Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Två nybörjarfrågor

Featured Replies

Publicerat

Jag väntar på licensen till mitt första kulvapen, en .308:a. Jag har två frågor som jag har funderat lite på.

1. Behöver man olika typer av ammunition för de olika typer av vilt man skall jaga? När man jagar med hagel byter man ju storlek efter vilt, men hur är det när man jagar med kula? Finns det en typ av ammunition som täcker allt?

2. Jag har klickpatroner till mina hagelvapen, behöver jag ha det även till kulvapnet för att förlänga livslängden på fjädern?

Publicerat
Jag väntar på licensen till mitt första kulvapen, en .308:a. Jag har två frågor som jag har funderat lite på.

1. Behöver man olika typer av ammunition för de olika typer av vilt man skall jaga? När man jagar med hagel byter man ju storlek efter vilt, men hur är det när man jagar med kula? Finns det en typ av ammunition som täcker allt?

2. Jag har klickpatroner till mina hagelvapen, behöver jag ha det även till kulvapnet för att förlänga livslängden på fjädern?

1. Det beror lite på vad du jagar naturligtvis. Till allt fyrfota kan du använda samma kula även om det naturligtvis finns speciella kulor för olika typer av jakt. Dock så ändras så gott som alltid träffläget i bössan med olika ammunition och därför så rekommenderar jag dig som nybörjare att välja en sort och jaga allt med den. Till fågel brukar man generellt använda helmantlade kulor för att det ska bli kvar någonting att äta.

2. Nej, du behöver inga klickpatroner till din studsare.

Publicerat

Jag tror att åsikterna går isär en del på fråga nr 2 där :mellow: jag har aldrig brytt mig om klickpatroner till gevär som skjuter centralantändna patroner. Däremot är jag noga med att alltid slacka slagfjädern när jag ställer in bössorna i skåpet, inte för att jag vet om det behövs ;) men ändå :D Better safe then sorry :D

Publicerat

angående fråga 2 så är jag lärd att man bör ha klickpatron om man ska torrklicka mycket

Publicerat

Nej, se defranssons svar.

Kantandända vapen tex .22LR har ett stort behov av klickpatroner. Jag brukar använda tomhylsor.

Centralantända är det inte lika viktigt med, jag har i alla fall aldrig hört om någon som haft problem med det.

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar. Mitt eventuella behov av klickpatron gällde när jag förvarar vapnet i skåpet, men av era svar att dömma kan jag hoppa över en sådan.

Har ni några tips på bra och billig ammunition som är hyfsat vanlig hos handlarna?

Publicerat
Tack för era svar. Mitt eventuella behov av klickpatron gällde när jag förvarar vapnet i skåpet, men av era svar att dömma kan jag hoppa över en sådan.

Har ni några tips på bra och billig ammunition som är hyfsat vanlig hos handlarna?

På kravet för bra ammunition för jakt så kan jag rekommendera Norma Oryx. Det är en ypperlig bondad kula som alla handlare har hemma.

På kravet för billig ammunition för jakt så är det intressantare att räkna en patrons kostnad / antal kilo kött = struntpengar. Övningsammunition så funkar Scandium helt ok på avstånd på 100 meter och däromkring. Skall du skjuta hål i hål på 300 meter så blir det nog till att handladda.

Om du fortfarande skall ha billig ammunition så blir det nog inte billigare än S&B men det är riktig dynga tycker många med mig och det är inget jag rekommenderar.

Publicerat

Jag kör med Remingtons ammunition vilken är betydligt billigare är t.ex Normas.

Publicerat

Här kör jag med norma oryx i klass 1 bössan för jakt på klövvilt och fågel samt övning på skjutbana blir det norma jaktmatch 9,7g har provat s & b ingen höjdar ammo alls skiljer inte heller så mycket på en ask under 100 lappen ^_^

Publicerat

Absolut, ska du bara ha det till det känns det helt onödigt.

Jag tror du ska torravfyra (jag brukar hålla in avtryckaren samtidigt som jag för fram och ner slutstycket, då blir det inget "klick" ens) innan du ställer bort den ett längre tag, slagfjädern riskerar att mattas om den är spänd.

Se dock till att vapnet är utan patroner innan detta, kolla gärna både en och två gånger extra.

Publicerat
Jag tror att åsikterna går isär en del på fråga nr 2 där :wub: jag har aldrig brytt mig om klickpatroner till gevär som skjuter centralantändna patroner. Däremot är jag noga med att alltid slacka slagfjädern när jag ställer in bössorna i skåpet, inte för att jag vet om det behövs :mad: men ändå :huh: Better safe then sorry -_-

Slacka slagfjädern? Jag är rätt grön jag också och jag brukar endast klicka bössan och sen öppna slutstycket... Men blir fjädern spännd när man öppnar eller?? :blush:

Förklara gärna för en gröngöling så jag inte missat nått. :wub:

Publicerat
Slacka slagfjädern? Jag är rätt grön jag också och jag brukar endast klicka bössan och sen öppna slutstycket... Men blir fjädern spännd när man öppnar eller?? :blush:

Förklara gärna för en gröngöling så jag inte missat nått. :wub:

Olika på olika bössor faktiskt =)

Men om du håller inne avtryckaren när du stänger slutstycket så ska fjädern vara slak.

Publicerat

Man kan ta lös slutstycket och slacka den för hand om man nu av någon anledning inte vill ha den med stängt och avfytrat slutstycke i vapnet i vapenskåpet.

Jag tror att det vanligaste på lite nyare vapen i alla fall är att fjädern spänns när man öppnar slutstycket.

Men det finns lite olika varianter på det.

Publicerat
Man kan ta lös slutstycket och slacka den för hand om man nu av någon anledning inte vill ha den med stängt och avfytrat slutstycke i vapnet i vapenskåpet.

Jag tror att det vanligaste på lite nyare vapen i alla fall är att fjädern spänns när man öppnar slutstycket.

Men det finns lite olika varianter på det.

Jo det kan man ju, om inte slagfjädern är så hård att man inte utan verktyg lyckas spänna den igen... =) Haft haft slutstycken som varit grönjäkliga att spänna igen.. =)

Publicerat
Jo det kan man ju, om inte slagfjädern är så hård att man inte utan verktyg lyckas spänna den igen... =) Haft haft slutstycken som varit grönjäkliga att spänna igen.. =)

Hehe, jo man kan få ta i lite.

Men det går. :huh:

Publicerat

Då förstår jag. :)

Tror det var min polare som sa att man ska förvara vapnen med öppet slutstycke. :D

Därför har jag haft mina öppna men jag har ju inte funderat på varför.... :o

• 2 weeks later...
Publicerat

1. Jag har också 308 och jagar med 2 kulor: Lapua Mega till rådjur, älg och vildsvin samt Norma Jaktmatch till fågel (har iofs inte skjutit mot någon fågel med den ännu men nu har jag flyttat till toppfågel-land så det blir ändring i vinter). Om du tänkt jaga mycket räv kan det vara idé att använda varmintkulor, de splittras i en explosionsliknande effekt. Det minimerar risk för skadskjutningar och rikosheter. De är dock inget att ha när man jagar något man tänkt äta...

Jag instämmer med talarna ovan om att börja med en allroundkula som Oryx, Lapua Mega mm. Efterhand märker du vilken jakt du ägnar dig mest åt och anpassar kulvalet. Jagar du bara räv då och då tycker i alla fall inte jag att det är värt att hålla på å krångla med olika ammo- det blir ett jäkla inskjutande hit och dit. Ta dem med allroundkulan.

Själv försöker jag jaga mycket räv och har en bössa bara för dem- en 22-250.

På fråga 2 svarar jag.....eehhh :rolleyes: ...... Bappelsin! <_<