Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"STOR GALTE"

Featured Replies

Publicerat

Hei alle sammen.

Er det noen på denne siden som vet hvor stor den svenske rekorden på skutt vildsvin er?

Vi er en kamerat gjeng fra Norge som har leid oss et jakttereng (jakt-mark) i Skåne. Der vi jakter gris, hjort (dåhjort) og noe rådyr.

Vi har fått skutt noen griser. Ikke mange, men det er vel blitt 5-6 stk + en hjort og noen rådyr.

I slutten av september fikk jeg besøk av en ordentlig stor galte. Var faktisk usikker på om jeg ville skyte den da jeg bruker cal 308. Men det gjorde jeg. Og det gikk bra.

Det jeg lurer på nå, er om det er noen av dere der ute som har sett en "stor" galt, og kanskje kan hjelpe meg og tippe vekten?

Grannen som hjalp meg med å få dyret ut av skogen, mente galten måtte være over 250 kg  ??

Da vi ikke har vekt som går lenger en til 150 kg, fikk jeg ikke noe svar på dette.

Jeg veide hodet, og det veide 32 kg.

Har sett andre store galter når jeg har sittet på passet, men jeg vil ikke skyte en slik gris på nytt.... Den var ikke til å spise!! Luktet "PISS" av hele dyret, så det endte med at jeg måtte betale 400.- spenn for destruksjon.... Og det var mye jobb med å få dyret hjem til gården.

Det er utrolig vanskelig og bedømme størrelsen på dyret når man ikke har andre dyr som man kan bedømme størrelsen med.... Eller kanskje det er det at jeg/vi er uten erfaring?

Har nå hodet på grisen inne til utstopping.... Skal legge inn bildet av galtehodet når jeg får det tilbake.

Noen som vil hjelpe meg og tippe vekt?

Rune

post-0-1138205143_thumb.jpg

Publicerat

välkommen.. SHIT :o vilken gris eller kanske älg utan ben ;)

Publicerat

Ja, den er stor. Har nå lagt inne ett bilde til under " mitt album" Se gjerne på det også.

Rune

Publicerat

--

Publicerat

Välkommen

Publicerat

Välkommen!

Den grisen skojar man inte bort........

Publicerat

Hej Snoopy.

En rejäl nasse du lagt på rygg..Grattis.

På frågan om vikten så är det alltid svårt att gissa,

Men jag ska göra ett försök då jag har fällt 2st i nästan samma storlek. Jag har bara pappersfoto på mina men om man mäter längden samt höjden så är dom väldig lika. Mina vägde 212kg samt 180kg

Skulle gissa att denna väger runt ca 200kg.

Björnhunden

Publicerat

Hei Bjørnhunden.

Takk for ditt svar.

Som sagt har jeg lite erfaring med grisejakt, og har heller ingen griser og samenlikne med.

212 og 180 kg... Det er etter det jeg har hørt, store griser til å være i Serige.

Et jaktrese firma her i Norge (QXL Adventure), som arangerer jaktturer ned til Skåne-traktene, forteller at det er skutt galte på 387kg på deres gods.......... Er det mulig??

Tror den grisen som er avbildet, er et sted mellom 200-250 kg... Men det får jeg jo aldrig noe ordentlig svar på :-)

Men er det normalt at disse galten lukter piss og at de ikke er meneske mat?

Rune

Publicerat

Dom stora galtarna brukar lukta riktigt illa, sätt in en köttbit från den i ugnen och det kommer att lukta som en gammal brottningsdräkt som har legat i vsäkan för länge i hela huset, ej att rekommendera. En polare till mig sköt en galt på 180 kg innan jul och han hade svårt att prata i mobilen efteråt (han ringde och skröt om grisen) pga att hans hand stank som fan. Han mådde illa efter några minuter. Du kan nog glömma att använda köttet, kanske det går att röka eller göra korv på. ;) ;)

En gris på 387 kg är möjligt men knappast troligt. Grisen som sköts i Georgia förra eller förrförra året, Hogzilla, uppskattades väga kring 450 kg och den hade mest levt på pellets som man använder i fiskodlingar, allstå i princip steorider, och den var en blandgris, vildsvin - tamgris, allt detta enligt ett program på Natural Geographics TV i höstas.

Du har nog skjutit en av de riktigt stora grisarna, synd att du ej har kunnat väga den. Den största jag har hört om som är skjuten på Tullgarn vägde ca 250 kg och den bör väl nästa räknas som en av de större som är skjutna i Sverige. Vildsvin i Björnhundens viktklasser är också mycket ovanliga så det är bara att lyfta på hatten. ;D ;D ;D

Publicerat

Takk for svaret Orjant.

Min gis er allerede gått til lim :-) Men det er hva jeg også har hørt. Ikke menneske føde når de blir så store.

Jeg vet at jeg IKKE vil skyte på en stor galte igjen... Det er jo ingen poeng i det om man ikke kan bruke den til noe...

Da er det bedre de får spre sine gener vidre...

Reiser ned til Røstånga for å jakte igjen i morgen. Håper på en matgris el en hjort  :) :)

Etter vi har satt opp foderautomater, er det gris nesten hver kveld på våre åter. Tror dette er et område med mye vildt.

Rune

Publicerat

Att grisar i denna klassen luktar skunk är väldigt vanlig, Dock så ska man inte dömma ut dessa innan man testat köttet, Detta görs lättast i micron, en lite bit kött sen full effekt i 3min eller till det börjar steka. Doften som då uppstår går ej att ta minste på om den är oätlig. Finns ingen odör så går den utmärkt att använda.

Det som många tar fel på är doften från skinnet på en stor gris, Detta kan lukta as rent utsagt görs bara flåningen rätt så är detta inget problem.

Att det förkommer så få stora grisar har en enkel förklaring,

Dom skjuts helt enkel för tidigt,

Björnhunden

Publicerat

när vi var på linderödsåsen och jaga gris så fick vi se kort på en galt som vägde 310 kg....det tvivlar jag inte det minsta på, det var nåt i hästväg bokstavligt talat.