerat
Som sagt jag kan ha fel i sak! Och jag tänker inte disputera i det oändliga om jag har rätt eller fel om det! Är vapnet stämplat för både och så bör det inte vara något problem! Men inget 22 vapen jag har varit i närheten av har varit det. Det har varit antingen eller!

Men som sagt, jag skulle känna det som ruskigt olustigt att avfyra ett vapen som är 22 lång med en 22 kort patron i patronläget!!

Jag är benägen att hålla med. I revolver är en sak, men i ett vapen som har ett distinkt patronläge.. det tror jag är en annan femma. Har dessutom hört att de faktiskt ska skilja lite i dimension. Hurvida det stämmer vet jag ej (ja, tjocklek då alltså, längden är ju uppenbart :D)

Publicerat

Har skjutit en del korta i en vanlig long, inga problem. Skjuter du mycket kan man nog få anfrätningar i patronläget som kan ställa till det.

Publicerat

Det ska vara lugnt, kan i en förlängning krävas rengörning skulle jag tro men kulorna är ju otroligt mjuka så det lär gå bra.

Mvh!

Publicerat

Går bra att skjuta 22K, 22L och 22LR i samma bössa, såvida det inte är en automat då som sagt.

Det är ju en rak hylsa på dessa patroner, och därför kan det inte jämföras med att skjuta 308 i en 30-06 t ex, som har flaskhylsor.

Det som ev kan krångla är matningen om man har löstagbart magg, med rörmagg är det inga problem.

Publicerat
Hej,

Kan jag skjuta 22 kort i min armenius 22 LR grytrevolver?

Jag har brassat på en hel del med kort i min revolver utan problem, samma med bössan men med usel precision.

22LR eller 22 K i en 22WM är däremot inget bra, det har jag provat med resultat att kulan fastnade i loppet av och till, inget att rekomendera alltså.

Publicerat
22LR eller 22 K i en 22WM är däremot inget bra, det har jag provat med resultat att kulan fastnade i loppet av och till, inget att rekomendera alltså.

Va bra då behöver ingen annan prova det :(