Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Påskjuten bock ikväll.

Featured Replies

Publicerat

Precis kommit hem.

Inget svårt uppdrag alls men lite roligt... eller va man ska kalla det..

De trodde på magskott och hade spårat med en hund och hittat lite tarmar men inte rett ut det hela.

3 skott på bocken varav 2 i löp.

-Vi kan inte hitta nått blod o min hund markerar ju varje bloddroppe sa hundföraren.

-Möjligt vi stött den ur legan där vid tarmhögen.

Är det inget blod så kan de ju va svårt..

Jag sa att ett rådjur klarar sig inte länge med ett skott i buken, max 1-2 timmar sen är det dött.

Tog ut wachteln som direkt tog an spåret över hygget från första skottplats, 30m längre fram så är en stubbe fullkomligt sprejad med lever och tarminnehåll.

Stora blodfläckar som dubbla handflatan där bocken kolliderat i sin framfart mot skogen.

Vi kommer fram där tarmhögen ska ligga, tio meter in i skogen.

Allice markerar bara högen o slår en liten ring o sen går hon rakt på den stendöda bocken som ligger 10 m bort från där förra hunden slutat spåra o börjat vimsa omkring.

Jag kunde letat upp den bocken med bara panlampa o utan hund... :wub: blodspåret va busenkelt o se i pannlampskenet.

Troligen bommades första skottet och andra gick in i höger lår och vidare längs med kroppen.

Fläkte upp buken o flera revben o splitter gick ut på 2 ställen i bogen.

Tog med sig tarmar och nästan hela levern i träffen allt på höger sida som sagt.

30-06 va kalibern.

Va lär man sig av sånt här....

Jo.. De är nästan bäst o hålla inne viss information.... ;)

Edit:Lägger till lite såhär på morgonkvisten när jag känner mig lite snällare....

De hade inga vidare lampor och det är rätt avgörande om man ska kunna se blod och annat.

Fick för mig att förstahunden va rätt ung oxå o "gubben" e nog över 70 men jävligt pigg, har jagat med honom i höstas o jag har faen svårt o hänga med honom i skogen.... säger kanske inte så mycket iofs.. <_<

post-348-1281996540_thumb.jpg

Publicerat

Ja, vad ska man säga. B)

Ni gör som vanligt ett bra jobb. :D :D :D

CC

Publicerat

Ja skitbra jobbat av er båda, du och hunden!

Publicerat

Jo det har ju hänt några gånger att man kommit till en skottplats där de letat blod i en halvtimme utan att hitta något. Sen tänder man en vettig lampa och hittar skottecken direkt. B)

Men ni gjorde som ni brukar, ett bra jobb. :D

Publicerat

Bra jobbat som alltid! ^_^

• 3 weeks later...
Publicerat

Bra jobbat även om det var "enkelt".

Jag fattar inte att folk inte försöker liiite mer. 10 meter!?! Glömde de läsglasögonen hemma??? :D

Fast bra lampor är "aocho"...vet en gubbe som passar gris utan vare sig lampa eller hund...och hur går det om man skjuter och de inte faller på plats...nåja...inte meningen att "lusa ned" dina trådar med mina tankar om eftersök. :(

Du är guld värd för din omgivning och för oss på Jaktsnack!