Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pipbyte mellan Husqvarna 640 och 1640

Featured Replies

Publicerat

Jag har ju bestämt mig för att använda mig av Husqvarna 1640/1651 i alla mina klass 1 och 2 studsare och i skrivande stund har jag en 1640 i .270win och en 1651 i .358NM.

.270win tänkte jag använda med lite lätt och "blöt" kula för jakt på räv och grävling.

.358NM tänkte jag använda på gris och älg när tillfälle ges.

Utöver dessa kalibrar skulle jag vilja ha en 1640 i kaliber 8x57is för pyrschjakt på dov och rådjur samt en 1640 med kaliber 9,3x57 som hundförar/eftersöksbössa.

Problemet jag har är ju att 1640 inte tillverkades i 9,3x57 och de få 1640 i 8x57 är både svåra att få tag på och dessutom ganska dyra om skicket ska tilltala mig. Husqvarna 640 tillverkades ju i stort antal med både 9,3x57 och 8x57is...

Så, går det att skruva på en pipa från 640 på en 1640 utan stora modifikationer eller är det att betrakta som ett arbete i klass med en total ompipning med ny pipa?

Publicerat
Problemet jag har är ju att 1640 inte tillverkades i 9,3x57 och de få 1640 i 8x57 är både svåra att få tag på och dessutom ganska dyra om skicket ska tilltala mig. Husqvarna 640 tillverkades ju i stort antal med både 9,3x57 och 8x57is...

Så, går det att skruva på en pipa från 640 på en 1640 utan stora modifikationer eller är det att betrakta som ett arbete i klass med en total ompipning med ny pipa?

Bälinge vapen i luleå har en 1640 som nån skruvat i en 9,3 x 57 pipa i men tyckte sj att den var alldeles för dyr :S 3300:- ville han ha för den... Han hade även gjort så med en 8 x 57 men den var såld... Enligt han så är det någon som gör det åt dom...

Publicerat

Man, med då avseende på smeden måste alltid se till att det blir rätt headspace på patronläget och slutstycket,

det innebär att man antingen slår ett nytt patronläge efter att man har indexerat pipan mot lådan och satt de öppna riktmedlen rakt eller så har man en otrolig tur och alla saker linjerar utan detta,

sådan tur finns inte och jo då, då talar vi priset av en ompipning för att få nöjet av att ha en gammal pipa.

Jag är tveksam till en sådan sak själv sen vet inte jag ens om de två lådorna delar gänga med varandra men det är en något som övriga får svara på.

Idén är så där ok men säg i varje fall en ny pipa istället så är det en bra idé.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Det var väl gängorna jag undrade över främst. Tanken är att jag köper två bössor, en 640 och en 1640 där jag låter butiken ordna med pipbyte och skrotning av 640-systemet.

Publicerat

Tror inte 640 finns i 9.3x57.

/rine