Publicerat Augusti 21, 201015 yr Funderar på att prova Normas 204 till min 7mm rem mag. Har bara använt MRP tidigare. (Laddar endast Normas Oryx och Normas FMJ) Någon som testat båda sorterna? Skillnad mellan krutsorterna? (skillnad i träfflägen mm, eller är det "bara" att det krävs mindre krut av 204 för att ge samma fart på kulan) Fördelar/naktdelar?
Publicerat Augusti 22, 201015 yr Det beror på vilken kulvikt du avser använda, och lite annat. Generellt sett så tror jag att MRP är svårslaget om du ska ladda Oryx eller andra kulor i denna viktklass (150-160 grains) för maximal hastighet. Enda vitsen med 204 som jag ser det är att du kan ladda ytterligare några patroner per halvkilo krut. Dessutom får du sannolikt ett marginellt lägre mynningstryck med 204. Om man jagar utan hörselskydd eller ljuddämpare så kan jag tänka mig att det vore intressant att minimera mynningstrycket. För att på så sätt få vad Peter Norberg ibland kallar för en "tyst" patron (att använda ordet tyst i detta sammanhang känns iof sig ganska så märkligt).
Publicerat Augusti 22, 201015 yr Författare Det beror på vilken kulvikt du avser använda, och lite annat. Generellt sett så tror jag att MRP är svårslaget om du ska ladda Oryx eller andra kulor i denna viktklass (150-160 grains) för maximal hastighet.Enda vitsen med 204 som jag ser det är att du kan ladda ytterligare några patroner per halvkilo krut. Dessutom får du sannolikt ett marginellt lägre mynningstryck med 204. Om man jagar utan hörselskydd eller ljuddämpare så kan jag tänka mig att det vore intressant att minimera mynningstrycket. För att på så sätt få vad Peter Norberg ibland kallar för en "tyst" patron (att använda ordet tyst i detta sammanhang känns iof sig ganska så märkligt). Som det är nu. så laddar jag framför allt Oryxen hårt..... För att få en bra träffbild som inte skiljer sig för mycket från FMJ. (Det är det i sida som träffbilderna skiljer sig åt med "normala" laddningar) Har en relativt kort bössa (Sako finnlight) vilket gör att mynningsflamman blir onödigt kraftig. Funderade på om 204 ger samma fart på kulan, fast med mindre krut. Förhoppningsvis även mindre mynningsflamma. Om det sen även går att klämma ur några ptr till ur burken så är det något jag skulle gråta över.
Publicerat Augusti 22, 201015 yr Har en relativt kort bössa (Sako finnlight) vilket gör att mynningsflamman blir onödigt kraftig. I ditt fall så skulle jag definitivt prova 204.
Publicerat Oktober 15, 201015 yr vilket krut ska jag välja till en 338 om jag ska fortsätta köra med 250gr i en rätt kort pipa. idag använder jag mrp och är väl rätt nöjd men det finns en fundering på att gå ner till 225gr kulor till nästa höst.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Författare vilket krut ska jag välja till en 338 om jag ska fortsätta köra med 250gr i en rätt kort pipa.idag använder jag mrp och är väl rätt nöjd men det finns en fundering på att gå ner till 225gr kulor till nästa höst. Har köpt mig en burk 204 för att testa..... Men jakt, arbete mm har gjort att jag inte testat det min 7mm än. Det jag fått lära mig är tung kula och/eller grovkaliber = långsamt krut. Med kort pipa kan ett snabbare krut vara att föredra. I ditt fall så skulle jag nog ändå hålla mig till det långsammare krutet. Men det kanske finns andra som har erfarenheter av kalibern och vet "bättre".
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Det jag fått lära mig är tung kula och/eller grovkaliber = långsamt krut. Stämmer inte alltid. Tex 45-70 laddas med Norma 200 och 201 krut.