Publicerat Augusti 19, 201015 yr Hej på er!! Har gått o letat efter en Sako 7 x33 ett tag o har nu hittat en, Jag vart intresserad av kalibern efter att ha sett en kille på banan som hade en. lite knepigt med ammo som jag förstår!?? Så jag undrar nu om det är ngn som vet om det finns ammo att köpa till den??? Jag laddar även själv men behöver då komma över hylsor kulor mm, Alla tips om kalibern motages också. Mvh Peppe
Publicerat Augusti 19, 201015 yr Hej på er!! Har gått o letat efter en Sako 7 x33 ett tag o har nu hittat en, Jag vart intresserad av kalibern efter att ha sett en kille på banan som hade en. lite knepigt med ammo som jag förstår!?? Så jag undrar nu om det är ngn som vet om det finns ammo att köpa till den??? Jag laddar även själv men behöver då komma över hylsor kulor mm, Alla tips om kalibern motages också. Mvh Peppe Sako tillverkar den och kommer nog fotsätta med det så länge företaget existerar eftersom det är "deras" kaliber. Ungefär som att Norma tillverkar Norma Magnum-patronerna.
Publicerat Augusti 19, 201015 yr Författare oki!! Tack för svaret, Ja hoppas att dom fortsätter tycker att det verkar vara en trevlig kaliber till skogsfågel, räv mm
Publicerat Augusti 19, 201015 yr Om du frågar mig är det en i det närmaste optimal rådjurskaliber för skott upp till 100-150 meter (dvs vad som behövs på just min mark). Lämnar massor med energi kvar i kroppen med minimal köttförstöring. Skotten är dock ganska dyra med tanke på dess enkelhet, säkert beroende på de små volymerna. Även till tjäder är den underbar, av samma anledning, minimal köttförstöring. De verkar dock inte tillverka den varje år, men de kör några serier då och då. Slå en signal till jakt och trofé i Boliden, de brukar ha hemma.
Publicerat Augusti 19, 201015 yr Sako tillverkar den och kommer nog fotsätta med det så länge företaget existerar eftersom det är "deras" kaliber.. Har hört tvärtom att dom ska lägga ner tillverkningen. Om så är fallet är det ju ingen höjdare om man inte får tag i ett större parti hylsor. Maila och fråga. FoV i Piteå har haft lite hylsor.
Publicerat Augusti 20, 201015 yr Jag har en sådan, med 1150 patroner, 850 kulor, hylsor och verktyg. haft allt på annons (även här) med det är bara norrmän som varit seriöst intreserade. Det blir nog inte så mkt tjäderjakt för mig så den får dessvärre prioriteras bort. Som kuriosa kan nämnas att jag vann en lokal liten jaktstig med den förra veckan, med håll från 30-125m, så bössan skjuter bra...
Publicerat Augusti 20, 201015 yr En kaliber jag gärna hade skaffat om jag hittat ett trevligt vapen är annars 7,62x39. Den borde ha liknande egenskaper.
Publicerat Augusti 21, 201015 yr Författare Jag pratade med Sako o dom har slutat tillverka 7x33 för 1,5 år sedan, dom köpte upp allt som fanns från Finland vad det gällde kulor o hylsor o det tog fort slut. Så den kalibern har nog gått i graven, tycker det är synd med tanke på hur bra den verkade vara.
Publicerat Oktober 30, 201114 yr Undrar när det blir: http://www.sako.se/cms/sako-ammunition-7x33.html Har en stående order från "utlandet", jag har levererat hemgjorda blykulor under flera år till en kompis. Risken är väl att 16 kr/st blir 3.50 NZD/st och så är jag fortfarande inblandad som laståsna...... Raggarö