Publicerat Augusti 15, 201015 yr Hade en liten diskussion i dag med ett par vänner om hur många skott med jaktammo man gör av med på ett år. Kort o gott, hur många skott med jakt ammo gör ni av med varje år. I detta räknas ju allt in, inskjutning skottställning och jaktskott. //
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Handladdar inte än men tja, kulvapen drar man nog inte iväg mer än kanske 20-30 skott med jaktammunition. Hagel kanske 1000-2000 st
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Jag handladdar inte älgstudsarn, och då går det inte mycke jaktammo häller... blir nog max fem övningsskott per år med den, de ska ju bara träffa en älg på 100-150m och de gör de. Övningsammo är ju en annan historia.. Edit: såg inte att jaktskotten skulle med =) men det gör inget då jag inte fått skjuta nån älg de senaste åren =)
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Själv handladdar jag inte ännu men jag har en kompis som gör det åt mig. Bränner max 10 jaktammo men detso mer träningsammo. 60-70/säsong. Det beror på hur mycket vilt man skjuter också. Man far ju inte på banan och bränner en massa Swift A-Frame varje säsong bara för att det ska smälla.
Publicerat Augusti 15, 201015 yr 30-40 beroende på jaktlycka, merparten av dessa går till inskjutning/kontrollskjutning.
Publicerat Augusti 15, 201015 yr "Ni som inte handladdar." Känns som en liten diskriminering denna fråga! Får nog anmäla till nån, vet inte vem bara
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Till älgbössan 30-06, gick det bara 10st förra året... Träning med denna på älgbanan är nog uppe i 250skott i år och köper all ammo... Norma jaktmatch
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Författare "Ni som inte handladdar."Känns som en liten diskriminering denna fråga! Får nog anmäla till nån, vet inte vem bara Tycker du En typisk dagstidnings rubik Nåväl, Min mening med denna lila fråga var bara att jämföra med vad jag själv och andra runt mig ligger på i nivå. Frågan kommer ju ofta upp om man tjänar något på att handladda och om man gör av med 10-20 bulor/pilar/torpeder kallat vad ni vill om året så är nog vinsten ganska liten....... Men jag skulle aldrig gå tillbaka till att INTE handladda nu, så kul och så givande som det är att tillverka sina egna pilar samt att det inte kostar ett skit mer att ligga o öva med skarp jaktammo =samma som man kommer att använda på jakten är obetalbar. //
Publicerat Augusti 15, 201015 yr för mig går det nog 50-60 st jakt amo men jag jagar med så många olika bössor å kalibrar . sen så skjuter jag ca 1200-1300 skot om året på träning å tävling. jag laddar ca 3000 patroner per år. men man kan ju aldrig jämföra köpes amo med hemladdad amo . precisionen är ju bättre med hemladdad amo
Publicerat Augusti 15, 201015 yr Bana : Dubbelstudsaren 50-60 jakt smällar per år. (Kanske mer vet egentligen inte) 30-06:an 50 jaktmatch 50 jakt. 222:an 150 - 160 blandade smällar mest jakt. Drillingen 10 smällar med kulpipan 100 hagel . Jakt . Vet egentligen inte säg tio klövvilt (jagar inget annat) med studsare & hagel . //Lasse D. Ps jag laddar själv & övar med jaktammo .
Publicerat Augusti 15, 201015 yr I år har jag nog bränt iväg minst 40 jaktammunition på bana, men dessa var mestadels gamla och fula och därför gör de mer nytta som hylsor... Skall dock börja handladda om något år.
Publicerat Augusti 16, 201015 yr "Ni som inte handladdar."Känns som en liten diskriminering denna fråga! Får nog anmäla till nån, vet inte vem bara Har du läst boken "Ingen tar skit i de lättkräntas land"? Jag skjuter nog kanske upp emot 50-60 jaktskott/år, och av dessa är det nog 90-95% av skottställning eller mer. Lägg där till att jag kan behöva ta fram laddningar för min handladdning, och DÅ går det bulor
Publicerat Augusti 16, 201015 yr Haha, man ser kanske inte så lätt hur mycket dom som inte handladdar skjuter i denna tråd, men man ser desto bättre hur mcyket vi som handladdar tycker om att prata Finns det då inga (nästan?) på detta forum som inte handladdar?
Publicerat Augusti 17, 201015 yr Jag ids inte handladda. Skjuter max 1 jaktskott per år i snitt på vilt. En älg vartannat år sen 1982 i snitt och sällan mer än ett eller två skott inkl avfångning. (vi har ung 4 älgar på 25 jägare, så jag skjuter mycket mer än genomsnittet av passjägare i vårt lag). Hade man jagat med hund hade det kanske blivit mer, men för en normal passjägare blir det inte så mycket tyvärr. Ändå jagar jag mest av alla i tid därhemma. Några större summor blir det alltså inte.
Publicerat Augusti 17, 201015 yr handladdar inte... då jag igentligen( varit med på jakt så længe jag kan minas) inte jagat høgvilt så mycket, køpte 300 handladade i en butik i sommras, skutit ca 120 totalt i år... bara øvning... Skulle iof vara skoj om man skaffade sig en riktig presisions kanon, och då skulle kanske læget bli något helt annat!
Publicerat Augusti 17, 201015 yr Det brukar bli 10-15 jaktskott per kaliber, totalt 20-30 st mao. De flesta för skottställning. //Peter
Publicerat Augusti 17, 201015 yr Omkring 100-150 jaktskott skjuter jag nog, varav en tredjedel mot vilt. Har inskjutningsmöjligheter utanför dörren, då blir det ofta att man drar en smäll innan man går ut - just in case. Jagar med olika vapen och byter/tar av kikare, kanske lite baksidan av detta rent ekonomiskt men väl värt det.
Publicerat September 10, 201015 yr 50-60 smällar jaktammo (kula, klass 1) blir det nog för min del. Kanske 15-20 mot vilt (i år blir det nog lite mer, har gått åt 10 eller 11 hittills). Det jag skjuter med 22-an tillkommer.