Publicerat Augusti 14, 201015 yr Är ny på det här med jakt och har precis köpt min första bössa (Dock har jag varit med som liten med farfar). Nu kikar jag runt lite efter någonstans att jaga här i Småland. Direkt dyker ju tanken upp vad det kostar/bör kosta att vara med i ett jaktlag. Som det är nu är det rådjur, annat småvilt + gris jag vill/kommer jaga. Vad blir det för kostnad ungefär? Vore tacksam att höra era synpunkter.
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Där jag jagar den största delen av min jakt så betalar jag 1300 iår då ingår det småvillt och älg. Om jag vill lägga till Rådjur så betlar jag 400 kr till dvs 1700. Om jag ska jaga på statens marker ovan odlingsgränsen som jag gör några dagar per år betalar jag 250 kr per dygn. Men det är olika från område till område. Sen är det ju även om man har jakträtt där man bor eller inte. I vissa fall måste man arendera mark för att få lösa jaktkort. Men du kan ju höra dig för runt där du bor. Sen brukar tidningen Svensk jakt varge höst ha en lista på var man kan vända sig för att jaga om man är utan jaktmark.
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Hej vi arenderar mark av en god vän till pappa och jag tror vi betalar ca 3500 per år och då ingår vi i ett jaktlag där det totala marken ligger på ca 300 ha och alla djur ingår finns tyvär ingen gris men det kommer väl.... En i jaktlaget köpte en gården bit i från mad ca 100 ha jaktbar mark och han fick ca 25000 per år för den marken så det variera ganska så stort på om man känner någon med mark eller bara arenderar /Danne
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Finns olika sätt att lösa arendet. Låter kanske lyxigt, men jag betalar inte en krona.. dvs inga pengar över räckes till markägaren. Jag står för viltvården, allt foder till grisarna, saltstenar mm. Så delar jag vi viltet hälften var och jag sköter slakt och levererar hängt, styckat och klart. Visst det blir kanske samma summa för allt som om jag betalt ca 12.000 i arende.. men detta känns väldigt bra och gynnar oss båda.
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Den marken jag är med o arrenderar betalar vi ca 70 kr / ha för. NU är den på 1000ha och det tror jag påverkar priset en del samt att det mest är skogsmark. Har en liten pytte arrende mark på 21ha brevid mina egna marker o den betalar vi 1000 för om året. Jag skulle gissa på att priserna varierar runt om i Småland mellan 50-250kr/ha det skiljer enormt mycket. Jag är för att man ska betala ett pris för marken och inte hjälpa till för då skenar det lät och det är mycket svårt att veta om man har gjort lagom eller för lite/mycket. En deal som Skåningen har är däremot jättebra. Lycka till. //