Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Transport av klass 1+2 vapen på skoter.

Featured Replies

Publicerat

Jag har alltid trott att transportera klass 1+2 vapen var totalförbjudet på skoter, men så läste jag detta.

Vapen på terrängfordon

--------------------------------------------------------------------------------

Villkor för personlig dispens för klass 1+2 vapen på skoter

Vapnet skall under transporten vara väl nedpackat i fodral samt förvaras i pulka, eller kälke. Vapnet får ej förvaras på eller i snöskotern eller på axeln. Vital del (slutstycke, underbeslag o.d.) skall vara skild från vapnet och packas separat.

Position för snöskoter färdens utgångspunkt och färdens mål ska anges i X:Y koordinater. Färdvägen mellan dessa punkter ska anges på karta.

Transport får ske från snöskoterfärdens utgångspunkt (farbar bilväg, övernattningsställe eller liknande) till färdens mål (det ställe där jakten avses inledas) och åter om enkla avståndet överstiger 10 km. Transport skall ske närmast, för snöskoter, framkomliga färdväg. Dispensen gäller således ej om jakten påbörjas närmare utgångspunkten än 10 km.

Transportfärden mellan de två angivna punkterna får inte avbrytas för att inleda jakt.

Transport från snöskoterfärdens utgångspunkt till det mål som angetts för transporten och åter, får ske endast en gång per jaktdag. Snöskotern får alltså inte användas för förflyttning mellan olika jaktområden under samma jaktdag.

Jakt får inte bedrivas förrän 10 minuter förflutit sedan snöskoterns motor stängs av.

Jakt får ej bedrivas närmare snöskotern än 300 meter under dygn då denna förflyttats.

Jakträttsbevis för området, övriga erforderliga handlingar (samt detta beslut) skall medföras och kunna uppvisas vid kontroll.

Tillståndet gäller endast under förutsättning att snötäcket är sammanhängande.

Publicerat

Då är ju frågan hur lätt man får dispens ??? Varför har man aldrig hört talas om detta ??? ??? ???

Publicerat
  • Författare
Då är ju frågan hur lätt man får dispens

Enligt samtal med Länsstyrelsen så ska det inte vara några problem.

Publicerat

Tja!!

Ni kan ju alltid försöka att få dispens länsstyrelsena är väldigt snåla och väldigt krångliga.

Publicerat

Jag jagar i skärgården i Lå-kommun och jag har inte stött på ngt motstånd då det gäller dispens för transport av kl 1 vapen.

Tillståndet som jag fick gäller i två år.

Sök för det område som gäller och vad ni har tänkt att jaga, jag skulle bli förvånad om ni inte fick tillstånd.....

Publicerat

Olika bestämmelser i olika län är det också... I Jämtland är det omöjligt att få dispens på statens mark. :-[