Publicerat Januari 25, 200620 yr Någon som har nå´t att säga om detta fabrikat? Tala gärna av egen erfarenhet om du har det. MVH Beretta
Publicerat Januari 25, 200620 yr Jag hader ut två swift handkikare på jobbet för nått år sedan. Båda var av samma modell den ena var oskarp som bara den i kanterna och tog in vatten så det plaskade i den medans den andra var helt vattentät och skarp ända ut i kanterna. Slutsatsen jag drog av det att de kan vara något ojämna i kvalitet men har man tur kan man hitta ett bra exemplar.
Publicerat Januari 25, 200620 yr Jag hader ut två swift handkikare på jobbet för nått år sedan. Båda var av samma modell den ena var oskarp som bara den i kanterna och tog in vatten så det plaskade i den medans den andra var helt vattentät och skarp ända ut i kanterna. Slutsatsen jag drog av det att de kan vara något ojämna i kvalitet men har man tur kan man hitta ett bra exemplar. Man får ju 30 års garamti på dom , så man kan ju nästan ta risken för att få ett måndagsex.
Publicerat Januari 26, 200620 yr Jag har inte varit med om att någon varit otät. Däremot såg jag en kille böja tuben när han höll bössan och den stog på marken på bakkappan. Och han tappade den i gräs så att den föll åt sidan. Sköt 2,5 meter fel under tavlan på 80 meter. Alltså var det ingen vidare tjock tub. Sen håller jag med fullständigt om att en del är väldigt fina och skarpa, medans en del är mindre diffusa och lite oskarpa i kanterna. Men det kan hända att dom ryckt upp sig i kvalite nu. Jag hade hem en 4-12x50 och monterade på en bössa. Den var okej för dom pengarna. Grabben lyckades skjuta en älg med den också så så långt har den fungerat. Pris kontra vad man får helt okej. Men det finns ju bara duplex riktmedel och det är lite för dåligt om kvällarna. Synd att det inte finns lite fler olika riktmedel.
Publicerat Februari 3, 200620 yr Jag har haft en 3-9*40 Swift i ca 10år. Hade den ett par månader på min första älgstudsare. Sen köpte jag en begagnad Zeiss till den bössan och satte Swiften på min nyinköpta 22:a. Där har den kikaren gjort ett utmärkt jobb sedan dess. Den är absolut inte ljusstark men den är hyffsat skarp i optiken och helt skottfast. Dessutom ändrar den inte träffläge om man ändrar förstoring. För jakt på dagen tycker jag den fungerar utmärkt. En bra grej är det stora synfältet, extremt mkt bättre än på min Zeiss som känns som att titta genom en dassrulle i jämförelse, även om bilden är jävligt skarp och bra även i dåligt ljus.
Publicerat Februari 3, 200620 yr Jag har 2st. En begagnad som funkar utmärkt, sitter på .30-06:an samt en nyinköpt som inte gjort annat än krångalat. Kompisen köpte en likadan o den va inte heller skottfast. Men så fick ja en ny då de e 30 års garanti på dem. Bara hoppas den funkar som den ska! Men de kan ju hända vilken kikare/märke som helst iof. Själv använder jag den bla. i gryning till bäverjakt o toppjakt, har inga större problem! Tycker den e bra ljusstark. Men så har jag inte kollat i en Swarre än. De blire för dyrt för mig ;D
Publicerat Juli 20, 200619 yr Har en 6-24 *50 på min 300 weatherby, detta har funkat perfekt i 2 år - än så länge bra grejer i alla fall. Givetvis kan de ej mäta sig kvalitetsmässigt med de tyska kikarna, men denna jämförelse kan EJ göras eftersom att prisskillnaden ligger väl över 10.000 kronor! Köp en Swift om du inte behöver det allra sista av ljuset - som bekant har de ju även 30 års garanti! MVH / RG
Publicerat Augusti 25, 200619 yr En av dom sämsta jag provat, tur att dom har 30års garanti för den lär behövas...
Publicerat September 2, 200619 yr En av dom sämsta jag provat, tur att dom har 30års garanti för den lär behövas... Beror ju på vart man sätter ribban. De jag siktar på faller dött till backen o jag ser bytet galant förutom i dimma o stark motsol. Finns de kikare som klarar det skulle jag välja den! Inge problem med rävvak i fullmåne heller (inte halv för den delen heller)! Sen tror jag som det nämnts tidigare i tråden att de håller mkt ojämn kvalitee. Jag vet ett par vapenhandlare som förordar Swift framför Leupold o de säjer en del! Men smaken e som baken.......DELAD!!!
Publicerat September 3, 200619 yr Som jag skrev tidigare så lär garantin behövas...för övriga som vill hoppa över ribban...köp Leopold eller bättre. Det blir billigare i slutändan.
Publicerat September 4, 200619 yr Kanske skall tilläggas att det finns "massor" det sikten som är optiskt bättre än Leopold men du får jäkligt god kvalité för en relativt billig peng...Att några handlare rekommenderar Swift skulle jag personligen ta med en nypa salt...dom vill nog bara kränga i väg dom precis som vilken försäljare som helst. Förresten har du provat din Swift till någon toppfågeljakt i kallare temperaturer??? Kompisens havererade direkt i kylan (ca -20grader). Till sist hoppas jag innerligt att du skall slippa några tråkigheter med din kikare i framtiden...jag menar tur behöver vi alla i någon form förr eller senare
Publicerat September 5, 200619 yr Japp! Använder enbart min Swift till Toppjakten uteslutande. Har flugit på ändan o landat på kikaren med. INGA PROBLEM. Behövde inte ens skjuta in den. Skotten sitter där de ska! Inget väder/temperatur har knäckt den hittills o inte ens milt våld. Sen om det är en på tusen jag har kan jag inte uttala mig om. Skulle bli för dyrt o köpa så många för att konstatera det ;D Men jag e gla för det den funkar till!!! Sen kan de dyraste av sikten hålla med budgetvarianter fast dera kostar runt 10papp i budgetvariant Men hade jag pengar som låg o skräpa skulle jag inte fundera en sekund på att köppa en Swarre el.dyl. Sen ska det tilläggas att den som förorda Swiften är säljare av både leupold o swarre mfl så int tror jag han försöker kränga dem för att tjäna på det. Dessutom varit vapentekninker i hela sitt liv o är ingen lammunge direkt. Dessutom har de gjort test på flera kikare där Swift vart ett av märkena som hamnade högst på listan (4-5plats) av 10 olika märken. Swarre mfl högst. Hur genomgående e dina underökningar? E de egna erfarenheter eller bara hörsägen du går på! Kan inte förstå hur man kan smutskasta denna kikare så oerhört eftersom min första (2000) inte krånglat en gång. Men som sagt smaken e som .......... O tur de lär man behöva med alla kikare när man klättrar runt i berg o.dyl.
Publicerat September 5, 200619 yr Mina genomgående undersökningar är högst begränsade...Köpte en i mitten på nittiotalet som tämligen omgående havererade...Sedan så köpte en jaktkamrat en förra året som gick sönder på 1:a skottet. Sedan (efter en ny kikare kvitterats ut på garantin) så havererade även denna på toppfågeljakten. Som du kanske förstår så är mitt omdöme inte åt det positiva hållet när 3 av 3 gått sönder...Otur eller inte så tycker jag att jag har rätt till lite smutskastning i alla fall eller??? Att du är nöjd med din kikare är väl bara positivt och jag ber hemskt mycket om ursäkt om jag trampat på en öm tå/JonathanE
Publicerat September 5, 200619 yr Ömma tår har jag ej men mina fotsulorna e lite öm efter 12-15 mil på fjället Sen får du kasta så mkt skit du vill sålänge du är saklig! Jag har ockå haft haveri men vill ändå att man ska veta att nånstan i djungeln finns det en som funkar perfekt. Kanske tar 30 år att hitta den men jag hitta min på första försöket ;D Sen e det som de säger. När det gäller optik "Ju dyrare desto bättre" (i de flesta fall).