Publicerat Augusti 21, 201016 yr Så här i björnjaktstider funderar väl en och annan över riskerna med att släppa sina hundar i kända vargrevir misstänker jag... tanken på att ens hund kan bli tagen av varg under björnjakt måste väl ändå finnas även om man nu brukar släppa två hundar på gång eller ståndskall. Den Kaukasisk Ovtjarkan kan jag inte finna någon info om här och jag misstänker att det än så länge inte finns någon som har funderat speciellt mycket över rasen som jakthund men kan det tänkas finnas utrymme för hundrasen som skydd för jakthundar här i Sverige eller kanske för fädbovallarnas förespråkare? Är risken kanske större att man blir anfallen av en Kaukasisk Ovtjarka om man rastar sin hund vid en fäbod än risken att bli jagad av vargar (orup) på samma ort inom några tiotals år? Vad tror ni, går det att tygla rasen Kaukasisk Ovtjarka och avla på bra gener till att få den till att bli mer av en jakthund till varg och björn tillsammans med erkänt bra varg/björnhundar?
Publicerat Augusti 21, 201016 yr Det som ger mig rysningar är tanken på att kreti och pleti ska skaffa sådana här raser. Som vakthund är det kanske en fiffig idé med tanke på rovdjursproblematiken, men passar det här i Sverige? Jag ser katastroferna uppenbara sig med tanke på vad Allemansrätten innebär. Det är inga gulliga gårdshundar vi pratar om...
Publicerat Augusti 22, 201016 yr Som vakthundar är de nog utmärkta men jag är tveksam till att ha dem på jakt. De skulle säkert kunna fungera om de blir ordentligt uppfostrade och tränade men jag ser framför mig vilket liv det kommer bli (på rovdjursförespråkarna) ifall dessa hundar börjar anfalla rovdjur till höger och vänster under jakt. Jag såg en dokumentär om dessa hundar där bland annat en dam som ägde en sådan hund hade blivit anfallen av sin egen hund under en promenad, vilket får mig att fundera på om det inte är väldigt svårt att dressera dem. De är ju uppfödda till att vakta boskapsflockar på egen hand. Jag håller även med Vicks om hur det skulle bli om denna ras blir den nya "innerasen" bland mindre seriösa hundägare... Nu är jag en försiktig person som hellre tar det säkra före det osäkra och därför är jag mycket skeptisk till kaukasiska ovtjarkor över lag, därav min domedagsinställning i spekulationerna ovan Jag vet för lite om rasen för att kunna uttrycka något annat än mina fördomar om den.
Publicerat Augusti 22, 201016 yr Jag håller även med Vicks om hur det skulle bli om denna ras blir den nya "innerasen" bland mindre seriösa hundägare... Ja, även om kamphundsproblemen är stora på sina håll i landet så ger det här mig mer rysningar. De här raserna kan vara riktigt farliga och jag kan bara se framför mig vilka hemska olyckor som kan ske. Där ter sig en pitbullblandning som rena mesproppen i jämförelse. Hundraserna i sig är det säkert inget fel på om de får jobba med sitt rätta element, men det krävs kunskap och engagemang för att inte sluta med en ände av förskräckelse.
Publicerat Augusti 22, 201016 yr Jag har ingen erfarenhet av denna ras, mer än det jag läst & sett debatter om. Dom svartmålas precis som övriga sk "kamphundar" & är inte godkända för registrering i Svea rike. Men är villig att ge mig in i en debatt ang just alla de raser som av olika skäl inte är godkända i vårt land, beroende på härstamning. Nummer ett är nog att vi borde ha möjlighet att reglera stammen av både björn & varg istället för att blanda in "vapen" som just dessa raser i skogarna. Jag förespråka i nästan alla fall att hundar som PB (Pitbull) ska få finnas även här. Men vi måste få fram vettiga raser, kontrollera alla uppfödare & kräva en massa mer på dessa raser. Sen just att vilja anv en Kaukasisk Ovtjarka till ett ändamål som just är att vara farlig individ i skogen. Hur får man den hunden att beté sig vettigt i övrig tid? Ska vi ha raser som Ovtjarka, PB eller andra hundar med den glöden så måste man hitta ett sunt anv. område, reglera aveln till det det ändamålet. Jag skulle vilja påstå att det är få gatusnubbar som skulle välja just Kaukasisk Ovtjarka, för att den inte har det grymma ansiktet som en PB kan ha. Men som media håller på att hänga ut raser som farliga hit & dit så kommer raserna i fel händer & förvandlas till vapen. Vart är den röda tråden & en sammanfattning? Jo, inför ett "körkort" på hundar, olika prov för olika grupper. Sätt strikta regler eller tom lagar för olika grupper. Reglera strikt aveln så att det inte avlas på hundarna bland små snubbar i stan. Skulle kunna skriva en avhandling i ämnet, nu kastade jag upp små små fragment i tankar jag har i detta. Så nej... Jag anser inte att det är befogat att ha en hund som Kaukasisk Ovtjarka i skogen, bara för att det finns större "rov" i skogen. Bättre att få fram sunda hundar & kämpa för en bra reglering av rovviltet i skogen. (om den anses som problem)
Publicerat Augusti 22, 201016 yr ...och när hundar med medfödd "on/off" mentalitet såsom Ovtjarkan blir sjuk och måste veterinärbehandlas...kanske läggas in på djursjukhus...!!!?
Publicerat Augusti 22, 201016 yr Denna ras är ett monster. I alla kategorier. INGEN människa går säker i skogen om det finns en sådan där. Den är framavlad att göra ALLT för att skydda sin flock och det finns nog inget här eller i närheten av Sverige som rår på en sån. Den här rasen väntar inte på att bli förargad. Den angriper direkt med enorm kraft precis som den är framavlad att göra.
Publicerat Augusti 23, 201016 yr Har ett par bekanta som äger Ovtjarka, ligger även en på nätterna i industriområdet, nån jakthund är det inte och kommer aldrig bli, den är ingen leksak sen finns det individer som är mer eller mindre, men helt bäng är den inte, vid en fäbod med staket skulle den göra sig bra, utan staket lite osäkert för vandrare.
Publicerat Augusti 23, 201016 yr Var tvungen googla på den för att se hur den ser ut. Fy fan vilken best http://img198.imageshack.us/i/85331871.jpg/ Ingen grythund direkt med det bröstomfånget. Personligen har vi nog med knepiga raser i landet som ägare inte kan tygla. Ja vet, det är inte raserna det är fel på. Men folk som hör om såna bestar och bara "måste" ha en för att det är fränt finns det för mycket av. Folk tänker inte så långt. Senast nu på midsommar på festen jag var på var det en som hade en pitbull. Den var sååå söt å snäll och hade aldrig gjort en fluga förnär. Tills den såg katten, då var det en annan hund. Då hade jag en timme tidigare suttit o snackat med ägaren och ifrågasatt att han inte hade pli på hunden Katten överlevde. Det är enda katten jag vet som dängt upp en tysk terrier. Och spöat den på riktigt. Det blev en dyr vetnota på hunden
Publicerat Augusti 23, 201016 yr Författare Det är ju kralliga djur vi pratar om och dom kräver nog sin husse/matte för att må bra... dessvärre tror jag att många ovtjarkor kommer till hem av fel orsak och av det lilla fåtal som finns i Sverige används nog merparten av hundarna till avel... om man istället kunde jobba med rent selektiv avel och endast avla på de djur som har ett gott psyke och är trevliga mot människor tror jag att det finns hopp även för den här rasen. Vi har just nu en Berner Sennen hemma hos oss då husse och matte är i vecka 14 och matte tål inte doften av honom... han är dryga sju år så han är i pensionsåldern och behöver varken dra eller bära längre men är ändå pigg och glad. Han har aldrig gillat andra hanhundar och det verkar bara bli värre med åren. Tikar går dock bra men han har aldrig varit sugen på att leka med andra hundar. Nu har det dock hänt nånting i huvet på honom för med Tyra (labbe/wachtel) som är 6 månader leker han flera gånger per dag med... det råkade komma in en annan hanhund på tomten och då skulle han försvara Tyra med sitt liv... jag kan ju lugnt säga att jag hade problem med att hålla honom tillbaka även med mina 90 kilo... som tur är hade jag honom i koppel då vi precis hade tagit en promenad... den här gången gick det dock bra även om han blir förbannad på mig och jag skulle inte vilja möta honom i en kamp på allvar. Jag kan ju föreställa mig hur det skulle kunna vara med en Ovtjarka med samma vikt som jag har... huga
Publicerat Augusti 23, 201016 yr Läser man det här är det en gulle gull hund.http://www.freewebs.com/ovtjarka/
Publicerat Augusti 23, 201016 yr Vi har en Ovtjarka sedan 6år tillbaka, den går hemma på gården och vaktar (inte mot fyrbenta rovdjur men den har visat sig fungera bra även mot den tvåbenta sorten..) Det är ingen jakthund. Dock så är det en väldigt bra vakthund och en trevlig familjemedlem... /Håkan H
Publicerat Augusti 23, 201016 yr Detta är egentligen en ganska vanlig typ av hundar i områden med frigående boskap & varg. I Italien, Spanien har man hundar av denna typ som växer upp som en i fårflocken . Dessa hundars jobb är att sjävständigt med alla tillgängliga medel skydda sina skyddslinger alla typer av rovdjur. Observeras alla typer av rovdjur dvs även människor ! Detta fungerar ganska bra i länder där det är förbjudet att röra sig på annans mark men så är det ju inte i Sverige. Förövrigt så var den numera utdöda svenska Dalbohunden en hund av denna typ. http://www.hundstunden.se/artikelvisa.php?arg1=49 //Lasse D
Publicerat September 7, 201015 yr Har sett en Ovtjarka som staket hund (hangarhund) för några år sedan och dom är inte trevliga när dom ställer sig på bakbenen och visar hela garnityret. Det ska gudarna veta. Men var även i värmland för två år sedan på en björn eftersökskurs. Där släpptes ett antal hundar på en riggar björnatrapp. Och dom flesta skällde på björnen och framför allt när den gick ifrån hunden. Men så var det en tjej som hade en två Ovtjarkor som vakktade hennes får som var med på kursen och vi provade även dessa. Dom inget som helst förföljande. Så fort björnen gick emot så var som skitförbannade och skällde ut den men så fort den vände så var dom helt ointresserade. Men som sagt springa in i en sån frilevande flock i skogen med får och en Ovtjarka det vill nog inte jag göra. CC