Publicerat Augusti 16, 201015 yr Tjenare under semestern knåpade jag ihop en fulltang med ett blad från våran Seved. Tänkte ta några fina bilder tillsammans med en nyskjuten bock men det sket sig som det brukar på premiärmorgonen så nu slänger jag ut några bilder ändå. Som sagt blad från Seved (stort tack till dig! det är ju typ 90% av kniven) vassare har jag aldrig känt. Sen är det en gammal ek bit och lite vulkanfiber. //Nylander
Publicerat Augusti 16, 201015 yr Riktigt fin kniv Nylander det har du gjort bra. Fint trä. Var det ek sa du.
Publicerat Augusti 16, 201015 yr Skitsnygg!!! Fast jag blir lite nervös när jag tittar på bilderna eftersom det ser ut som att den har spruckit i bakändan? (eller är det en synvilla?) Fina färgkombinationer och du verkar ha lyckats med ergonomin!
Publicerat Augusti 16, 201015 yr Författare Tackar och bockar! eller ne det blev ju inga bockar idag hmm... Ja det är typ gammal sjödränkt ek, farsan grävde upp en hel ek nån gång på 70 talet ur nån mosse och sågade upp plank av det, har massor. Wissard har ju höksyn, ingen synvilla där inte. Märkte sprikan först efter att jag haft den i olja, kanske den var full med spån tidigare men det låter konstigt tycker jag. Kan trä spricka efter en oljebehandling bara så där? Får se hur länge den håller, gör den inte det får jag putsa rent bladet å göra om. //Nylander
Publicerat Augusti 16, 201015 yr En hantverkare till. =) Trist om du måste göra om... det är ju en fin kniv. Kan man inte "fuska" som i annat med trä? typ blanda slipdamm och lim och ha i sprickan? Nu säger inte jag att det är det du ska göra, men skulle det funka på en kniv? Om man gillar det man har gjort och inte vill göra om så kanske det är ett alternativ?
Publicerat Augusti 16, 201015 yr Tackar och bockar! eller ne det blev ju inga bockar idag hmm... Ja det är typ gammal sjödränkt ek, farsan grävde upp en hel ek nån gång på 70 talet ur nån mosse och sågade upp plank av det, har massor. Wissard har ju höksyn, ingen synvilla där inte. Märkte sprikan först efter att jag haft den i olja, kanske den var full med spån tidigare men det låter konstigt tycker jag. Kan trä spricka efter en oljebehandling bara så där? Får se hur länge den håller, gör den inte det får jag putsa rent bladet å göra om. //Nylander Med den historien så skall du banne mig inte göra om kniven! Blanda till lite epoxy och dra upp det i en medicinspruta (finns på apoteket) och tryck in så mycket du kan i skaftet, sedan kan du slipa bort det överflödiga när den har torkat samt lite mer oljebehandling. Det hade jag gjort i alla fall. (förmodligen finns det flera metoder men den lär funka) Hur som haver är den skitsnygg!!!
Publicerat Augusti 16, 201015 yr Först av allt. Riktigt fin fulltångare. för det andra om att göra om svarar jag: NEJ NEJ NEJ.. Den där sprickan är inget problem. Du fixar bara lättflytande snabblim, finns på mackarna. Tryck i lite snabblim i sprickan o sen på med spån du säkert har kvar annars gör du lite mer fin spån av samma virke. använd disk handske o gnugga med. Sen tar du igen lite snabblim på och vänta den här gången att limmert torkar själv. Sen är det bara att ta bort det överflödiga limmet med fint papper o polera, i oljan igen o det är färdigt. Sprickan kommer knappt synas efter det. Om sprickan vart större hade jag också rekommenderat epoxy men nu är den bara hårfin som jag ser det. lycka till mvh Kimmo
Publicerat Augusti 16, 201015 yr Som Kimmo skrev så funkar snabblim. En annan variant är med epoxy och sen värma med en hårtork. Då flyter limmet ner i sprickan. Nej fn jag såg bara ett smaldjur imorse. Seved
Publicerat Augusti 16, 201015 yr Riktigt fin kniv där mycket fint blad åxå från Seved. Är det bara jag eller men jag tycker att träet lever .. hur som en mycket fin kniv... (vill åxå kunna göra fina knivar ) MVH Eas
Publicerat Augusti 16, 201015 yr Författare tack ska ni ha för hjälpen och kul att ni gillar kniven, blir till å preka i lite lim i sprickan i morgon. Såg att jag köpt samma buköppnar blad som dig Wizard, riktigt fint tycker jag. Mitt var dock lite slött tycker jag, men det kanske buköppnare ska vara. Hur var ditt? //Nylander
Publicerat Augusti 16, 201015 yr tack ska ni ha för hjälpen och kul att ni gillar kniven, blir till å preka i lite lim i sprickan i morgon.Såg att jag köpt samma buköppnar blad som dig Wizard, riktigt fint tycker jag. Mitt var dock lite slött tycker jag, men det kanske buköppnare ska vara. Hur var ditt? //Nylander Det var mer än grundslipat men inte var det så vasst som jag vill ha det, dock är det enkelt åtgärdat Det kan dock vara en fördel med att inte ha ett rakbladsvasst knivblad när man slöjdar eftersom olyckan kan vara framme när Murphys är och hälsar på
Publicerat Augusti 16, 201015 yr Hmm... Murphy är inte att förakta.. Har bett honom fara åt helvete ett antal gånger men han är nog trög för han envisas ibland ändå att komma på besök
Publicerat Augusti 16, 201015 yr Hmm... Murphy är inte att förakta.. Har bett honom fara åt helvete ett antal gånger men han är nog trög för han envisas ibland ändå att komma på besök Ja, den är värre än en blodigel när han väl kommer...