Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

träffläge oryx 13 g 30-06?

Featured Replies

Publicerat

Var på älgbanan nu i helgen och sköt lite. Har lite funderingar på träffläget med både övningsammunitionen och jaktammunitionen.

Bössan är inskjuten med oryx 13 gram, inskjutnings avståndet är hundra meter med två centimeters överslag. Oryxen tycker jag skjuter väldigt bra i min bössa, Huskvarna 1900 kaliber 3006.

På lördagen provsköt jag normas jaktmatch i skjut stöd på åttio meter för att veta var skotten låg. Skotten tog ca 5 cm högt och skotten var väl samlade inga avvikelse i sidan.. Inga problem tänkte jag nu vet jag vad jag ska hålla på älgen.

På söndagen efter avslutat träningspass på älgen tänkte jag kontroll skjuta oryxen för att se så att den går rätt. Sköt två skott med avsvalnad pipa och i skjutstöd skotten tog hål i hål ca 5-6 cm högt.

Kan det verkligen skilja så mycket i träffläget som ca 5 cm på 100 och 80 meter?

Publicerat

Olika skjutstöd, olika form vid skyttet.

En 30-06 har en del rekyl och det är hanteringen av den som du ser tillsammans med annat som motiverar den ganska lilla skillnaden i träffläge.

/Christian

Publicerat
  • Författare

En 30-06 har en del rekyl och det är hanteringen av den som du ser tillsammans med annat som motiverar den ganska lilla skillnaden i träffläge.

/Christian

Fundera lite på hur oryxen uppför sig på lite olika håll både närmare och längre håll. någon som har nån ide?

Publicerat

+1

Prova igen. Och igen. Och igen. För att vara säker (ffa på ditt eget skytte).

Publicerat
  • Författare
+1

Prova igen. Och igen. Och igen. För att vara säker (ffa på ditt eget skytte).

Tror inte mitt eget skytte ska vara några större problem. problemet är istället att kunna övnings skjuta på lite olika håll med oryxen. har inget bra ställe att övnings skjuta på dels så kosta oryxen en mindre förmögenhet.

Publicerat
Tror inte mitt eget skytte ska vara några större problem.

Ok. Välkommen till OS-truppen!

Publicerat

5 cm högt säger du. Är det efter eller förre du dratt av för dina 20mm på 100 jämnfört mot nu 80m ?

Publicerat
  • Författare
5 cm högt säger du. Är det efter eller förre du dratt av för dina 20mm på 100 jämnfört mot nu 80m ?

Är inskjuten på 100 meter först sedan kontroll skjuten på 80 meter

• 1 month later...
Publicerat

Tycker inte att det låter så konstigt med den träffbildsförändringen .

Om vi pratar Köpeskott så har du 800m/sek på en 13grams oryx och sen jaktmatchen på 9,7gram som har en högre fart på 845m/sek

Lättare kula och högre fart borde ge högre träffbild än om den är inskjuten med långsammare och tyngre kula om jag tänkt rätt

Sen om skotten tar lite högre på 80 m än på 100m beror ju på kulbanan och inskjutningen från början. testa själv och skjut in bössan på 200m och sen skjuter du på 80 m då kommer du att få en ännu högre träffbild på 80m