Publicerat Augusti 14, 201015 yr Hej alla handladdare! Jag är rätt vilsen på detta med ladda själv. Men funderar på att börja. Min ena fundering är Vad man tjänar i pengar på att ladda tex övnings ammo? Jag har ju kikat runt lite och sett att jakt ammo tjänar man massor på att ladda själv! Jag har en 308win som jag tänkte jag skulle ladda själv till!
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Inte för jag har koll på just vad 308 kostar att ladda men på banan köper vi 308 ammo för 45:-/8 skott Övnings ammo har du nog inte så mycket att tjäna på men jaktammo finns hur mycket som helst att tjäna + att det är skitroligt att mixtra ihop sina egna pilar. Jag övningsskjuter all precitions skjutning med jaktammo för ca 5-6 kr/skott sen laddar jag älgammo men det är bara för att jag har en lite udda kaliber som gör att jag håller på med det. Det finns hur mycket kulor som helst att prova på och när man blivit lite varm ikläderna så tycker man oftast att det är kul att prova något nytt bara för provandets skull. Vilket i slutändan gör att det kostar mer en om du skulle köpa ammo men är mycket roligare och per skott så blir det mycket billigare. //
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Hej alla handladdare!Jag är rätt vilsen på detta med ladda själv. Men funderar på att börja. Min ena fundering är Vad man tjänar i pengar på att ladda tex övnings ammo? Jag har ju kikat runt lite och sett att jakt ammo tjänar man massor på att ladda själv! Jag har en 308win som jag tänkte jag skulle ladda själv till! Största förtjänsten med övnings ammo/helmantel. Är att du kan få den att träffa ung lika som jaktammon. Jag laddar helmantel för övning och toppfågel. Blyspets för jakt. Övnings ammon tjänar jag någon kr på att ladda själv, men jakt skotten är det närmare 2 tior/skott. Sen har jag fått dom att samskjuta på ett för mig acceptabelt sätt, så jag behöver inte fundera på att ställa om kikaren mellan de två olika skotten.... Jag har en 7 mm rem mag, så skillnaden i pris med köpe skott och hemladdat är större för mig än till 308...
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Författare Ingen som har några prisuppgifter på hemladdad övnings ammo? Brukar själv köpa remington för ca 6-7 kr st
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Det är nog sällan någon som laddar ser det på det sättet, men med Norma skyttekrut, Ryska tändhattar, plockehylsor från banan och de billigare möjliga kulorna så kan man säkert hamna på ,25 öre för krut, 20 öre th, 0 kr för hylsan och 1,50 kr för kulan, ie under 2 kr för pilen, men om man nu inte laddar för älgbanan så kommer man att välja en dyrare kula, 3-4 kr och förmodligen en lite dyrare th 35 öre och en hylsa av märke Lapua/Norma och då är man uppe på en total om kanske 6-7 kr för en laddning som håller måttet ut till 600 meter och då skjuter runt MOA eller bättre hela vägen dit. Men som sagt kraven är olika mellan olika skyttar. Det jag kan säga dig är att du kommer att skjuta oändligt mycket fler skott som handladdare och det gör dig till en bättre skytt. /Christian
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Det jag kan säga dig är att du kommer att skjuta oändligt mycket fler skott som handladdare och det gör dig till en bättre skytt./Christian Det är ju kanske den största vinsten med att handladda som jag ser det. //M
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Författare Det är nog sällan någon som laddar ser det på det sättet, men med Norma skyttekrut, Ryska tändhattar, plockehylsor från banan och de billigare möjliga kulorna så kan man säkert hamna på ,25 öre för krut, 20 öre th, 0 kr för hylsan och 1,50 kr för kulan, ie under 2 kr för pilen, men om man nu inte laddar för älgbanan så kommer man att välja en dyrare kula, 3-4 kr och förmodligen en lite dyrare th 35 öre och en hylsa av märke Lapua/Norma och då är man uppe på en total om kanske 6-7 kr för en laddning som håller måttet ut till 600 meter och då skjuter runt MOA eller bättre hela vägen dit. Men som sagt kraven är olika mellan olika skyttar. Det jag kan säga dig är att du kommer att skjuta oändligt mycket fler skott som handladdare och det gör dig till en bättre skytt. /Christian Lät lite billigt tyckte jag! Hur mycket krut är det i övningsammo? normas krut låg på ca 60öre grammet.
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Skyttekruten är billigare men varierar mer från Lot till Lot. /Christian
Publicerat Augusti 22, 201015 yr Exempel på bra skyttekrut vore tacksamt Finns ingen anledning att ladda med skyttekrut som nybörjare. Skaffa laddmanualer för Norma och Vihtavouri och använd de krut som tabellerna anger. Du kommer inte att tjäna några pengar på att använda skyttekrut, krutet är en bråkdel av kostnaden. Faktum är att du inte kommer att tjäna några pengar på handladdningen alls initialt. Utrustningen kostar ganska mycket och du kommer att skjuta mycket mer än förut. Inte förrän du har tjänat in utrustningen börjar du spara pengar och för en normal jägare/skytt tar det många år. Missförstå mig inte! Det är definitivt värt det, men man ska göra det av rätt anledning. Du kommer att bli en bättre skytt därför att du kommer att skjuta mycket mera. Du kommer att lära dig skapa laddningar som passar bättre för ditt vapen och för det vilt du jagar. Hoppas jag inte skrämde dig nu :-) //Robban
Publicerat Augusti 22, 201015 yr Vart håller du hus på ett ungefär? Är du i närheten av Göteborg så ställer jag gladeligen upp med en demo av handladdning
Publicerat Augusti 23, 201015 yr Vart håller du hus på ett ungefär? Är du i närheten av Göteborg så ställer jag gladeligen upp med en demo av handladdning P.B, sorry om jag stjäl lite utrymme i din tråd... Rikard, sådan välvilja uppskattas enormt av oss som vill lära mer. Jag är fullt beredd att köra de 30 mil jag har upp till Sveriges framsida, för att ta del av en sådan session... jag är rätt säker på att det sedan skulle vara betydligt lättare att landa någorlunda mjukt i laddträsket. Även om jag ännu saknar övrig laddutrustning, kan jag alltid ta med en förpackning av skotsk, rökig vapenolja. Den brukar vara universell som sista steg i kedjan Hälsningar, /Bosse
Publicerat Augusti 23, 201015 yr P.B, sorry om jag stjäl lite utrymme i din tråd...Rikard, sådan välvilja uppskattas enormt av oss som vill lära mer. Jag är fullt beredd att köra de 30 mil jag har upp till Sveriges framsida, för att ta del av en sådan session... jag är rätt säker på att det sedan skulle vara betydligt lättare att landa någorlunda mjukt i laddträsket. Även om jag ännu saknar övrig laddutrustning, kan jag alltid ta med en förpackning av skotsk, rökig vapenolja. Den brukar vara universell som sista steg i kedjan Hälsningar, /Bosse jag tror säkert det finns fler som vill hjälpa dig och bor närmare, 30 mil låter långt.
Publicerat Augusti 23, 201015 yr Bob- fråga karlÖ om han vill hålla kurs med dig, det spar in 30 mil till andra roligheter. /Christian
Publicerat Augusti 23, 201015 yr det spar in 30 mil till andra roligheter. But he'll only have half as much fun
Publicerat Augusti 23, 201015 yr Tackar för tipset! Det ena utesluter dock inte det andra, måste väl finnas nååågra andra anledningar att samtidigt besöka Gbg, eller? Var ju rätt kul där uppe förr, vill jag minnas... Men jag ska absolut kolla med Karl! Mitt primära fokus är att lära av någon som man har förtroende för, och det räcker i min värld med inläggen i forum som detta för att göra en sådan bedömning - om nu inte er rekommendation vore tilläckligt (lade han till, diplomatiskt)