Publicerat Augusti 15, 201015 yr Tjena. I min snickar boa har jag haft en björk bit liggandes på golvet ett par år nu. Har för mig att jag fick biten av farsan när han var och hälsa på mig. Han tillade att det kan finnas fina mönster i den. Ääsh tänkte jag när jag tittade på biten o tänkte att gubben kanske börjar bli gammal Såg ju själv inget speciellt med den,skiter i den o hamnar i vedspisen när jag orkar. Nåväl, ett tag sedan tittade jag på biten igen efter att jag dragit i stortån i den o svurit en fin ramsa. Sågade upp den o fick se: Oj oJ oj... här har moder natur varit snäll. Gick på biten direkt och gjorde en kniv. Ville inte göra massa kombinationer då jag tyckte trät var så vackert i sig. Blev till och med så att jag fick två olika mönster på vardera sida. Kontentan av detta är nog att man ska lyssna på de äldre...... ibland. mvh Kimmo Lilja
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Häftigt med "tvåfärgat" skaft, riktigt snyggt! Utsökt hantverk som vanligt från dig Kimmo!
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Författare Tackar. Joo, jag vet, gubben vet mer man tror många gånger. Han är ju själv uppväxt i finska lapland i skogarna och en jävel på o bygga o hantverk. Kul var det iallafall.
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Först var moder natur snäll mot träet och sen kommer Kimmo Lilja och förädlar naturens arbete! Vilken fantastiskt kombination! =)
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Författare Hah hah... okey Det är sant man kan inte köra på för hårt. mvh Kimmo
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Jag pratade med en vännina som samlar på knivar och har visst en del fina saker. Tänkte jag skulle ta med min kniv (när den har anländt... ) och se om hans är lika fina som min. Tveksamt. Får se om han blir avis.
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Jag ska se om jag kan pumpa honom på upplysningar om knivarna och kanske kan man få ta lite bilder på dom... Det är alltid kul att se vackert hantverk - oavsett vem som har skapat. Måste bara berätta... Jag tillhör inte kategorin av kvinnor som lätt imponeras och igår råkade jag ut för en herre (vet inte om det är en bra beskrivning av människan, men låt gå...) och han sade sig ha 6 (!) hus i spanien (varav det ena gav intäkter på över 30000kr i månaden) som han hyr ut, konton i 2-3 länder, han kan inte komma åt dom härifrån utan måste dit för att hämta ut cash..., Han har en plansch som tydligen ska vara värd 2,5 mille (hade visst med Elvis att göra...) samt försökte skryta över sin klocka - av märket Rolex (tydligen äkta)... Och jag tänker: "Varför vill man ha en så ful och klumpig klocka?" Han har varit musiker i över 30 år. Blev shamani impad, tror ni? Nä. Inte ett dugg! Men när jag går på mässor - t ex - och ser vackert hantverk där någon har lagt en massa tid och arbete med massor av kärlek för att skapa något ljuvligt DÅ blir jag imponerad! Jag skiter fullständigt om personen har miljoner av dineros, är en pamp, berömd eller annat "stort". Men om man kan trolla fram underverk som musik, blommor i miniformat av glas, måla porträttlika bilder på huden, eller ska knivar, askar eller finurliga ting DÅ förundras jag. Att ha fått en inbjudan av Elvis är inget eftervälden har glädje av... Nu är inte allt skapande vackert, MEN bara det att kunna skapa det... eller att ha fantasi nog till att göra något udda, något unikt... Det gör mig varm om hjärtat! Känns som jag spårade ur lite...
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Författare Hej, ja , gör det om det går att ta lite bilder. skulle vara kul. Du är en kvinna som har en trevlig livs filosofi. Hatten av
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Snygg kniv Kimmo! Det är förvånande vad man kan hitta på golvena där hemma Jag har fått trä i dag från hamnsleepers. (för att inte båtarna skall krossa hamnarna när det förtöjer.) Vet inte exakt vad det är för träslag mer än att det väger mer än bly (känns det som) och är fruktansvärt tätt. Det har en svag rödaktig ton och sjunker i vatten. Det verkar inte vara tryckt heller så det kan vara intessant som experiment till knivämne. Någon som vill ha några bitar? (skall försöka ta lite kort om jag hinner i morgon)
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Snygg kniv Kimmo!Det är förvånande vad man kan hitta på golvena där hemma Jag har fått trä i dag från hamnsleepers. (för att inte båtarna skall krossa hamnarna när det förtöjer.) Vet inte exakt vad det är för träslag mer än att det väger mer än bly (känns det som) och är fruktansvärt tätt. Det har en svag rödaktig ton och sjunker i vatten. Det verkar inte vara tryckt heller så det kan vara intessant som experiment till knivämne. Någon som vill ha några bitar? (skall försöka ta lite kort om jag hinner i morgon) Vad trevligt - mer spännande saker att få följa! Hoppas jag...
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Författare Snygg kniv Kimmo!Det är förvånande vad man kan hitta på golvena där hemma Jag har fått trä i dag från hamnsleepers. (för att inte båtarna skall krossa hamnarna när det förtöjer.) Vet inte exakt vad det är för träslag mer än att det väger mer än bly (känns det som) och är fruktansvärt tätt. Det har en svag rödaktig ton och sjunker i vatten. Det verkar inte vara tryckt heller så det kan vara intessant som experiment till knivämne. Någon som vill ha några bitar? (skall försöka ta lite kort om jag hinner i morgon) Självklart intresserad. Låter bra när du säger att det är tätt. Får du några bitar till övers för mig så dra ett pm så blir jag tacksam. mvh Kimmo Lilja
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Författare Tjusigt Kimmo. Har du betsat skaftet.Seved Tjena Seved Nej, inte betsat men oljat med oljeblandning kokt linolja, balsamterpentin
Publicerat Augusti 16, 201015 yr Snygg kniv Kimmo!Det är förvånande vad man kan hitta på golvena där hemma Jag har fått trä i dag från hamnsleepers. (för att inte båtarna skall krossa hamnarna när det förtöjer.) Vet inte exakt vad det är för träslag mer än att det väger mer än bly (känns det som) och är fruktansvärt tätt. Det har en svag rödaktig ton och sjunker i vatten. Det verkar inte vara tryckt heller så det kan vara intessant som experiment till knivämne. Någon som vill ha några bitar? (skall försöka ta lite kort om jag hinner i morgon) Fick tag på Teak som legat som däcksluckor på en lastbåt. Obehandlat och var väldigt grått. Vägde bly, gick inte att såga eller att borra i. Fick kapa med diamantklinga och vinkelkap. Makalöst vad trä kan "suga" åt sig skit. Det slog gnistor, och rök något djävulskt. Nu kommer den varning jag avsåg att förmedla. Använd ansiktsmask minst när du behandlar hamnvirket då det kan bära spår av allt som passerat kajkanten. Men jag instämmer, det är intressant att se vad som väntar under ytan. Våra däcksluckor blev ett utmärkt trädäck vid vårt torp. Lär förmodligen överleva resten av kåken
Publicerat Augusti 16, 201015 yr Författare Joo. det kan nog vara nackdelen att det har dragit i sig en massa skit. Kommer man in i trät är det säkert fint igen men man måste nog såga lite. mvh Kimmo Lilja