Publicerat Augusti 20, 201016 yr Hej Jag är uppväxt med drevrar och har några av mina bästa upplevelser med drevern. Jag sköt min första hare och mitt första rådjur för en drever. Nu har jag köpt min första egna drever hon är nu 5mån och visar redan stor jaktlust. Jag ser fram emot många underbara jaktdagar framöver,finns det något vackrare än ett klingande drev som buktar i en lagom gles plantering! Mvh tobbe
Publicerat Juli 12, 201115 yr Författare Hej Fjolåret säsong blev ju helt förstörd av all jävla snö Men drevern Nova gjorde några korta drev på både hare,rådjur,räv inann snön kom. Hon va ju inte så gammal så det var mycket lek. Nu är hon 15mån,så den här säsongen hoppas jag på riktig fart,om nu inte snön sätter stopp även iår. Jag får nog börja träna på hare 1sep för då ska la snön inte ha kommet. Jag hoppas vädergudarna skonar oss från all snö! Tobbe
Publicerat Juli 12, 201115 yr Hej Fjolåret säsong blev ju helt förstörd av all jävla snö Men drevern Nova gjorde några korta drev på både hare,rådjur,räv inann snön kom. Hon va ju inte så gammal så det var mycket lek. Nu är hon 15mån,så den här säsongen hoppas jag på riktig fart,om nu inte snön sätter stopp även iår. Jag får nog börja träna på hare 1sep för då ska la snön inte ha kommet. Jag hoppas vädergudarna skonar oss från all snö! Tobbe Samma här, inte mycket jagat med hund inte. Även jag/vi (eftersomdet är fruns hund) har en drever. Hon är 17 månader nu, tror jag Hoppas på bra jakt med henne och hennes äldre kollega i höst. //
Publicerat Juli 12, 201115 yr Uppväxt med drevrar.. alla jaktidioter Jag blev botad Hade klistermärke som det stod. "Lär känna din hembyggd, köp en drever!" Nu skulle jag behöva ett klistermärke där det stod.. "Lär känna ditt län och grannlänen, köp en Plott!..." :D
Publicerat Juli 12, 201115 yr Ser det nästan som en fördel att hon har blivit 15 månader. Då borde du ju ha hunnit fått betydligt mera pli på henne så du inte behöver skaffa dig ett kistermärke med "Lär känna din hembyggd, köp en drever!" Ett sådant borde jag också ha haft
Publicerat Juli 12, 201115 yr Hade också en och han kunde dessutom driva tyst långa bita, så chansen att hitta honom var rätt liten. Men som tur gick han alltid hem
Publicerat Juli 12, 201115 yr har haft drever det är en trevlig o bra hundras! tror drever har fått bättre rykte som hundras,,, Tror det N.S menade med sitt inlägg är köp inte en plott! köp en drever
Publicerat Juli 12, 201115 yr Uppväxt med drevrar.. alla jaktidioter Jag blev botad Hade klistermärke som det stod. "Lär känna din hembyggd, köp en drever!" Nu skulle jag behöva ett klistermärke där det stod.. "Lär känna ditt län och grannlänen, köp en Plott!..." :D
Publicerat Juli 12, 201115 yr Våra Drevrar är nr 2 och tre i familjeno ingen har varit jaktidiot. Eller tja lite då men inte så som många andra, släpp på morgon o leta rätt på på kvällen. Tror mycket av det ligger i att min fru lägger mycket tid o kärlek på hunden. Alla våra Drevrar har hållt en tät kontakt med henne i skogen efter släpp. //
Publicerat Juli 12, 201115 yr Egentligen är Drevern nog det säkraste kortet man kan köpa om man vill ha en hund som driver. Sedan att dom driver ett par timmar är ju bara bra om man har marker till det och att det buktar bra för hunden. Finns ju andra raser om man vill ha kortdrivare. Bland de bästa jakterna jag upplevt har varit med just Drever, glömmer aldrig när gamle Basse drev rådjur i en plantering på kanske 50 ha och aldrig under en timme kunde man avgöra var han fanns var bara en ljudmatta, gissa att vi var ett par jägare som stod på helspänn tills en kunde skjuta djuret. Så lycka till med din Drever. \Mats Ps. Tycker nog Drevern är på uppgång igen har dömt några riktigt bra nu de sista åren.
Publicerat Juli 12, 201115 yr Vill bara tillägga en sak som gammel vis jägare sa till mig en gång.. "Drevern är alldeles för bra jakthund till gemene man!" Ska tilläggas att gubben hade suverän inkallning på sina kräk så han visste säkert va han snackade om. Lycka till med jycken! Som alltid farsgubben sa.. man får den hund man förtjänar! Hans drevrar va alla jaktidioter som alldrig kom hem före de blev mörkt...
Publicerat Juli 12, 201115 yr Författare Farsan har haft ett par stycken drevrar,sä jag har lärt känna hemkommunen och grannkommun Jag vet nån av dom som va riktigt ilsken,högg efter en domare på en utställning en gång. Han gick aldrig mer på utställning med henne,men hon var fantastisk jakthund. jag har varit på några utstälningar iår,man blir nästan lite förvånad hur snälla alla drevrar är. Så den genen verkar försvunnet. Tobbe
Publicerat Juli 12, 201115 yr Författare Jag släppte ut henne i trädgården för och göra kvälls bestyren,hon börja skälla som en tok. Ståndskall på en igelkott Så nu har jag en ställande igelkottshund Men det blir la ingen fetter på Tobbe
Publicerat Juli 12, 201115 yr Farsan har haft ett par stycken drevrar,sä jag har lärt känna hemkommunen och grannkommun Jag vet nån av dom som va riktigt ilsken,högg efter en domare på en utställning en gång. Han gick aldrig mer på utställning med henne,men hon var fantastisk jakthund. jag har varit på några utstälningar iår,man blir nästan lite förvånad hur snälla alla drevrar är. Så den genen verkar försvunnet. Tobbe Jävligt skönt rent ut sagt om aggresiviteten avlats bort... Kommer ihåg åtmindstonde 4 av rasen som va allt annat än vänliga. En har jag minne av än.... den j-vlen högg mig oprovocerat i ögonbrynet.
Publicerat Augusti 7, 201115 yr jag har en drever på 4 år nu. jag bor i en viltfattig del av hälsingland så när jag jaga i han så fick han springa å leta tills han hitta nå. ska säga att ja gjorde ett dödsök på en bock ja skjutit på våren för ja tänkte ha han främst på rådjur. första dan ja släppte han, var på en räv ja såg, den drev han då i 10 min sen tror ja den kröp under. Sen åkte ja till ett ställe där ja visste att de kunde finnas rådjur, han låg å rota nå grymt innan han kom vidare men de sluta i ett 40 minuters drev på rå iaf. va oxå lite väl vid i söket i början men de lugna sig. den gången, å blev bara den gången oxå vägra han leta sig tillbaka till mig så fick iväg efter han efter avslutat drevet. hitta han på en åker å när ja locka på honom så kom han fram tills han hade 2 m kvar då tvärvände han å försökte springa ifrån mig, lyckas jaga ikapp han då å sen har ja aldrig haft nå problem med inkallningen, efter avslutat drev förstås för han får jaga till han är nöjd. träna även skottvana, min avbröt drevet alla dreven när det small, utom det sista drevet första hösten, va hemskt frustrerande när de small å han tvärvände i spåret. okej för att de bara va å vända på honom igen så fortsatte han rdriva fram till de döda rådjuret. Nu däremot så fortsätter han ända fram. Sen får vi hoppas för våra små vargwobblers skull att de inte blir sådan snövinter igen!
Publicerat September 3, 201115 yr Författare Jag var ute en sväng på morgonen med drevern,tänkte att man kunde få fart på en hare. Det gick någon timme utan upptag så vi tänkte nästan ge upp,vi satte oss vid bilen och drack lite kaffe. Då skrek det i ca100m ifrån oss,hon körde så in i helvete. Det gick rakt ur marken in på grannens där buktade det en stund innan det kom tilbaka in på vår mark igen fortfarande full fart. Det snurrade runt ett tag innan det blev lite tappt,de började då gå upp mot husen så jag bestämde för att bryta. Kopplade när hon kom ut på en väg,då hade hon kört nästan 45min utan några större tappt Det var nog rådjur men det var ett fantastiskt första drev Tobbe o Nova
Publicerat Februari 2, 201214 yr Författare Jaktsäsongen är slut så det börjar bli dags att summera min drevers första säsong. Det började lite tungt hade stolpe ut mest hela tiden,då jag jagar mest ensam så blir det ibland svårt att komma i pass. I slutet av november började jag få tillbaka lite flyt,då en hare gick i pass efter ca 1 timmes hyffsat drev,det första viltet för nova Sen rulla det på rätt bra 1räv ,2 harar och 1 rådjur. Jag hade nog kunnat skjuta ett par rådjur till men har valt att hålla igen lite på rådjuren stammen är inte vad den vart. Det blev en hyffsad första säsong som slutade i början på januari pga löp. Mvh Tobbe
Publicerat Februari 2, 201214 yr Kul att det funkat bra, har dömt några Drevrar i år som vanligt. Tror aldrig Drevern varit bättre än i år, åtminstonden inte på våra prov i kronoberg. vad är det för härstamning på tiken?
Publicerat Februari 5, 201214 yr Författare Hej Hon kommer från bohuslän. Mamman är örnfjordare och fadern härkilare. Mvh Tobbe
Publicerat Juli 1, 201214 yr Författare Igår var jag riktigt nöjd med drevern!!!!! Jag satte mej och tänkte vaka lite gris igår kväll. Först kom det sugga med kultingar men suggan fick vind av mej och sprang till skogs. Ca 23 10 kom det fyra st grisar 60 kg klassen,jag sköt på en av dom. Allt kändes bra lagom håll och skottet kändes bra men den tecknade inget i skottet. Jag tänkte fan!!!!! Gick och kollade skott platsen,ganska mycket blod,gick och hämtade drevern som satt i bilen. hon gick på den direkt. Det var ett bra skott,men grisen gick ändå ca 120 m. En galt på 65 kg. Nu blir det extra fin mat idag och grisöron Tobbe