Publicerat Augusti 16, 201015 yr Då börjar det att bli dags att göra klart några sliror också och här har den glade amatören några frågor angående färgning. Att narvsvärta är den vanligaste metoden att färga skinn och läder verkar inte vara någon hemlighet men vad finns det mer? Vet att samerna tuggar bark som oxiderar och blir röd och målar sina trolltrummor med men vad finns det mer för metoder? Bakgrunden delvis till denna tråden är att jag helt enkelt inte har någon narvsvärta hemma Har testat med bets och skokräm och det var bara att glömma så vad mer finns att tillgå? Starkt svart te borde gå men det lär nog inte bli så kraftigt, saffran eller gurkmeja borde ge en kraftig gul färg också... Vad mer?
Publicerat Augusti 16, 201015 yr Då börjar det att bli dags att göra klart några sliror också och här har den glade amatören några frågor angående färgning.Att narvsvärta är den vanligaste metoden att färga skinn och läder verkar inte vara någon hemlighet men vad finns det mer? Vet att samerna tuggar bark som oxiderar och blir röd och målar sina trolltrummor med men vad finns det mer för metoder? Bakgrunden delvis till denna tråden är att jag helt enkelt inte har någon narvsvärta hemma Har testat med bets och skokräm och det var bara att glömma så vad mer finns att tillgå? Starkt svart te borde gå men det lär nog inte bli så kraftigt, saffran eller gurkmeja borde ge en kraftig gul färg också... Vad mer? Skal av rödlök? Blåbär? Att lägga skinnet i en hink med blåbär och stampa på det torde ge färg... Synd om blåbären, dock.. Bläck är ett helvete att få bort från skjortor och blusar - kan det funka? Tomatsås är etter värre... Men det kanske inte riktigt är de färgerna du hade tänkt dig, Wizard? Om jag kommer ihåg det ska jag slänga iväg ett meddelande till en av mina vänner som jobbar en del med skinn (och annat tillbehör för skinnkläder...) där det experimenteras frisk med teer och annat för att färga skinn och benbitar. Påminn mig senare idag - för mitt minne går i kategorin färskvara...
Publicerat Augusti 16, 201015 yr Att färga garn med olika saker kommer man ju ihåg att det går, men dessvärre inte med vilka saker...