Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ladda 'lång' kula i 223

Featured Replies

Publicerat

Om man laddar en lång kula till .223 likt Swift Scirocco II eller Hornady A-frame. Är det inte risk för att man komprimerar krutet vid laddningen eller att man får övertryck vid tändögonblicket?

Publicerat

Om du berättar vilket krut du tänker ladda med kan jag göra en QL simulering,

utöver det kan man titta på fyllnadsgraden i hylsan och ett planerat/tänkt sättdjup.

Jo det är klart att man kan få komprimering men lite sådant är inte helt fel, trycket kan sticka iväg om man laddar på för hårt och sätter kulan i bommarna.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Om du berättar vilket krut du tänker ladda med kan jag göra en QL simulering,

utöver det kan man titta på fyllnadsgraden i hylsan och ett planerat/tänkt sättdjup.

Jo det är klart att man kan få komprimering men lite sådant är inte helt fel, trycket kan sticka iväg om man laddar på för hårt och sätter kulan i bommarna.

/Christian

Swift Scirocco II .223

Vihtavuori N540 maximalt 25,8grains alternativt Vihtavuori N135 maximalt 23,3grains

Vad är en QL-simulering och vilka verktyg/program använder man till det?

Publicerat

QL=Quick load Ett laddprogram helt enkelt som man inte kan leva utan då man provat.

Publicerat

Om du kör med "normala" patronlängder så är de laddata som du uppgivet en bra bit över maxnivåer. Scirroccon är ju en lååång kula och satt till ett COL på¨runt 58mm så kommer den att "stjäla" rätt mycket hylsvolym vilket gör att den volymen som finns kvar för krutet blir rätt liten.

Som jag ser det finns det två vägar att gå, antingen ladar du till 58 mm men då ligger maxnivåerna med N540 krut drygt 10 % under de laddvikter som du angav, med VV135 så ligger du ca 5% över max.

Det andra alternativet är att öka patronlängden till 63-64mm vilket skulle innebära att du bara behöver backa 5% på din N540 laddning medan VV 135laddning då ligger inom godkända trycknivåer.

Nästa problem blir nog att med 58mm COL så kommer du att ha lite väl stor fyllnadsgrad vilket gör att jag är tveksam till om du ens med droptub får ned så mycket krut som du talar om i din andra post. I bägge fallen ligger du på fyllnadsgrader på kring eller över 115% vilket skapar en del praktiska problem.

Henrik

Publicerat
  • Författare
Om du kör med "normala" patronlängder så är de laddata som du uppgivet en bra bit över maxnivåer. Scirroccon är ju en lååång kula och satt till ett COL på¨runt 58mm så kommer den att "stjäla" rätt mycket hylsvolym vilket gör att den volymen som finns kvar för krutet blir rätt liten.

Som jag ser det finns det två vägar att gå, antingen ladar du till 58 mm men då ligger maxnivåerna med N540 krut drygt 10 % under de laddvikter som du angav, med VV135 så ligger du ca 5% över max.

Det andra alternativet är att öka patronlängden till 63-64mm vilket skulle innebära att du bara behöver backa 5% på din N540 laddning medan VV 135laddning då ligger inom godkända trycknivåer.

Nästa problem blir nog att med 58mm COL så kommer du att ha lite väl stor fyllnadsgrad vilket gör att jag är tveksam till om du ens med droptub får ned så mycket krut som du talar om i din andra post. I bägge fallen ligger du på fyllnadsgrader på kring eller över 115% vilket skapar en del praktiska problem.

Henrik

Hej Henrik!

Mina laddningsexmpel kommer ifrån Vitavouri laddningsdata för .223 med en Hornady 75gr BTHP och med COL 57,4mm. Såg att vissa andra normala kulor (55gr) oxå har en övre gräns i närheten av 26gr. Är de från vettet?

Har omsätter du grains till volym?

Mvh

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Gör ett litet trådlyft.

Hur räknar ni om krutvikt till volym och har ni några smidiga program för att beräkna återstående hylsvolym utifrån kulans längd?

Publicerat

Alla krut har ett vikt/volym mått,

ibland är det bara svårt att hitta den uppgiften.

Angående program så är det QL Quick load som vi lutar oss mot för att göra beräkningarna.

/Christian