Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ammunition till 45-70

Featured Replies

Publicerat

Hej undrar om nån kan det här med kulor till 45-70 har en bygel provat woodleig,undrar om det finns mer bra ammo till denna kaliber, har en bygel marlin....

Publicerat
Hej undrar om nån kan det här med kulor till 45-70 har en bygel provat woodleig,undrar om det finns mer bra ammo till denna kaliber, har en bygel marlin....

jag har provat en del. vad vill du ha reda på. vad ska du ha bössan till?

Publicerat
  • Författare

jag jagar älg o gris,tycker bara attden är så svår att få tag i.

Publicerat

Skaffa en gjutform och gör egna kulor.....

Har en bekant som gör det, verkar funka rätt bra. Lite problem att hitta rätt legering, men ok på bana iaf.

Publicerat

om du laddar själv så är det rätt lugnt. vapex tar hem kulor på beställning och har en del hemma. vilken vikt kör du med?

själv kör jag bara hemgjutna kulor och inget vilt i sverige står pall för en 350 gr hemgjuten kula. legeringen är inte jättepetigt för svenska djur. en typisk blykula penetrerar en älg på längs.

det finns andra kulor som funkar, hornady rundnos, swift a-frame mfl men de är rätt dyra tycker jag. a-frame går på runt 20-an stycket. i mina tester är det marginell skillnad i effekt men de är såklart mer pålitliga i tyngre applikationer typ safari mm.

Gjutna kulor fäller dock en hel del vilt i afrika varje år, speciellt av amerikaner från bössor som din o min marlinbygel.

så gjuta kan man, vapex har kulor om du laddar och annars kan du kolla på grizzly mfl som kör "+"-laddade skott som i tryckklassen som marlin pallar. ta inte fel och välj de laddade för ruger för då sabbar man nog bössan.

Kalle

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag köpte nyss en ganska ny sort med en gummi/plast spets på = bättre kulbana och presition.

kirunapatronen finns med dom kulorna 21,7 gram tror ja det var.

Publicerat
Jag köpte nyss en ganska ny sort med en gummi/plast spets på = bättre kulbana och presition.

bild?

var det inte 22.6 gram? 350 gr?

Publicerat
bild?

var det inte 22.6 gram? 350 gr?

Inte helt säker på vikten exakt, har inte haft tid att pröva dom än heller men vet att det var 21gram någonting sa han iaf, ska kolla upp det och skicka bild, men har dom inte här just nu.

Publicerat

Hornady LEVERevolution 325 gr (längst till vänster).

3bulletsmini.jpg

De andra är Barnes TSX och Nosler Partition, båda 300 gr.

Epandedmini.jpg

Tänk på att LEVERevolution (FTX) kräver kortare hylsor för att fungera i Marlin 1895.

De kortare hylsorna går inte att krimpa med Lee's standardverktyg, möjligen med Factory Crimp.

Publicerat
Hornady LEVERevolution 325 gr (längst till vänster).

3bulletsmini.jpg

De andra är Barnes TSX och Nosler Partition, båda 300 gr.

Epandedmini.jpg

Tänk på att LEVERevolution (FTX) kräver kortare hylsor för att fungera i Marlin 1895.

De kortare hylsorna går inte att krimpa med Lee's standardverktyg, möjligen med Factory Crimp.

Där har vi den ju! Den med den röda spetsen har jag 21gram vägde den. Skutit något djur med den?? Lite nyfiken!

Publicerat
Skutit något djur med den??

Nej, jag köpte en ask fabriksladdade och konstaterade att de inte klarar klass 1. Att hylsorna är kortare än standard gör livet som handladdare extra jobbigt, så jag skrotade hylsorna...

Förhoppningsvis har Kirunapatronen fått lite mer fart på kulorna än vad Hornady har.

Expansionstestet imponerade inte heller...och lär inte bli bättre med högre fart på kulorna.

Däremot var precisionen utmärkt.

Denna bock är skjuten med TSX:

Roebuck.jpg

Publicerat
Nej, jag köpte en ask fabriksladdade och konstaterade att de inte klarar klass 1. Att hylsorna är kortare än standard gör livet som handladdare extra jobbigt, så jag skrotade hylsorna...

Förhoppningsvis har Kirunapatronen fått lite mer fart på kulorna än vad Hornady har.

Expansionstestet imponerade inte heller...och lär inte bli bättre med högre fart på kulorna.

Roebuck.jpg

vad var det du inte gillade med expansionstestet? hål blev det väl?

när det gäller fabriksladdat så finns det olika kategorier, 2100bar och ~3000 bar samt ngn nivå till tror jag. köper man 2100-skotten vara glad om de kommer fram...

de "+" laddade fabrikarna rör på sig. de är laddade nära max för marlinbyglar.

Deeay, själv skiter jag i expansion öht i denna kaliber, det spelar bandyboll i sammanhanget.

Publicerat
vad var det du inte gillade med expansionstestet? hål blev det väl?

Du ser bilden i mitt första inlägg. Kulan visar tendenser till att haverera, och det redan i 500 m/s...

Publicerat
Du ser bilden i mitt första inlägg. Kulan visar tendenser till att haverera, och det redan i 500 m/s...

vad sköt du i för något?

Publicerat
vad sköt du i för något?

Klassikern: Blöta tidningar. -_-

Publicerat
själv kör jag bara hemgjutna kulor och inget vilt i sverige står pall för en 350 gr hemgjuten kula. legeringen är inte jättepetigt för svenska djur. en typisk blykula penetrerar en älg på längs.

Skjutit mycket älg och gris med dina hemgjutna?

Hur beter de sig vid träff i grövre ben?

Publicerat
Skjutit mycket älg och gris med dina hemgjutna?

Hur beter de sig vid träff i grövre ben?

hehe, har inte skjutit en enda älg med dem. stoppar man in ett ben från en oxe i packen med tiningar så händer inte mycket mer än att det blir hål. eller splittrat hur du nu vill ha det skrivet. på hjort så slår den bara av benet. på grisar har danne, en kompis konstaterat att det kvittar vilken vinkel man skjuter i på en stor galt, det går igenom. Det som skiljer vid olika kulvikt är storleken på permanenta sårkanalen. penetrationen hämmas till viss del av flatnosen men marginellt. är kulan något hårdare än återvinningsbly, typ 16-20 BHN, då går den rätt igenom två telefonstolpar utan bekymmer. en riktigt hård kula får sämre precision, typ 100mm på 5 skott och 100m, men är i stort sett ostoppbar.

har ett flertal polare i USA som visat mig med bild på en död oxe hur kulan går rakt igenom på längs. rätt jämförbart.Bill, En polare bill sköt en elefant med sin rugeretta förra året. penetrationen beräknas till ungefär 40 tum i viltet. 44 tum för en 405 gr.

om du lassar iväg en 405gr Ranch dog, 25 BHN, så drog den rakt genom en 60cm björk, för att ge en uppfattning om penetrationsförmågan.

bly uppfattar jag vara mer eller mindre självreglerande i moderata hastigheter, dvs om belastningen blir stor försvinner svampningen och det blir en wadcutter igen.

Publicerat

Roebuck.jpg

Kirunapatronen har dom vanliga långa hylsorna, men då måaste man klippa av ca 2mm av den röda spettsen så funkar det iaf i min 1895cowboy. Då borde den klara klass1? Tänkte bruka dom på älgjakten i år.

Publicerat
Kirunapatronen har dom vanliga långa hylsorna, men då måaste man klippa av ca 2mm av den röda spettsen så funkar det iaf i min 1895cowboy. Då borde den klara klass1?

Klipper man av spetsen har man ju förstört en stor del av finessen med kulorna.

Om de klarar klass 1 beror på vilken hastighet de får i din bössa. Med bibehållen spets behöver de 550 m/s har jag för mig, med klippt spets mer.

Publicerat
Klipper man av spetsen har man ju förstört en stor del av finessen med kulorna.

Om de klarar klass 1 beror på vilken hastighet de får i din bössa. Med bibehållen spets behöver de 550 m/s har jag för mig, med klippt spets mer.

Jo det har du ju rätt i, men fortfarande bra mycket spetsigare än 19g och 22,7g kulorna jag har, dom gör ca 660ms och tror inte dom här går så mycket saktare. Och borde fortfarande vara bättre presition med tycker jag?

Publicerat
Jo det har du ju rätt i, men fortfarande bra mycket spetsigare än 19g och 22,7g kulorna jag har, dom gör ca 660ms och tror inte dom här går så mycket saktare. Och borde fortfarande vara bättre presition med tycker jag?

Risken är ju att man förstör precisionen en smula när man klipper av spetsen, men det lär nog inte spela speciellt stor roll på de vilt/ avstånd man skjuter på med denna typ av vapen.

Har inte Kirunapatronen angivit någon utgångshastighet på FTX?

660 m/s med 300 gr kulor är klass 1 med råge, gränsen går ungefär vid 600 m/s.

Publicerat
Klassikern: Blöta tidningar. :P

då kan jag bara hålla med dig att den kulan verkar inte hålla måttet. jag har inte skjutit med den alls men så ska det fan inte se ut.

jag vill inte döda tråden på något sätt men 500m/s är inget för kalibern i sig. jag/vi har provat med Hornadys fn/rn i 45/70 och maxladdad så svampar den fint. dock penetrerar den inte alls så djupt som blykulor.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=16775&st=300

det står in min dagbok om vissa av tokigheterna vi gjort och även en hel del resonemang som är lika dem i denna tråden.

Mike, detta hade jag inte väntat mig faktiskt, den verkar för klen i manteln för belastningen. i vintras sköt jag två hjortar och ett rådjur med blykula i bössan och jag hittade ingen av kulorna trots en del grävande.

Danne har skjutit typ 20-30 grisar om jag får gissa på eftersök med bly och det funkar alltid. han har dock uttryckt bekymmer över att härdade kulor inte går sönder så lätt utan det har blivit lite elaka rikoschetter.

Publicerat

Jag kör med TSX, visserligen tappade den en vinge vid expansionstestet, men annars uppträdde den exemplariskt.

Även Partition gjorde som den brukar, d.v.s. tappade den främre blykärnan.

Både TSX och Partition har dock en stark bakdel som fortsätter penetrera. Värt att nämna är att FTX testades i 500 m/s och de andra i 600 m/s :o

Enligt uppgift tillverkas Partition inte längre för 45-70?

Woodleigh lär också vara bra (starka), men jag har inte testat någon.

EDIT: Jag har kvar kulorna från expansionstestet, manteln på FTX är 0,4mm -att jämföra med Partitions som är 0,9mm! :P

Publicerat
Jag kör med TSX, visserligen tappade den en vinge vid expansionstestet, men annars uppträdde den exemplariskt.

Även Partition gjorde som den brukar, d.v.s. tappade den främre blykärnan.

Både TSX och Partition har dock en stark bakdel som fortsätter penetrera. Värt att nämna är att FTX testades i 500 m/s och de andra i 600 m/s :P

Enligt uppgift tillverkas Partition inte längre för 45-70?

Woodleigh lär också vara bra (starka), men jag har inte testat någon.

du har A-frame som komplement. mina går ut med 620m/s och funkar bra, ja det syns ju. man kan ju skita i om någon vinge sitter kvar på kulan, det blir ju hål nog iaf.

enl min mening vilken få delar behöver inte kalibern expansion hos kulan, såkavitet blir det ändå av flatnosen.

• 2 weeks later...
Publicerat
Risken är ju att man förstör precisionen en smula när man klipper av spetsen, men det lär nog inte spela speciellt stor roll på de vilt/ avstånd man skjuter på med denna typ av vapen.

Har inte Kirunapatronen angivit någon utgångshastighet på FTX?

660 m/s med 300 gr kulor är klass 1 med råge, gränsen går ungefär vid 600 m/s.

Jag köpte 2pkt FTX nu och på paketet står det 672m/s.