Publicerat Januari 24, 200620 yr Har köpt en Sauer&sohn i cal 16, tänkte höra om det är nån här som jagar med den kalibern och i så fall vad är era erfarenheter? Vilken ammo är bra, längsta skotthåll, effekt i förhållande till en tolva, ja ja vet att den är klenare men hur mycket? I övrigt är det en kanonbössa mekaniskt, inga glapp eller nåt sånt. Ska göra klart ritningarna till ett nytt kammarstycke som ska gnistas ut för att bygga ett till pipset. Eller om det är nån som har en likadan pang att sälja, skicket spelar ingen roll.
Publicerat Januari 24, 200620 yr Jag brukar ta min faders gammla qvarna en 103B och jag brukar säga så här, en 16kaliber är lätt som en kal20 och kraftig som en 12a . kanske inte helt sant men ganska nära . laddade med gyttorps röda 65mm då har man det man behöver och nostalgi på köpet , upp till 30meter funkar den fint , effekten är god , det enda jag undrar över är varför den inte är mera eftertraktad ??? den är ju den perfekta hagelpatronen ;D
Publicerat Januari 24, 200620 yr Jag hade en Merkel 8 i cal 16 under några år och anser väl fortfarande att kalibern gör allt som en 12:a gör....fast bättre ;D Laddningarna ligger mellan 26-30gram vilket är perfekt för att dels få bra täckning, samt framförallt att kunna servera trevliga köttbitar på matbordet utan att behöva ha en skål enbart för att spotta hagel i. Liksom 6mm rem sköt jag utan problem ut till 30m (och lite till) mot allt vilt.Det kanske ska tillägas att jag inte är någon anhängare av öppna borrningar och fina hagel mot det större viltet(sen får Anders L Dahlman tycka vad han vill) Gillar kalibern stenhårt och kommer den dagen jag vinner på lotto att äntligen köpa mig en drilling i 16/70-16/70x 6,5x57r. /Micke
Publicerat Januari 24, 200620 yr Det kanske ska tillägas att jag inte är någon anhängare av öppna borrningar och fina hagel mot det större viltet(sen får Anders L Dahlman tycka vad han vill) :-* :-* :-* :-*
Publicerat Januari 24, 200620 yr Författare Kul att ni är positiva till kalibern, ska bli kul att prova den på jakt. Hur tror ni den kommer att klara blyförbudet då? Man får nog kanske ladda själv :
Publicerat Januari 25, 200620 yr Jag har en Drilling 16-65/16-65-11,15x65 R Express ;D ;D Mvh Anders Hj
Publicerat Januari 25, 200620 yr Vilka fabrikat tillverkar ammo till 16? Finns det skeet/trap ammo också?
Publicerat Januari 25, 200620 yr Författare Satt o kollade i patronläget idag, typiskt så var det bara 65 mm patronläge. Vad tar en smed för att riva upp patronläget till 70mm? Kanske billigare att köpa en brotch från staterna för $99 och göra det själv. Inte för att kunna fläska på med större laddningar men patronutbudet är ju större i 70mm.
Publicerat Januari 25, 200620 yr Vilka fabrikat tillverkar ammo till 16? Finns det skeet/trap ammo också? Dom två som finns hos min lokala handlare är Gyttorps röda 16/70 28g och Rottweil Weidmansheil 30g,dessutom finns Gyttorp fågel 16/70 28g. Trap ammo köpte jag vid några tillfällen,kommer dock inte ihåg vilket fabrikat det var....kanske äldre olympic eller Nike. Själv led jag av (och fortfarande lider :-[ ) av ett närmast sjukligt behov av att besöka nya vapenaffärer så fort jag är i en ny stad,vilket brukade resultera i att någon/några påsar med inlämnad gammal ammo fick följa med hem. De flesta handlare blir jätteglada om man vill befria dom från "skiten". Det finns massor med äldre kaliber 16ammo hos handlare runt om i sverige,ofta helt felfri. /Micke
Publicerat Januari 25, 200620 yr Använder en HVA 310'a i cal. 16..jag har flera HVA 12'or i skåpet, men det är 16 bössan som får komma med ut i skogen.. Helt enkelt för att den är så förbaskat behändig och gör jobbet lika bra som en 12'a inom normala hagel håll, att den sedan är underskattad och vapen i den kalibern kan köpas för en spottstyver gör inte saken sämre för oss 16 älskare! ;D Skjut och njut.. mvh Andreas
Publicerat Januari 25, 200620 yr Ladda dina hagelplugg själv, så har du det problemet löst. MVH! /HerrBerg
Publicerat Januari 26, 200620 yr Var du glad för att det är 65 mm lägen, det innebär förmodligen att det är en förkrigare med betydligt högre kvalitet än senare Sauer & sohn (typ Merkel). Går lätt att öka till 70 mm (Bössmakaren m fl). Eley gör 16/65, 26-28 g.
Publicerat Januari 26, 200620 yr Hallå på er cal 16 älskare såg en annons med en cal 16 rackare om nån är intresserade http://www.blocket.se/vi/7162305.htm?ca=17_s
Publicerat Oktober 23, 200619 yr Jag har en JP Sauer & Sohn från 1958, enligt vad jag förstår av klokare vapenkännare än jag så ska det vara en bössa byggd på förkrigsdelar (visst ända fram till 1959) och ska vara bra kvalitet och jag gillar storleken. Den är 16/70 lätt och behändig men kolven är alldeles för låg och kindstödet för tjockt så det får nog bli till att fösöka bygga om det i vinter när den ska vila nån månad, nu är det papp och tejp som får göra jobbet. Det trista blir väl istället när jag inte har någonting att skylla uselt skytte på sen :-
Publicerat Oktober 23, 200619 yr fasen är du vaken också har du ändrat arbetstiderna den här veckan. är du med på att ge gässen lite av din kal 16 under veckan.
Publicerat Oktober 24, 200619 yr Satt o kollade i patronläget idag, typiskt så var det bara 65 mm patronläge.Vad tar en smed för att riva upp patronläget till 70mm? Kanske billigare att köpa en brotch från staterna för $99 och göra det själv. Inte för att kunna fläska på med större laddningar men patronutbudet är ju större i 70mm. I ett vapen med 65mm patronläge går det i allmänhet bra att skjuta 67mm patroner också, det breddar utbudet lite grann. 65mm och 67mm är definitionsmässigt samma kaliber enligt CIP-standarden. Alternativhagel i kal. 16/65 är inte alldeleles lätt att hitta, men det går. Tror att de kommer att finnas även i en överskådlig framtid, då 16/65 inte är alls ovanlig i England t.ex. Själv har jag Eley vismut i kal. 16/67 (eller 65? kommer inte ihåg då det i praktiken är sammma sak), Kent TM torde också gå att hitta. Stål kan finnas till salu, men med de lätta laddningar som en äldre bössa kräver och kal. 16 är det nog ingenting man vill försöka jaga med.