Publicerat Augusti 17, 201015 yr Funderat på att skaffa en sådan till skogsfågeljakten. Men har hört att det är mycket jobb med såna, stämmer det eller är det värt? Jaktformen med stående fågelhund ser grymt rolig ut. /Jonas
Publicerat Augusti 17, 201015 yr Funderat på att skaffa en sådan till skogsfågeljakten. Men har hört att det är mycket jobb med såna, stämmer det eller är det värt? Jaktformen med stående fågelhund ser grymt rolig ut./Jonas Ja, det är mycket jobb med dressyren och det är det värt och det är en kul jakt. Om du är gift/sambo så hoppas jag att du har en förstående kvinna som tillåter dig att lägga ner den tiden på hunden som behövs. Har du tittat på valp efter jaktprovsmeriterade föräldrar? http://www.avance.pp.se/ http://www.sisk-setter.se/
Publicerat Augusti 17, 201015 yr Funderat på att skaffa en sådan till skogsfågeljakten. Men har hört att det är mycket jobb med såna, stämmer det eller är det värt? Jaktformen med stående fågelhund ser grymt rolig ut./Jonas Jakt med stående hund är grymt kul, men kräver också massor med dressyr på hunden. Utan dressyr är jakten inte det minsta kul, jag lovar. Dressyr måste du ha oavsett vilken ras du väljer, setter, pointer, vorsteh, breton eller något annat.
Publicerat Augusti 18, 201015 yr Håller med föregående talare... Tror att det ordspråket; "Man får den hund man förtjänar" passar mer in på just stående fågelhundar än nån annanstans. Tid, engagemang & tålamod krävs för att få jakten trivsam.
Publicerat Augusti 18, 201015 yr Håller med föregående talare... Tror att det ordspråket; "Man får den hund man förtjänar" passar mer in på just stående fågelhundar än nån annanstans. Tid, engagemang & tålamod krävs för att få jakten trivsam. Helt rätt!
Publicerat Augusti 19, 201015 yr Jo, man måste nästan gilla dressyren, att traggla mer eller mindre varje dag. I alla fall om du väljer en riktig hund, dvs en från rena jaktlinjer. De allra värsta/bästa har dessutom ett oöverträffat kort minne så dressyren måste bedrivas genom hela livet. Min erfarenhet är att de allra svåraste individerna finns bland engelsksettrarna, inte minst bland vissa med inslag av amerikanskt blod, kanske är det likadant med irländarna, alltså att de med inslag av amerikanskt blod kräver mest av sin förare. Men samtidig är de ofta väldigt robusta hundar med hårt psyke, så de tål en hel del, både från föraren och från terrängen. Underbara hundar!
Publicerat Augusti 23, 201015 yr Sen tror jag det ligger nått i det som man hört lite då & då i folkmun; Man skaffar en stående fågelhund om man är hund-/dressyr-intresserad & jagar, medan man skaffar en spets om man älskar att jaga & är mindre intresserad an hundar/dressyr. Har aldrig haft nån fågel-spets själv, men tror att det kan ligga nått i det med.
Publicerat Augusti 24, 201015 yr Sen tror jag det ligger nått i det som man hört lite då & då i folkmun; Man skaffar en stående fågelhund om man är hund-/dressyr-intresserad & jagar, medan man skaffar en spets om man älskar att jaga & är mindre intresserad an hundar/dressyr.Har aldrig haft nån fågel-spets själv, men tror att det kan ligga nått i det med. Word! Spär på med en fördom: En spets ska inte vara lydig, för då jagar den sämre.
Publicerat Augusti 28, 201015 yr Författare Det skulle inte vara så dumt med en finsk spets/norbottenspets heller.