Hoppa till innehåll

Dagens rätt


qvarnhill

Recommended Posts

På ‎2017‎-‎05‎-‎06 at 17:13 shamani sa:

Maten är klar! :)

Helvete människa...
Gör du så där fin mat varje dag- och lägger upp så där fint?
Beundransvärt...
Jag gör ofta något till flera dagar för att slippa diska grytor och fat varje dag. Och ofta "slafsar jag ihop" något för att det ska gå fort...
Sånt där fint upplagda delikatesser varje dag kräver självdisciplin...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago Varmint sa:

Viktigt att äta rätt, ibland kan det hända att vapnet jammar pga dålig vapenvård. Då måste man vara stark så att man kan ta fajten mot björnen med bara händerna. En 600grams burgare är en bra måltid på vägen :huh:

 

20170512_173021.jpg

Så ja, så ska det se ut! :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago qvarnhill sa:

Så ja, så ska det se ut! :thumbsup:

Ja, jag klarar inte av små hamburgare. Värst av allt är sibylla- reklamen där en man säger med grov röst "stooooooooooor burgare på hela 150gram"

Många ggr har jag blivit så arg och börjar skrika åt tv:n till frugan ber mig att lugna ner mig :wacko:

En tjänlig burgare b(u)rgar på 300 gram :excl:

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago Dansken sa:

Varifrån är köttsemlan på bilden ? Eller är det en hemmagjord ?

Inte hemmagjord.. Det är scans 200 grammare köpta på ica :). Brukar till 90% mala eget. Men ibland kan det vara skönt att bara ha färdiga puckar att slänga in i pannan, även om det absolut inte blir samma smak som egenmalt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Varmint sa:

Viktigt att äta rätt, ibland kan det hända att vapnet jammar pga dålig vapenvård. Då måste man vara stark så att man kan ta fajten mot björnen med bara händerna. En 600grams burgare är en bra måltid på vägen :huh:

 

20170512_173021.jpg

Hungrig, förstår jag! :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

Helvete människa...
Gör du så där fin mat varje dag- och lägger upp så där fint?
Beundransvärt...
Jag gör ofta något till flera dagar för att slippa diska grytor och fat varje dag. Och ofta "slafsar jag ihop" något för att det ska gå fort...
Sånt där fint upplagda delikatesser varje dag kräver självdisciplin...

Mja, det där var inte fint upplagt, men tack. :) Blev lite mer färgglatt när jag la på lingonsylten sen.

Blev lite till frysen också. Behöver ha lite färdiglagat i frysen för framtiden. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

Varifrån är köttsemlan på bilden ? Eller är det en hemmagjord ?

Köttsemla? Den var bra! :lol:

Vissa här måste ha ett enormt gap... :blink:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag slank resten av lapskausen ner. ^_^

Nu närmar det sig kvällsmat. Två skivor hembakat bröd med ost, en kopp te och ett äpple (Jazz, denna gången). :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago Varmint sa:

Viktigt att äta rätt, ibland kan det hända att vapnet jammar pga dålig vapenvård. Då måste man vara stark så att man kan ta fajten mot björnen med bara händerna. En 600grams burgare är en bra måltid på vägen :huh:

 

20170512_173021.jpg

Alltså, jag kan inte släppa tanken på hur man äter en sån monsterburgare...:huh:

Att försöka att klämma ihop en sån skulle innebära att den ser ut som ett ">" vilket i sin tur blir ett "sklopp" och ett "klafs" när det mellan bröden (kött och ost) glider ut och hamnar på bordet eller golvet. Alternativt i knät... :rolleyes::laugh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago shamani sa:

Alltså, jag kan inte släppa tanken på hur man äter en sån monsterburgare...:huh:

Att försöka att klämma ihop en sån skulle innebära att den ser ut som ett ">" vilket i sin tur blir ett "sklopp" och ett "klafs" när det mellan bröden (kött och ost) glider ut och hamnar på bordet eller golvet. Alternativt i knät... :rolleyes::laugh:

Det är ju svårt, olika stycken ger ju olika mycket tuggmotstånd, man får ju trycka ihop så gått det går :D det är ju olika hur mycket man kan gapa och ta riktiga tuggor utan att separera burgaren. En egenmald burgare som inte har massa tillsatser och varit fryst tidigare är betydligt lättare att tugga igenom, och du kan även pressa den lite mer utan att pressa ur all köttsaft. Jag brukar blanda högrev och bringa, bra kombination. Och steker alltid i klarifierad smör som tål hög värme. Man behöver absolut inte steka igenom köttet då så att den blir torr och hård. Bra kött är mycket lättare att tugga igenom, burgaren på bilden var rätt hård och svåräten faktiskt. Även om det var ok smak.. 

Denna var rolig att göra :wub:

Och gick inte att äta konventionellt måste jag säga

DSC00712.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Varmint sa:

Det är ju svårt, olika stycken ger ju olika mycket tuggmotstånd, man får ju trycka ihop så gått det går :D det är ju olika hur mycket man kan gapa och ta riktiga tuggor utan att separera burgaren. En egenmald burgare som inte har massa tillsatser och varit fryst tidigare är betydligt lättare att tugga igenom, och du kan även pressa den lite mer utan att pressa ur all köttsaft. Jag brukar blanda högrev och bringa, bra kombination. Och steker alltid i klarifierad smör som tål hög värme. Man behöver absolut inte steka igenom köttet då så att den blir torr och hård. Bra kött är mycket lättare att tugga igenom, burgaren på bilden var rätt hård och svåräten faktiskt. Även om det var ok smak.. 

Denna var rolig att göra :wub:

Och gick inte att äta konventionellt måste jag säga

DSC00712.jpg

High tower! Monster! 

Äts våning för våning...? 

Undrar vad läkare och dietister hade sagt om den där?  :rolleyes: :laugh:

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago shamani sa:

High tower! Monster! 

Äts våning för våning...? 

Undrar vad läkare och dietister hade sagt om den där?  :rolleyes: :laugh:

Nyttigt!:thumbsup::P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fransyska av älg.

En stor fint hackad rödlök+ en dito gul. + timjan, vitlök + 2msk worcestershire sås  (4a krossade klyftor).
Chilisås (söt) (blanda ovanstående)

salta,peppar mm rubbas in i steken.
Bryn på HÖG värme i olja ordentligt.
Ta av steken, ta fram alufolie.
Bryn löken och alla kryddorna lite snabbt i oljan.

Häll ut på folien 1/3 på folien, och lägg dit steken, häll över resten.
Dit med ett par rediga klickar smör. Rulla ihop.

in i ugnen på ~55 grader i 4-5h. Vänd paketet en gång i timmen, så smöret får göra sitt.

Blir inte helt oäckligt!!!

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gjorde "fried chicken" (riktigt knaprig på utsidan och saftig inuti) med pasta och ostsås (typ deconstructed mac and cheese). Sydstatskäk passar en redneck som mig.

Det knullar i munnen så att säga....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag invigde jag den "nya" pannkakspannan. Någon bild blev det icke ty det såg förjävligt ut, men smaken var iaf riktigt bra :thumbsup:

/Willy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagens = makaronipudding. Tyvärr sista portionen så det lär bli att göra ny sats snart igen.

Får väl se vad jag hittar för färs i frysen till nästa sats, den nu var på rådjurs färs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick köttfärslimpa innan hemfärd. Med lite salt på så blidde det riktigt gott. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det första jag hittade i frysen av hemlagad mat var kålpudding... 

Kokade potatis och gjorde en tjock bechamel. Lingonsylt till det hela. :)

 Gottigottgott! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...