Publicerat Augusti 17, 201015 yr Igår så gällde det! Det var min första bockpremiär, jag hade gått och undrat hela dagen på jobbet hur jag skulle försöka hitta någon bock. Jag gick ut vid halv sju tiden där hemma vid åkern och lockade och spanade, men inget hände så jag drog vidare. Vid ca 20:10 så var jag ute på ett annat pass. När jag är ca 5 meter från tornet så trampar jag på en liten kvist som låg under mossan.... jag tänkte fan också! Men då ser jag ett rådjurs huvud som tittar upp från det höga gräset, den tittar på mig och sen börjar den äta lite. Jag tar upp bössan och ser då att det är en liten bock! Jäklar och hjärtat hoppar som det aldrig har gjort förr:P Den börjar gå lite men det är lite för högt gräs... Jag ser en lucka där jag tror den skulle komma..... Bocken kommer i luckan siktet ligger i bogen och jag trycker av min 30-06 och sen ser jag inget djur på platsen:S Konfunderad blir jag men när jag kommer fram så är det lungrester som ligger i gräset och då kom leendet för jag hade ju skjutit min första bock.. den låg ca 10 meter från skottplatsen och jag var överlycklig!
Publicerat Augusti 17, 201015 yr Grattis. Många första bockar här inne i år, det kan ju bara betyda en sak. Fler unga/nyblivna jägare. //
Publicerat Augusti 18, 201015 yr Kul grattis Grattis den första glömmer man aldrig, lite som att bli av med oskulden